Tillgänglighetsutlåtande för applikationen MittKanta

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller applikationen MittKanta. Applikationen kan laddas ner till telefonen eller surfplattan från App Store eller Google Play. Utlåtandet har utarbetats den 19 augusti 2025 enligt den aktuella situationen. FPA ansvarar för applikationen.

Applikationens tillgänglighet har bedömts av FPA.

Hur tillgänglig är applikationen?

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

Innehåll som inte är tillgängligt

Användarna kan fortfarande stöta på vissa tillgänglighetsproblem i applikationen. Nedan följer en lista över de problem som vi känner till. Om du upptäcker ett problem i applikationen som inte finns på listan, vänligen meddela oss om det.

Innehåll eller funktioner som ännu inte är helt tillgängliga:

  • Vissa ikoner och länkar i applikationen saknar textalternativ eller kan vara otydliga för användaren (WCAG 1.1.1, WCAG 2.4.4, WCAG 3.2.4)
  • Samma bildobjekt eller ikon kan ha olika textalternativ på olika ställen (WCAG 1.1.1, WCAG 2.4.4, WCAG 3.2.4)
  • Problem i applikationens inställningar för textläsningsordning vid uppläsning med skärmläsare (WCAG 1.3.2)
  • Vissa funktioner i applikationen har problem med att ändra storleken på text. Till exempel döljs knappen "Anvisning för att skapa nyckeltal" delvis när texten förstoras (WCAG 1.4.4)
  • I vissa Android-versioner av applikationen täcker enhetens virtuella tangentbord det redigerbara textfältet (WCAG 1.4.10)
  • Alla funktioner i applikationen fungerar inte med tangentbord, till exempel kan man inte ta sig till språkmenyn med tangentbord (WCAG 2.1.1, WCAG 2.1.2 och WCAG 4.1.2)
  • Vid begäran om förnyelse av recept döljs en del av det innehåll som nåtts med tangentbordet under balken Vald när man bläddrar nedåt i listan (WCAG 2.4.1.1)
  • En del av applikationens element presenteras inte i logisk ordning med skärmläsare (WCAG 2.4.3)
  • Skärmläsaren läser inte automatiskt vissa meddelanden eller knappar i applikationen (WCAG 2.4.3, WCAG 4.1.2 och WCAG 4.1.3)
  • Om det tar lång tid att ladda applikationens vy berättar skärmläsaren inte för användaren att sidan laddas (WCAG 4.1.3)
  • Applikationen har vissa knappar som saknar beskrivande förklaring (WCAG 2.4.6)
  • På vissa ställen är kontrasten i applikationens tangentbordsmarkör för svag, t.ex. syns den synliga fokusmarkeringen inte ordentligt med ett mörkt tema (WCAG 2.4.7)
  • Applikationen kan innehålla enskilda ikoner med textalternativ på engelska (WCAG 4.1.2)
  • Alla komponenter i applikationen kan inte användas smidigt med hjälp av hjälpprogram (WCAG 4.1.2)

Vi strävar efter att rätta till ovan nämnda brister senast den 30 december 2025.

Tillgänglighetskraven gäller inte vissa innehåll

Kravet i lagen omfattar inte innehåll i applikationen som producerats av en utomstående aktör och som tjänsteleverantören inte finansierar, utvecklar eller övervakar. Sådana uppgifter i applikationen MittKanta är bland annat den webbplats som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) tillhandahåller och som styr till Suomi.fi-identifikation.

Ge respons på tillgängligheten

Upptäckte du en brist i tillgängligheten i vår tjänst? Berätta om det för oss så att vi kan göra vårt bästa för att åtgärda bristen.

Ge respons på tillgängligheten med responsblanketten.

Tillgänglighetsresponsen tas emot av FPA:s tekniska stöd.

Tillsyn över tillgängligheten

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till oss. Vi svarar inom 2 veckor.

Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte fått något svar inom 2 veckor kan du göra en anmälan till regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns detaljerade anvisningar för hur du kan göra en anmälan och hur ärendet handläggs.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten

Vi uppdaterar detta utlåtande i takt med att vi rättar till bristerna.

  • Vi har förbundit oss att förbättra webbtjänsternas tillgänglighet. Vi säkerställer tillgängligheten bland annat genom följande åtgärder:
  • Vi beaktar tillgänglighetskraven när vi utvecklar tjänsterna.
  • Vi satsar på språkförståelse.
  • Vi beaktar tillgänglighetskraven redan när vi gör upphandlingar.
  • Vi erbjuder våra anställda tillgänglighetsutbildning.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 1.9.2025