Chatbot-upotus

Besök och diagnoser inom hälso- och sjukvården

Besök och diagnoser inom hälso- och sjukvården

I MittKanta ser du vilken information läkaren, skötaren eller någon annan yrkesperson inom hälso- och sjukvården har registrerat om dig under besöket.

I MittKanta visas de uppgifter om dina besök och diagnoser som sparats i Kanta-tjänsterna. Där visas uppgifter som sparats inom både den offentliga och den privata hälso- och sjukvården. Uppgifterna visas i MittKanta så snart de inom hälso- och sjukvården har sparats i Kanta-tjänsterna.

Du kan granska dina uppgifter under Hälso- och sjukvårdsuppgifter.

Så här söker du uppgifter i MittKanta

Logga in i MittKanta på kanta.fi. Identifiera dig till exempel med nätbankskoder.

Välj Hälso- och sjukvårdsuppgifter i menyn.

I MittKanta visas hälso- och sjukvårdsuppgifter från det senaste året automatiskt så att de senaste datumen är först på listan.

Uppgifter kan sökas på olika sätt

I MittKanta visas hälso- och sjukvårdsuppgifterna från det senaste året automatiskt.

Om du vill söka mer än ett år gamla uppgifter:

  1. Välj önskat start- och slutdatum.
  2. Tryck på Sök.
  3. MittKanta visar dina besöksuppgifter för den tidsperiod du valt.

Logga in i MittKanta

I rullgardinsmenyn kan du välja de ämnen om vilka det finns uppgifter om dig sparade i Kanta-tjänsterna, till exempel Fysioterapi eller Vaccineringar.

  1. Välj önskat ämne i rullgardinsmenyn.
  2. Tryck på Sök.
  3. MittKanta visar de besök som innehåller uppgifter om de ämnen du valde.

Logga in i MittKanta

I rullgardinsmenyn Diagnos/besöksorsak kan du välja de diagnoser som har registrerats för dig inom hälso- och sjukvården.

  1. Välj önskad diagnos i rullgardinsmenyn.
  2. Tryck på Sök.
  3. MittKanta visar uppgifterna om besök i samband med den diagnos du valde.

Logga in i MittKanta

Vanliga frågor om besök inom hälso- och sjukvården

Om du upptäcker fel eller brister i dina hälso- och sjukvårdsuppgifter i MittKanta ska du ta kontakt direkt med hälso- och sjukvården. Om du till exempel sköter ärenden på en hälsostation, görs rättelser och kompletteringar där i de registreringar som visas i MittKanta. Om du sköter ärenden på en privat läkarstation, anmäl felaktiga registreringar direkt till den läkarstationen.

Hälso- och sjukvården ansvarar för att registrera och rätta patientuppgifter. Därför kan vi inte i Kanta-tjänsterna rätta eller uppdatera felaktiga uppgifter som visas i MittKanta.

Under Hälso- och sjukvårdsuppgifter i MittKanta visas de uppgifter som den yrkesperson inom hälso- och sjukvården som har vårdat dig har sparat i Kanta-tjänsterna. I MittKanta visas uppgifterna från den tidpunkt då Kanta-tjänsterna har varit i användning vid den hälso- och sjukvårdsenhet som du anlitar.

Alla offentliga hälso- och sjukvårdsenheter använder Kanta-tjänsterna, men inom den privata sektorn finns det aktörer som ännu inte gör det. Kontrollera vilka privata organisationer inom hälso- och sjukvården som använder Kanta-tjänsterna.

Om uppgifter om vårdbesöket saknas kan det också bero på att uppgifterna ännu inte har godkänts eller sparats inom hälso- och sjukvården i Kanta-tjänsterna. Fördröjningen då uppgifter sparas i Kanta-tjänsterna varierar från organisation till organisation.

Om vårduppgifterna inte visas i MittKanta inom rimlig tid, kontakta hälso- och sjukvården direkt.

Du ser dina uppgifter i MittKanta efter att den hälso- och sjukvårdsenhet där du har fått vård har anslutit sig till Kanta-tjänsterna och börjat spara patientuppgifter i Kanta-tjänsterna.

I MittKanta visas inga patientuppgifter som registrerats innan hälso- och sjukvårdsenheten anslutit sig till Kanta-tjänsterna.

Du kan vända dig direkt till hälso- och sjukvården för att fråga när de har anslutit sig till Kanta-tjänsterna.

Sidan har uppdaterats 23.4.2024