Chatbot-upotus

Besök och diagnoser i MittKanta

Besök och diagnoser i MittKanta

I MittKanta ser du vilken information läkaren, skötaren eller någon annan yrkesperson inom hälso- och sjukvården har registrerat om dig under besöket.

I MittKanta visas de uppgifter om dina besök och diagnoser som sparats i Kanta-tjänsterna. Där visas uppgifter som sparats inom både den offentliga och den privata hälso- och sjukvården. Uppgifterna visas i MittKanta så snart de inom hälso- och sjukvården har sparats i Kanta-tjänsterna.

Du kan granska dina uppgifter under Hälso- och sjukvårdsuppgifter.

Så här söker du uppgifter i MittKanta

Logga in i MittKanta på kanta.fi. Identifiera dig till exempel med nätbankskoder.

Välj Hälso- och sjukvårdsuppgifter i menyn.

I MittKanta visas hälso- och sjukvårdsuppgifter från det senaste året automatiskt så att de senaste datumen är först på listan. Under rubriken ”Senast uppdaterat” ser du när besöksanteckningarna har uppdaterats.

Logga in i MittKanta

Uppgifter kan sökas på olika sätt

I MittKanta visas hälso- och sjukvårdsuppgifterna från det senaste året automatiskt.

Om du vill söka mer än ett år gamla uppgifter:

  1. Välj önskat start- och slutdatum.
  2. Tryck på Sök.
  3. MittKanta visar dina besöksuppgifter för den tidsperiod du valt.

Om det finns för många uppgifter under det angivna intervallet, försök med ett kortare intervall.

Logga in i MittKanta

I rullgardinsmenyn kan du välja de ämnen om vilka det finns uppgifter om dig sparade i Kanta-tjänsterna, till exempel Fysioterapi eller Vaccineringar.

  1. Välj önskat ämne i rullgardinsmenyn.
  2. MittKanta visar de besök som innehåller uppgifter om de ämnen du valde.

Logga in i MittKanta

I rullgardinsmenyn Diagnos/besöksorsak kan du välja de diagnoser som har registrerats för dig inom hälso- och sjukvården.

  1. Välj önskad diagnos i rullgardinsmenyn.
  2. MittKanta visar uppgifterna om besök i samband med den diagnos du valde.

Logga in i MittKanta

Vanliga frågor om besök inom hälso- och sjukvården

Om du upptäcker fel eller brister i dina hälso- och sjukvårdsuppgifter i MittKanta ska du ta kontakt direkt med hälso- och sjukvården. Om du till exempel sköter ärenden på en hälsostation, görs rättelser och kompletteringar där i de registreringar som visas i MittKanta. Om du sköter ärenden på en privat läkarstation, anmäl felaktiga registreringar direkt till den läkarstationen.

Hälso- och sjukvården ansvarar för att registrera och rätta patientuppgifter. Därför kan vi inte i Kanta-tjänsterna rätta eller uppdatera felaktiga uppgifter som visas i MittKanta.

Under Hälso- och sjukvårdsuppgifter i MittKanta visas de uppgifter som den yrkesperson inom hälso- och sjukvården som har vårdat dig har sparat i Kanta-tjänsterna. I MittKanta visas uppgifterna från den tidpunkt då Kanta-tjänsterna har varit i användning vid den hälso- och sjukvårdsenhet som du anlitar.

Alla offentliga hälso- och sjukvårdsenheter använder Kanta-tjänsterna, men inom den privata sektorn finns det aktörer som ännu inte gör det. Kontrollera vilka privata organisationer inom hälso- och sjukvården som använder Kanta-tjänsterna.

Om uppgifter om vårdbesöket saknas kan det också bero på att uppgifterna ännu inte har godkänts eller sparats inom hälso- och sjukvården i Kanta-tjänsterna. Fördröjningen då uppgifter sparas i Kanta-tjänsterna varierar från organisation till organisation.

Om vårduppgifterna inte visas i MittKanta inom rimlig tid, kontakta hälso- och sjukvården direkt.

Du ser dina uppgifter i MittKanta efter att den hälso- och sjukvårdsenhet där du har fått vård har anslutit sig till Kanta-tjänsterna och börjat spara patientuppgifter i Kanta-tjänsterna. Hälso- och sjukvården har kunnat registrera uppgifter i Kanta-tjänsterna tidigast sedan 2013. 

I MittKanta visas inga patientuppgifter som registrerats innan hälso- och sjukvårdsenheten anslutit sig till Kanta-tjänsterna.

Du kan vända dig direkt till hälso- och sjukvården för att fråga när de har anslutit sig till Kanta-tjänsterna.

Sidan har uppdaterats 26.8.2024