Målet för utvecklingen är att de nationella, regionala och lokala informationssystemen bildar en interoperabel helhet som gagnar kunden. Utvecklingen styrs av den lagstiftning som gäller sektorn och av nationella strategier. Vid utvecklingen av Kanta-tjänsterna tas stor hänsyn till datasäkerhet och dataskydd, eftersom de uppgifter som behandlas är känsliga och privata.
De uppgifter som Kanta-tjänsterna tillhandahåller bygger upp det nationella informationsunderlaget och betjänar i stor omfattning forskningen, uppföljningen av vård och tjänster samt den nationella statistik- och registerproduktionen. Med tanke på kunskapsbaserad ledning är exempelvis enhetlig och heltäckande information viktiga egenskaper.
Avsikten är att föra in flexibla och kostnadseffektiva lösningar i Kanta-tjänsterna. I arbetet ingår att aktivt följa utvecklingen i fråga om teknik, datamodeller och standarder.
Viktiga principer för utvecklingen
Säkerställa informationsöverföringen
Kanta-tjänsterna är en lösning där uppgifterna följer med kunden inom systemet för social- och hälsovårdstjänster i hela Finland. En av Kanta-tjänsternas viktigaste uppgifter är att säkerställa informationsgången mellan social- och hälsovårdsaktörer inom den offentliga och den privata sektorn. Kanta-tjänsterna är också ett kostnadseffektivt sätt att genomföra lösningar enligt EU-förordningarna i Finland.
Jämlikhet mellan medborgarna och kontinuitet i vården
Genom utveckling av Kanta-tjänsterna säkerställs att alla medborgare får åtkomst till sina egna social- och hälsovårdsuppgifter och kan hantera hur uppgifterna överförs oavsett bosättningsort och tjänsteproducent. Kanta-tjänsterna utvecklas för att stödja kontinuiteten i vården och tjänsterna och uppföljningen av dem samt bedömningen av vilken effekt vården och tjänsterna har. Vid utveckling av en jämlik tjänst som är avsedd för alla medborgare är det särskilt viktigt att tjänsten är lätt att använda och säker.
Stöd för yrkesutbildades arbete och anpassning till verksamhetsmiljön inom social- och hälsovården
Kanta-tjänsterna erbjuder social- och hälsovårdspersonalen en övergripande bild av kundens situation oavsett vilka social- eller hälsovårdstjänster kunden har anlitat och var i Finland det har skett. Det här förbättrar tjänsternas kvalitet och kontinuiteten i vården samt gör vårdbesluten snabbare. Till exempel med de nya gränssnitten i Kanta-tjänsterna strävar man efter informationstillgång som är närmare realtid och mer användbar. Social- och hälsovårdspersonalen använder alltid Kanta-tjänsterna med hjälp av gränssnitten i sina egna system.
Genom utveckling av Kanta-tjänsterna stöds en fungerande social- och hälsovård och därför säkerställs det vid utvecklingen att de planerade reformerna passar in i organisationernas handlingsmodeller och tillvägagångssätt. Utvecklingsarbetet utförs i nära samarbete med ett omfattande nätverk och med användarna.
Utvecklingen styrs av lagar och nationella riktlinjer
Utvecklingen av Kanta-tjänsterna styrs av nationella strategier och riktlinjer:
Kanta-tjänsterna är kopplade till internationella system och utvecklingen påverkas också av styrning på EU-nivå. Styrningen på EU-nivå påverkar Kanta-tjänsterna via den finländska lagstiftningen.
Informationshanteringen och den elektroniska behandlingen av kunduppgifter inom social- och hälsovården styrs med THL:s föreskrifter (thl.fi)(öppnas i ett nytt fönster) som bygger på kunduppgiftslagen.