Aktuellt
1.12.2022, Meddelande - Utvecklare
Vi utvecklar Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen så att olika myndigheter i större utsträckning kan använda den
THL har publicerat ett koncept för att utveckla Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen som hör till Kanta-tjänsterna. Utvecklingen inleds 2023. Med hjälp av tjänsten kan social- och hälsovårdsuppgifter elektroniskt förmedlas till olika myndigheter.
30.11.2022, Meddelande - Vårdpersonal
Kundrelationen till Kanta-tjänsterna blir apotekarspecifik – Apotekare, gå in på Kanta Extranätet före årets slut
Kundrelationen till Kanta-tjänsterna och Recepttjänsten har tidigare gällt apoteket. Den 29 november 2022 underlättades apotekens anslutning till Kanta-tjänsten: kundrelationen till Kanta-tjänsterna blev apotekarspecifik.
29.11.2022, Meddelande - Vårdpersonal
Strukturerad dosering har införts i Kelain
Fördelarna med strukturerad dosering och den nya versionen av Läkemedelsdatabasen gäller nu också i Kelain. Detta stöder införandet av den egentliga Kanta-medicineringslistan.
29.11.2022, Störningsmeddelande - Vårdpersonal
En störning upptäckts i Valviras roll- och attributtjänst
29.11.2022, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i december 2022
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
25.11.2022, Meddelande - Vårdpersonal
I januari 2023 ombeds dataskyddsombud och självständiga yrkesutövare besvara en förfrågan om dataskyddet i anslutning till Recepttjänsten – vänligen kontrollera dina kontaktuppgifter
Vi genomför dataskyddsförfrågan i samarbete med Dataombudsmannens byrå och THL. Med hjälp av resultaten kan vi följa hur dataskyddet i anslutning till Recepttjänsten realiseras i kundorganisationerna.
23.11.2022, Meddelande - Utvecklare
Informationssystemleverantör, ge oss respons på Kanta-tjänsterna!
Vi utreder informationssystemleverantörernas åsikter om Kanta-tjänsterna genom en enkät. Det är första gången vi genomför en sådan enkät, så nu har kunderna möjlighet att påverka utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Enkäten kan besvaras fram till den 16 december 2022.
17.11.2022, Blogg - Medborgare
5 tips: Vet du vad en patientanvisning för ett recept är och vad den används till?
Patientanvisningen är patientens kom-ihåg-lapp om de läkemedel som ordinerats på mottagningen. Det är bra att spara patientanvisningen och ta den med till apoteket.
17.11.2022, Meddelande - Vårdpersonal
Bekanta dig med de nya Kanta-webbskolorna
Vi har publicerat två nya webbskolor för social- och hälsovårdspersonal. Med hjälp av dem kan du lära dig om utlämnande av uppgifter inom social- och hälsovården samt om verksamhetsmodellerna för Patientdataarkivet.
15.11.2022, Meddelande - Medborgare
Du kan ta emot ny information om Kanta-tjänsterna på Mina Kanta-sidor och inom hälso- och sjukvården
Du får information om Kanta-tjänsterna när du sköter dina ärenden på Mina Kanta-sidor eller inom hälso- och sjukvården. Informationen handlar om Kanta-tjänsterna, om lagringen av dina kunduppgifter i Kanta-tjänsterna samt om användningen av dina uppgifter inom social- och hälsovården.
14.11.2022, Meddelande - Utvecklare
Specifikationerna för utlämningsanmälan inom socialvården kan kommenteras fram till den 2 december 2022
Leverantörerna av klientdatasystem och aktörerna inom socialvården ombeds kommentera specifikationerna för utlämningsanmälan inom socialvården. Kommentarer kan ges 14.11–2.12.2022.
7.11.2022, Meddelande - Vårdpersonal
Du som representerar social- och hälsovården, berätta om dina erfarenheter av Kanta-tjänsterna
Vi kartlägger social- och hälsovårdens erfarenheter och åsikter om Kanta-tjänsterna genom en kundenkät. Du kan svara fram till 27.11.2022.
4.11.2022, Meddelande - Utvecklare
SHM, THL och FPA: Första fasen av Kanta-medicineringslistan ska införas senast 30.9.2023
Den första fasen av Kanta-medicineringslistan, som innehåller 2022 års version av Läkemedelsdatabasen, togs i produktionsbruk i Receptcentret i maj 2022. Hälso-och sjukvården kommer att få mer tid för införandet fram till den 30 september 2023.
2.11.2022, Meddelande - Utvecklare
Alla informeras på nytt om Kanta-tjänsterna
När de nya välfärdsområdena den 1 januari 2023 inleder sin verksamhet kan kundens uppgifter i större utsträckning än tidigare utnyttjas och användas inom social- och hälsovården i samband med vård eller service. När välfärdsområdena inleder sin verksamhet och den temporära rätten till uppgifter införs i Nylands område ska alla i hela landet få information om Kanta-tjänsterna på nytt.
27.10.2022, Meddelande - Utvecklare
Förslag till ny lag om behandlingen av kunduppgifter inom social- och hälsovården
26.10.2022, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i november 2022
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
25.10.2022, Meddelande - Utvecklare
Nu kan du ge din förtroendeperson fullmakt att sköta dina ärenden på Mina Kanta-sidor även om du själv inte har nätbankskoder
Med Suomi.fi-fullmakter kan man ge en förtroendeperson tillstånd att sköta sina ärenden på Mina Kanta-sidor. Tidigare har man varit tvungen att identifiera sig till exempel med nätbankskoder för att kunna ge fullmakter i Suomi.fi-fullmakter. Nu är tjänsten också öppen för personer som inte själva har möjlighet att använda digitala tjänster.
24.10.2022, Meddelande - Vårdpersonal
Kundenkät bland apoteken – Vad tycker du om Kanta-tjänsterna?
Vi kartlägger hur nöjda apoteken är med Kanta-tjänsterna. Med hjälp av svaren utvecklar vi vår verksamhet, och därför är din åsikt viktig. Vi ber dig besvara enkäten senast 6.11.2022.
21.10.2022, Störningsmeddelande - Medborgare
Störningen i Mina Kanta-sidor har upphört
21.10.2022, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
Störningen i Patientdataarkivet har upphört