Kanta stöder kontinuiteten i vården i valfrihetsförsöket för personer över 65 år
Det är viktigt att patientuppgifterna rör sig smidigt mellan olika aktörer i valfrihetsförsöket för personer över 65 år. Kontinuiteten i vården kan tryggas när patientuppgifterna är tillgängliga i Kanta för alla som deltar i vården.
Målet för forumet är att utöka samarbetet med hälso- och sjukvården, så
att Kanta-tjänsterna kan förbättras i en mer kundorienterad riktning.
Forumet ordnas på finska.
Vid Kanta-forumet för socialvården går man igenom frågor som gäller
införandet av Socialvårdens klientdatalager och aktuella teman gällande
användandet av Kanta-tjänsterna.
Med hjälp av tjänsten kan klientuppgifterna inom socialvården förvaras på ett säkert sätt och är lättillgängliga. Funktionerna i Socialvårdens klientdatalager underlättar till exempel behandlingen av uppgifter som uppkommer vid köp av tjänster.
Medicineringslistan förbättrar läkemedelssäkerheten: på listan visas aktuella läkemedel som en person använder. Funktioner i den första fasen av läkemedelslistan kan införas i alla social- och hälsovårdsorganisationer samt på apotek.
Av de centrala hälsouppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna kan man skapa sammanställningar. I sammanställningarna får yrkespersoner snabbt relevanta och aktuella uppgifter om patientens hälsotillstånd.
Fullmakten för köpta tjänster underlättar behandlingen av patientuppgifter i samband med köpta tjänster. Med hjälp av fullmakten överförs uppgifterna snabbt och informationssäkert mellan serviceanordnaren och tjänsteproducenten.
I Kanta-webbskolorna får yrkesutbildade personer och studerande inom social- och hälsovården samt på apotek information om Kanta-tjänsterna och om nya funktioner i tjänsterna.
Den första versionen av MittKanta-applikationen har publicerats. I applikationen kan man nu se och förnya sina recept och prenumerera på aviseringar om nya och förnyade recept. Nya funktioner introduceras i applikationen stegvis.
Kanta-tjänsterna förbättrar informationsgången inom socialvården
Norra Österbotten var det första välfärdsområdet som började visa uppgifter om socialservice för klienterna i MittKanta. Ändringen underlättar personalens arbete och stärker förtroendet mellan klienterna och socialvården.