Kanta-tjänsterna fyller 15 år i år. På vägen har tjänsterna vuxit till en riksomfattande resurs som stöder såväl utvecklingen av kundarbetet inom social- och hälsovårdssektorn som olika slag av forskning.
Kanta-info: Läget i fråga om utvecklingen. Informationsträffen spelas
in. Inspelningen (på finska) och den svenska översättningen av
materialet läggs ut på denna sida efter träffen.
Vi går igenom sådant som handlar om kontroll- och
anmärkningsanteckningar användningsfall samt funktionerna för förmedling
av meddelanden mellan apoteken och hälso- och sjukvården.
Med hjälp av tjänsten kan klientuppgifterna inom socialvården förvaras på ett säkert sätt och är lättillgängliga. Funktionerna i Socialvårdens klientdatalager underlättar till exempel behandlingen av uppgifter som uppkommer vid köp av tjänster.
Medicineringslistan förbättrar läkemedelssäkerheten: på listan visas aktuella läkemedel som en person använder. Funktioner i den första fasen av läkemedelslistan kan införas i alla social- och hälsovårdsorganisationer samt på apotek.
Av de centrala hälsouppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna kan man skapa sammanställningar. I sammanställningarna får yrkespersoner snabbt relevanta och aktuella uppgifter om patientens hälsotillstånd.
Fullmakten för köpta tjänster underlättar behandlingen av patientuppgifter i samband med köpta tjänster. Med hjälp av fullmakten överförs uppgifterna snabbt och informationssäkert mellan serviceanordnaren och tjänsteproducenten.
I Kanta-webbskolorna får yrkesutbildade personer och studerande inom social- och hälsovården samt på apotek information om Kanta-tjänsterna och om nya funktioner i tjänsterna.
Bedömer du minderårigas beslutsförmåga i ditt arbete?
Det är viktigt att anteckna bedömningen av beslutsförmågan på rätt sätt inom hälso- och sjukvården, så att uttag av läkemedel på apoteket inte förhindras. Uppdatera din information i Kanta-webbskolan.
Kanta-tjänsterna förbättrar informationsgången inom socialvården
Norra Österbotten var det första välfärdsområdet som började visa uppgifter om socialservice för klienterna i MittKanta. Ändringen underlättar personalens arbete och stärker förtroendet mellan klienterna och socialvården.