Ibruktagningsprovet säkerställer att uppgifterna arkiveras på rätt sätt i Kanta-tjänsterna. Provet ska utföras med ett testfall enligt anvisningarna vid en tidpunkt som man kommer överens om på förhand.
Kom överens om ibruktagningsprovet med din systemleverantör och den personal som deltar i införandet samt med samarbetspartner (t.ex. den person som utför provet, stöd för tillämpning och datakommunikation samt den person som är Kanta-arkivarie).
Ibruktagningsprovet utförs med ett certifierat system i produktionsmiljön för tjänsten. FPA skickar de testpersonbeteckningar som behövs för provet till din informationssystemleverantör, som delar ut dem till andra som deltar i provet.
Den person som har rollen som Kanta-arkivarie kontrollerar med hjälp av Arkivariens användargränssnitt att
- alla handlingar som gäller testfallet har arkiverats i Kanta-tjänsterna och i den personuppgiftsansvariges register
- uppgifterna i de handlingar som lagrats i Kanta-tjänsterna motsvarar uppgifterna i klientdatasystem.
Om du köper socialservice som producerats av en utomstående eller om du är tjänsteproducent, måste du vid behov också göra ett ibruktagningsprov för funktionen åtkomsträtt till register.
Läs mer
Rapportera om ibruktagningsprovet till FPA
Skicka rapporten över ett framgångsrikt genomfört ibruktagningsprov till FPA per e-post på adressen kanta@kanta.fi inom två vardagar efter provet.