Navigaatiovalikko

Asiakkuus ja tuki

Kanta-palvelujen asiakkuuteen ja käyttöön sekä häiriötilanteisiin liittyvät ohjeet.

Asiakkuus

Kanta-palvelujen asiakkaita ovat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen antajat ja apteekit.

Häiriötilanneohje

Kun havaitset häiriön Kanta-palvelujen käyttöön liittyen, tarkista, onko asiasta jo tiedotettu kanta.fi-sivustolla. Mikäli tiedotetta ei ole, ota yhteyttä oman organisaation tai tietojärjestelmätoimittajan käyttötukeen. Käyttötuki arvioi ongelman laadun ja on yhteydessä Kelaan, mikäli epäilee häiriötä Kanta-palvelujen toiminnassa.

Toiminta tietoturvaloukkausepäilyssä

Ohje on tarkoitettu palvelujen antajan tueksi tilanteessa, jossa Kanta-palveluun liittyen on havaittu henkilötietojen tietoturvaloukkaus tai sen epäily. Sitä noudatetaan yhdessä palvelun antajan omien tietosuojaohjeiden lisäksi.

Koulutukset ja tilaisuudet

Koulutusmateriaalien tuella organisaatiot voivat vahvistaa henkilökunnan osaamista Kanta-palveluista. Materiaalia saa vapaasti käyttää perehdytyksessä ja henkilöstötilaisuuksissa. Kela järjestää koulutuksia julkisen ja yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille Kanta-palvelujen käytön toimintamalleista yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa.

Uutiskirjeet

Uutiskirjeissä kerrotaan Kanta-palveluiden ajankohtaisista asioista terveyden- ja sosiaalihuollon toimijoille ja järjestelmätoimittajille.

Usein kysyttyä

Katso ennen kysymyksen lähettämistä usein kysytyt kysymykset. Löydät sieltä vastauksen moneen asiaan nopeasti.

Ota yhteyttä

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitetut Kanta-palvelujen yhteystiedot. Yleiset kysymykset ja palautteen voi antaa Anna palautetta ja kysy -lomakkeella.