Navigointivalikko
Asiakkuus ja tuki
Kanta-palvelujen asiakkuuteen ja käyttöön sekä häiriötilanteisiin liittyvät ohjeet.
Asiakkuus
Kanta-palvelujen asiakkaita ovat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen antajat ja apteekit.
Häiriötilanneohje
Kun havaitset häiriön Kanta-palvelujen käyttöön liittyen, tarkista, onko asiasta jo tiedotettu kanta.fi-sivustolla. Mikäli tiedotetta ei ole, ota yhteyttä oman organisaation tai tietojärjestelmätoimittajan käyttötukeen. Käyttötuki arvioi ongelman laadun ja on yhteydessä Kelaan, mikäli epäilee häiriötä Kanta-palvelujen toiminnassa.
Toiminta tietoturvaloukkausepäilyssä
Ohje on tarkoitettu palvelujen antajan tueksi tilanteessa, jossa Kanta-palveluun liittyen on havaittu henkilötietojen tietoturvaloukkaus tai sen epäily. Sitä noudatetaan yhdessä palvelun antajan omien tietosuojaohjeiden lisäksi.
Koulutukset ja tilaisuudet
Koulutusmateriaalien tuella organisaatiot voivat vahvistaa henkilökunnan osaamista Kanta-palveluista. Materiaalia saa vapaasti käyttää perehdytyksessä ja henkilöstötilaisuuksissa. Kela järjestää koulutuksia julkisen ja yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille Kanta-palvelujen käytön toimintamalleista yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa.
Uutiskirjeet
Uutiskirjeissä kerrotaan Kanta-palveluiden ajankohtaisista asioista terveyden- ja sosiaalihuollon toimijoille ja järjestelmätoimittajille.
Usein kysyttyä
Katso ennen kysymyksen lähettämistä usein kysytyt kysymykset. Löydät sieltä vastauksen moneen asiaan nopeasti.
Ota yhteyttä
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitetut Kanta-palvelujen yhteystiedot. Yleiset kysymykset ja palautteen voi antaa Anna palautetta ja kysy -lomakkeella.