Valikkonäyttö
Ohjeet ja toimintamallit
Ohjeita ja tietoa Kanta-palveluista ja OmaKannasta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille.
OmaKannan käytön ohjaaminen
Ohjatakseen OmaKannan käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten on hyvä tuntea, mitä tietoja käyttäjä voi palvelusta katsella. Hyvällä ohjauksella voidaan vähentää yhteydenottoja sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Resepti apteekeissa
Apteekissa reseptejä käsitellään apteekkijärjestelmässä, joka hakee reseptit Reseptikeskuksesta ja tallentaa sinne apteekin tekemät toimitusmerkinnät.
Resepti terveydenhuollossa
Resepti-palvelu helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työskentelyä. Kun potilaan reseptitiedot ovat saatavissa hoidon pohjaksi, nopeuttaa se ammattilaisen työskentelyä ja auttaa kokonaislääkityksen hallinnassa.
Tietojen luovuttaminen ja välittäminen
Kannan avulla sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä apteekeissa syntyvät tiedot ovat eri palvelunantajien käytettävissä. Kun tiedot liikkuvat sujuvasti, paranee myös hoidon tai palvelun laatu. Asiakasta pitää informoida siitä, miten hänen tietojaan käytetään.
Potilastietojen tallentaminen sosiaalipalveluissa
Osassa sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköistä annetaan sosiaalipalvelujen lisäksi terveyspalveluja. Näissä yksiköissä kirjatut potilastiedot tallennetaan Kanta-palveluihin.
Toimintamallit
Kanta-palveluja käyttävien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tulee hallita rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kansalliset toimintamallit ja -tavat.