OmaKannan käytön ohjaaminen asiakkaalle

Sosiaali- ja terveydenhuollossa asioiva voi tarvita ohjausta OmaKannan käytössä. Ammattilaisen on hyvä tietää, mitä tietoja palvelusta voi katsella ja miten ne löytyvät.

OmaKanta on kansalaisen henkilökohtainen verkkopalvelu, jossa voi

Tutustu OmaKanta-sovellukseen

OmaKanta-sovellus on saatavilla maksutta sovelluskaupoista. OmaKanta-sovellus auttaa, kun resepti pitää uusia tai lääkärin kirjaus tarkistaa. Sovelluksen käyttö on helppoa ja turvallista.

Lue lisää: OmaKanta-sovellus

Asiointi toisen henkilön puolesta OmaKannassa

OmaKannassa voi asioida toisen aikuisen ja alaikäisen lapsen puolesta. Huoltaja tai valtuutuksen saanut läheinen voi katsoa OmaKannasta toisen henkilön resepti- ja potilastietoja sekä sosiaalipalvelujen asiakastietoja. Tutustu puolesta asioinnin ohjeistukseen.

Asiakas voi vaikuttaa tietojensa käyttöön OmaKannassa

Kantaan tallennetut tiedot ovat myös muiden sote-ammattilaisten käytettävissä, jos asiakas on antanut siihen luvan. Luovutusluvan voi antaa sen jälkeen, kun asiakas on saanut ilmoituksen Kanta-palvelujen toimintaperiaatteista ja tietojen käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tätä kutsutaan Kanta-informoinniksi.

OmaKannassa asiakas voi kuitata Kanta-informoinnin vastaanotetuksi ja vaikuttaa sen jälkeen tietojensa käyttöön.

Sivua päivitetty 11.11.2025