OmaKannan käytön ohjaaminen asiakkaalle

OmaKannan käytön ohjaaminen asiakkaalle

Sosiaali- ja terveydenhuollossa asioiva voi tarvita ohjausta OmaKannan käytössä. Ammattilaisen on hyvä tietää, mitä tietoja palvelusta voi katsella ja miten ne löytyvät.

OmaKanta on kansalaisen henkilökohtainen verkkopalvelu, jossa voi

Asiointi toisen henkilön puolesta OmaKannassa

OmaKannassa voi asioida toisen aikuisen ja alaikäisen lapsen puolesta. Huoltaja tai valtuutuksen saanut läheinen voi katsoa OmaKannasta toisen henkilön resepti- ja potilastietoja sekä sosiaalipalvelujen asiakastietoja. Tutustu puolesta asioinnin ohjeistukseen.

Asiakas voi vaikuttaa tietojensa käyttöön OmaKannassa

Kantaan tallennetut tiedot ovat myös muiden sote-ammattilaisten käytettävissä, jos asiakas on antanut siihen luvan. Luovutusluvan voi antaa sen jälkeen, kun asiakas on saanut ilmoituksen Kanta-palvelujen toimintaperiaatteista ja tietojen käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tätä kutsutaan Kanta-informoinniksi.

OmaKannassa asiakas voi kuitata Kanta-informoinnin vastaanotetuksi ja vaikuttaa sen jälkeen tietojensa käyttöön.

Sivua päivitetty 14.11.2023