Kanta-verkkokoulussa päivität asiantuntemustasi sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen luovuttamisesta. Käy tutustumassa verkkokoulun eri osioihin omassa tahdissasi.
Tältä sivulta löydät tietoa Kanta-informoinnista. Alla olevilta sivuilta voit lukea tarkemmin tietojen luovuttamisesta ja siitä, kuinka asiakas voi tietojensa luovuttamiseen vaikuttaa (luovutuslupa ja kiellot).
- Potilastietojen luovuttaminen
- Sosiaalihuollon asiakastietojen luovuttaminen
- Reseptitietojen luovuttaminen
Mikä on Kanta-informointi?
Kanta-informointi on ilmoitus, jossa asiakkaalle kerrotaan Kanta-palveluista sekä siitä, miten hänen tietojaan käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollossa. Se annetaan, koska asiakkaalla on oikeus tietää asiakas- ja potilastietojensa käytöstä ja käyttötapojen muutoksista.
Kanta-informointi ei ole sama asia kuin luovutuslupa.
Mihin Kanta-informointi vaikuttaa?
Kun asiakas on saanut Kanta-informoinnin, hän voi vaikuttaa tietojensa käyttöön Omakannassa tai terveydenhuollossa asioidessaan
- antamalla luovutusluvan, jotta hänen Kantaan tallennettuja tietojaan voidaan hoidon yhteydessä luovuttaa myös muille hyvinvointialueille sekä julkisen ja yksityisen terveydenhuollon välillä
- asettamalla luovutuskieltoja.
Kun asiakas on saanut Kanta-informoinnin, hänen potilastietonsa ovat hoidon yhteydessä käytettävissä julkisessa terveydenhuollossa koko Uudenmaan maakunnan alueella. Lue lisää tietojen liikkumisesta Uudellamaalla.
Asiakkaan tietoja voi tallentaa Kanta-palveluihin, vaikka hän ei olisi saanut uutta Kanta-informointia.
Asiakas voi kuitata Kanta-informoinnin itse Omakannassa
Jos asiakas ei ole vielä saanut uutta Kanta-informointia, se avautuu ilmoituksena Omakannassa heti kirjautumisen jälkeen. Uuden informoinnin on voinut kuitata vastaanotetuksi jo 22.11.2022 alkaen. Omakannassa voi kuitata Kanta-informoinnin myös toisen henkilön puolesta.
Jos asiakas ei ole kuitannut informointia Omakannassa, annetaan se terveydenhuollossa
Asiakas voi saada Kanta-informoinnin myös terveydenhuollossa sitä mukaa, kun terveydenhuollon potilastietojärjestelmissä otetaan informointitoiminnallisuus käyttöön. Tällöin ammattilainen merkitsee informoinnin annetuksi potilastietojärjestelmään, mistä tieto tallentuu Kantaan.
Sosiaalihuollossa informointivelvoite alkaa, kun palvelunantaja on liittynyt Kanta-palveluihin ja toimialan sisäiset tietojen luovutukset mahdollistuvat.
Miten kerron asiakkaalle Kanta-informoinnista?
Terveydenhuollon ammattilainen voi antaa Kanta-informoinnin asiakkaalle
- suullisesti
- kirjallisesti, esimerkiksi antamalla asiakkaalle tietojen käytöstä kertovan infolehtisen
- Asiakastietojen käyttö sosiaali- ja terveydenhuollossa -infolehtinen (pdf)
- infolehtisen kaikki kieliversiot ovat ladattavissa kanta.fistä
- sähköisen asiointipalvelun välityksellä.
Lyhyellä videolla kerromme, mitä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen pitää asiakkaalle informoinnin yhteydessä kertoa:
Lue lisää Kanta-informointien eri versioista ja niiden eroista
Taulukossa on Kanta-informointien versiot, jotka asiakas on voinut vastaanottaa Omakannassa.
Uusimmassa Kanta-informoinnissa kerrotaan,
- mitä tietoja asiakkaasta tallennetaan Kanta-palveluihin
- miten tietoja voidaan käyttää ja luovuttaa sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä apteekeissa
- hyvinvointialueen rekistereistä ja tietojen käytöstä niiden sisällä
- hyvinvointialueiden välisestä tietojen luovuttamisesta
- Uudenmaan maakunnan alueen väliaikaisesta tiedonsaantioikeudesta
- miten asiakas voi vaikuttaa tietojensa luovuttamiseen.
Versio | Julkaisupäivämäärä | Status | Muutokset edelliseen versioon |
---|---|---|---|
Kanta-informointi 1.1 (pdf) | 22.11.2022 | Voimassa | Hyvinvointialueiden aloitus ja Uudenmaan maakunnan väliaikainen tiedonsaantioikeus. |
Kanta-informointi 1.0 (pdf) | 1.11.2021 | Voimassa 21.11.2022 saakka | Kanta-informoinnin ensimmäinen versio. |
Lainsäädäntö ohjaa tietojen luovutusta
Lait sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (asiakastietolaki) ja sähköisestä lääkemääräyksestä (reseptilaki) ohjaavat asiakas- ja potilastietojen luovuttamista Kanta-palvelujen kautta ja määrittävät esimerkiksi sen, miten asiakas voi vaikuttaa tietojensa luovuttamiseen.
Lait määrittävät myös sosiaali- ja terveydenhuollon sekä apteekkien toimintatavat ja -mallit.