Sosiaalihuollon asiakastiedot OmaKannassa

Sosiaalihuollon asiakastiedot OmaKannassa

Asiakas voi vähitellen katsella OmaKannassa myös sosiaalipalveluissa kirjattuja asiakastietojaan.

Lainsäädäntö mahdollistaa myös sosiaalipalvelujen asiakastietojen näyttämisen OmaKannassa. Asiakas alkaa vähitellen nähdä OmaKannassa tietoja, jotka sosiaalihuollon ammattilainen on hänestä tallentanut Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon.

Sosiaalipalveluiden asiakastietoja alkaa näkyä OmaKannassa vaiheittain loppuvuodesta 2023 alkaen. OmaKannassa näkyvien tietojen määrä kasvaa sitä mukaa, kun

  • sosiaalihuollon palvelunantajat toteuttavat tarvittavat muutokset tietojärjestelmiinsä
  • eri sosiaalipalveluissa syntyviä asiakirjoja aletaan tallentaa Kantaan.
Sosiaalipalvelujen tiedot tulevat OmaKantaan vähitellen
Tällä hetkellä OmaKannassa näkyy vain Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen eli Pohteen sosiaalipalveluissa kirjattuja asiakastietoja. Tiedot alkavat näkyä vaiheittain alueen eri sosiaalipalveluista.
 
Muilla hyvinvointialueilla tiedot alkavat näkyä myöhemmin.

Mitä sosiaalipalvelujen tietoja asiakas näkee OmaKannasta?

Asiakas tai asiakkaan puolesta asioiva henkilö näkee OmaKannassa

  • sosiaalihuollon asiakirjat, kuten päätökset, palvelutarpeen arviot ja asiakassuunnitelmat
  • tiedon asiakkuuden alkamisesta
  • omatyöntekijän yhteystiedot.
  • Tulevaisuudessa asiakas näkee myös asiakkuusasiakirjat ja asiakaskertomusten merkinnät.

Tiedot löytyvät OmaKannan Sosiaalipalvelujen tiedot -osiosta.

Sosiaalipalvelujen tiedot -osio näkyy asiakkaalle, vaikka hänellä ei olisi sosiaalipalvelujen asiakkuutta. Tällöin OmaKanta kertoo, ettei kyseisessä osiossa ole tietoja.

Kaikki tiedot eivät tule näkyviin OmaKantaan

OmaKannassa ei näytetä

  • vanhemmuuden selvittämiseen liittyviä asiakirjoja
  • turvakotipalvelujen sekä lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyviä asiakirjoja
  • maksusitoumuksia
  • poistettuja eli mitätöityjä asiakirjoja
  • korjattujen asiakirjojen aiempia versioita
  • vanhoja (ennen Kantaan liittymistä syntyneitä) ja 1. vaiheen mukaisia asiakirjoja.

Virheelliset tiedot korjataan sosiaalihuollossa

Jos OmaKannassa näkyvissä tiedoissa on virheitä tai puutteita, korjataan ne siinä sosiaalihuollon yksikössä, jossa tiedot on kirjattu. Asiakas ohjataan tällaisessa tilanteessa ottamaan yhteyttä esimerkiksi organisaation tietosuojavastaavaan. Tutustu ohjeeseen virheellisten tietojen korjaamisesta.

Lue lisää

Lisätietoja kansalaiselle: 

Lisätietoja ammattilaiselle: 

Sivua päivitetty 30.11.2023