Lainsäädäntö mahdollistaa myös sosiaalipalvelujen asiakastietojen näyttämisen OmaKannassa. Asiakas alkaa vähitellen nähdä OmaKannassa tietoja, jotka sosiaalihuollon ammattilainen on hänestä tallentanut Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon.
Sosiaalipalveluiden asiakastietoja alkaa näkyä OmaKannassa vaiheittain loppuvuodesta 2023 alkaen. OmaKannassa näkyvien tietojen määrä kasvaa sitä mukaa, kun
- sosiaalihuollon palvelunantajat toteuttavat tarvittavat muutokset tietojärjestelmiinsä
- eri sosiaalipalveluissa syntyviä asiakirjoja aletaan tallentaa Kantaan.
Mitä sosiaalipalvelujen tietoja asiakas näkee OmaKannasta?
Asiakas tai asiakkaan puolesta asioiva henkilö näkee OmaKannassa
- sosiaalihuollon asiakirjat, kuten päätökset, palvelutarpeen arviot ja asiakassuunnitelmat
- tiedon asiakkuuden alkamisesta
- omatyöntekijän yhteystiedot.
- Tulevaisuudessa asiakas näkee myös asiakkuusasiakirjat ja asiakaskertomusten merkinnät.
Tiedot löytyvät OmaKannan Sosiaalipalvelujen tiedot -osiosta.
Sosiaalipalvelujen tiedot -osio näkyy asiakkaalle, vaikka hänellä ei olisi sosiaalipalvelujen asiakkuutta. Tällöin OmaKanta kertoo, ettei kyseisessä osiossa ole tietoja.
Kaikki tiedot eivät tule näkyviin OmaKantaan
OmaKannassa ei näytetä
- vanhemmuuden selvittämiseen liittyviä asiakirjoja
- turvakotipalvelujen sekä lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyviä asiakirjoja
- maksusitoumuksia
- poistettuja eli mitätöityjä asiakirjoja
- korjattujen asiakirjojen aiempia versioita
- vanhoja (ennen Kantaan liittymistä syntyneitä) ja 1. vaiheen mukaisia asiakirjoja.
Virheelliset tiedot korjataan sosiaalihuollossa
Jos OmaKannassa näkyvissä tiedoissa on virheitä tai puutteita, korjataan ne siinä sosiaalihuollon yksikössä, jossa tiedot on kirjattu. Asiakas ohjataan tällaisessa tilanteessa ottamaan yhteyttä esimerkiksi organisaation tietosuojavastaavaan. Tutustu ohjeeseen virheellisten tietojen korjaamisesta.
Lue lisää
Lisätietoja kansalaiselle:
Lisätietoja ammattilaiselle: