8.1.2025 Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Kanta-tjänsterna
8.1.2025 Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Kanta-tjänsterna
8.1.2025 Störningsmeddelande
Störningen i Kanta tjänsterna har upphört
8.1.2025 Artikel - Professionella
Kanta-tjänsterna förbättrar informationsgången inom socialvården
Norra Österbotten var det första välfärdsområdet som började visa uppgifter om socialservice för klienterna i MittKanta. Ändringen underlättar personalens arbete och stärker förtroendet mellan klienterna och socialvården.
8.1.2025 Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Kanta-tjänsterna
8.1.2025 Servicemeddelande - Professionella
Omfattande driftsstopp i Recepttjänsten 25.1.2025
Vi gör uppdateringar för att förbättra Recepttjänstens funktion den 25 januari 2025 från och med kl. 22. Serviceåtgärderna orsakar ett driftstopp på cirka 2 timmar bland annat i Receptcentret och Kelain i Kanta-tjänsterna.
8.1.2025 Servicemeddelande - Medborgare
Driftstopp i Recepttjänsten 25.1.2025 från och med kl. 22
Vi gör uppdateringar för att förbättra Recepttjänstens funktion den 25 januari 2025 från och med kl. 22. Uppdateringarna orsakar ett avbrott i användningen på cirka 2 timmar, vilket innebär att receptuppgifter under denna tid inte är tillgängliga för dem som använder MittKanta. Dessutom är receptuppgifterna inte tillgängliga för apoteken eller hälso- och sjukvården under avbrottet.
7.1.2025 Störningsmeddelande
Störningen i Kanta tjänsterna har upphört.
7.1.2025 Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Kanta-tjänsterna
19.12.2024 Meddelande
Avvikande öppettider vid kundservicen för organisationskunder kring årsskiftet
Kundservicen för vårdpersonal inom hälso- och sjukvården och för systemleverantörer är stängd 24.-26.12.2024, 1.1.2025 och 6.1.2025. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under jul och nyår.
19.12.2024 Meddelande
Avvikande öppettider vid MittKantas kundservice kring årsskiftet
Kundservicen är stängd 24.-26.12.2024, 1.1.2025 och 6.1.2025. På webbplatsen kanta.fi hittar du svar på vanliga frågor. Chattbotten Kanta-kompis betjänar dygnet runt.
18.12.2024 Meddelande - Professionella
Förnya Kanta Extranätets ärendefullmakter som snart förfaller
Du behöver en Suomi.fi-ärendefullmakt för att kunna använda Kanta Extranätet. Kontrollera ärendefullmaktens giltighetstid och förnya fullmakten om den snart förfaller.
18.12.2024 Meddelande - Professionella
Kanta-tjänsterna har tagit i bruk ett nytt gränssnitt som gör att patientuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna kan utnyttjas i hälsoappar och e-tjänster. Alla de specifikationer och dokument som behövs för att appar ska kunna kopplas till gränssnittet har publicerats.
17.12.2024 Meddelande - Professionella
Fokusområdena inom Kanta-tjänsterna har fastställts för 2025
Utvecklingen av Kanta-tjänsterna förbättrar kontinuiteten i vården och social- och hälsovårdstjänsterna och stärker den nationella kunskapsbasen. De nya funktioner som införts i Kanta-tjänsterna stöder på många sätt kontinuiteten i vården och tjänsterna.
16.12.2024 Servicemeddelande - Professionella
Avbrott i Kanta-tjänsterna i januari 2025
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
13.12.2024 Störningsmeddelande - Professionella
En störning har upptäckts vid registrering av livstestamenten
3.12.2024 Störningsmeddelande - Professionella
Störningen i Patientdatalagret har upphört
3.12.2024 Störningsmeddelande
Störningen i MittKanta tjänsten har upphört
3.12.2024 Störningsmeddelande - Medborgare
En störning har upptäckts i MittKanta
3.12.2024 Störningsmeddelande - Professionella
En störning har upptäckts i Patientdatalagret
2.12.2024 Artikel - Professionella
Kanta-tjänsterna används dagligen i företag inom socialsektorn – läs tipsen om införande
Företaget Myllyhoitoklinikka i Päijänne-Tavastland dröjde inte med att inleda införandet av Kanta-tjänsterna. Nu är Kanta-tjänsterna ett viktigt verktyg som har tillfört tydlighet i dokumentationen och förbättrat informationsgången.