Aktuellt
31.1.2024, Meddelande - Vårdpersonal
THL och FPA: Säkerställ att tidsbokningarna inom ditt välfärdsområde är kompatibla med Kanta-tjänsterna och de nationella specifikationerna
Nationellt enhetliga tidsbokningsuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna underlättar hälso- och sjukvårdens arbete. När uppgifterna sparas i Kanta-tjänsterna främjas uppföljningen av tillgången till vård inom välfärdsområdet.
30.1.2024, Störningsmeddelande
Störningen i Valviras roll- och attributtjänst har upphört.
30.1.2024, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Valviras roll- och attributtjänst.
29.1.2024, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i februari 2024
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
24.1.2024, Meddelande - Medborgare
MittKanta beviljades symbolen Selkeästi meille
Den nationella webbtjänsten MittKanta förnyas och blir tillgängligare och lättare att använda. De som gjorde användartestningen för projektet Selkeästi meille (Begripligt för alla) testade det nya MittKanta och tjänsten beviljades symbolen Selkeästi meille.
16.1.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Ändringar i tillståndet för utlämnande av patientuppgifter – uppdatera dina kunskaper i webbskolan
I vår förnyade webbskola lär du dig hur uppgifter inom social- och hälsovården lämnas ut från och med den 1 januari 2024.
12.1.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Ny Kanta-webbskola om minderåriga som kunder inom social- och hälsovården har publicerats
I den nya webbskolan lär du dig om verksamhetssätten och verksamhetsmodellerna inom social- och hälsovården när kunden är minderårig. Webbskolan kan utnyttjas som en del av organisationernas arbetsintroduktionsplaner eller läroanstalternas undervisningsplaner.
11.1.2024, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i januari 2024
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
9.1.2024, Meddelande - Utvecklare
En ny version av A-intyget har publicerats – För in den nya versionen senast 28.9.2024
Vi ber systemleverantörer i god tid föra in den nya versionen av A-intyget till patientdatasystemen, så att förmedlingen av intyget till FPA:s förmånsbehandling inte förhindras.
8.1.2024, Störningsmeddelande
Störningen i Kanta tjänsterna har upphört
8.1.2024, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Kanta-tjänsterna
8.1.2024, Meddelande - Vårdpersonal
I Södra Karelen syns socialservicens uppgifter nu för klienterna i MittKanta
Klienterna i Södra Karelens välfärdsområde kan se sina uppgifter som registrerats inom socialservicen från och med januari i MittKanta. Uppgifterna börjar synas stegvis i MittKanta.
4.1.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Över en miljon medborgare har redan kvitterat användningen av uppgifter i MittKanta
Efter slutet av november har varje användare av MittKanta fått ett meddelande om användningen av uppgifter inom social- och hälsovården. Meddelandet skickades eftersom tillståndet för utlämnande förnyas. I fortsättningen möjliggör tillståndet för utlämnande att en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården kan utöver MittKanta-uppgifter även överlämna patientuppgifter i pappersform till en annan aktör inom hälso- och sjukvården.
21.12.2023, Meddelande - Vårdpersonal
Ny förbudsblankett för patientdatasystem 2.1.2024 – hur gå till väga inom hälso- och sjukvården om ibruktagandet fördröjs?
Kunden kan i fortsättningen begränsa utlämnandet av sina patientuppgifter mångsidigare än tidigare. Ändringen är genomförd med en förnyad förbudsblankett. Tjänstetillhandahållarna ska börja använda förbudsblanketten i sina system efter årsskiftet, så att det vid utlämnandet av uppgifter går att beakta de nya förbud som kunden utfärdat.
21.12.2023, Meddelande - Utvecklare
Avvikande öppettider vid kundservicen för organisationskunder kring årsskiftet
Kundservicen för vårdpersonal inom hälso- och sjukvården och för systemleverantörer är stängd 25-26.12.2023 och 1.1.2024. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under jul och nyår.
21.12.2023, Meddelande - Medborgare
Avvikande öppettider vid MittKantas kundservice kring årsskiftet
MittKantas kundservicen är stängd 25–26.12.2023 och 1.1.2024. På webbplatsen kanta.fi hittar du svar på vanliga frågor. Chattbotten Kanta-kompis betjänar dygnet runt.
19.12.2023, Meddelande - Medborgare
En person som står under intressebevakning kan nu ge sin förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i MittKanta
En myndig person som förordnats till intressebevakning kan nu ge en annan person fullmakt att uträtta ärenden i MittKanta. Ändringen är en del av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt som främjar intressebevakarnas och intressebevakningsfullmäktiges uträttande av ärenden för någon annans räkning i webbtjänsterna.
19.12.2023, Störningsmeddelande
Störningen i Recept tjänsten har upphört
19.12.2023, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i det Recept tjänsten
18.12.2023, Störningsmeddelande
Störningen i Kanta tjänsterna har upphört