27.3.2024, Meddelande - Professionella
Kundtjänsten för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och systemleveran-törer har öppet på torsdagen 28.3. kl. 7–13. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under påsken.
27.3.2024, Meddelande - Professionella
Kundtjänsten för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och systemleveran-törer har öppet på torsdagen 28.3. kl. 7–13. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under påsken.
27.3.2024, Meddelande - Medborgare
MittKantas kundtjänst har öppet på torsdagen 28.3. kl. 9–13. På kanta.fi hittar du svar på vanliga frågor. Chatboten Kanta-kompis hjälper också till dygnet runt.
26.3.2024, Störningsmeddelande
26.3.2024, Meddelande - Professionella
I Kanta-tjänsterna kan nu sparas också intraorala bilder, bilder från optiksektorn och EKG-undersökningar som gjorts med laboratoriesystem. Hälso- och sjukvården kan höra sig för hos systemleverantören om tidsplanen för införandet.
26.3.2024, Störningsmeddelande
25.3.2024, Störningsmeddelande
25.3.2024, Meddelande - Professionella
Kanta-tjänsterna och Institutet för hälsa och välfärd ber leverantörer av klient- och patientdatasystem samt aktörer inom hälso- och sjukvården om kommentarer till specifikationerna. Vi ber om svar under tiden 25.3–12.4.2024.
25.3.2024, Meddelande - Utvecklare
En ny funktion införs i Kanta-tjänsterna. Den gör det möjligt att överföra patientuppgifter från Kanta-tjänsterna till välbefinnandeapplikationer. Vi söker en partner för pilotprojektet för att införa gränssnittet. I följande skede kan applikations- och systemutvecklare påverka de funktionella specifikationerna för överföring av uppgifter.
21.3.2024, Störningsmeddelande
21.3.2024, Störningsmeddelande
20.3.2024, Servicemeddelande - Professionella
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
20.3.2024, Meddelande - Professionella
Kraven i Kanta-tjänsternas tekniska anslutningsmodeller har preciserats. Preciseringarna kräver åtgärder av organisationer som administrerar Kanta-anslutningspunkter.
19.3.2024, Meddelande - Professionella
En guide för samarbetet mellan anordnarna och tjänsteproducenterna kring informationshanteringen inom socialvården ger välfärdsområdena verktyg för att styra de privata tjänsteproducenterna också i anslutningen till Kanta-tjänsterna.
19.3.2024, Meddelande - Professionella
Se till att vår nyaste MittKanta-broschyr ligger framme på ditt verksamhetsställe. Broschyren trycks upp på finska och svenska. Övriga språkversioner kan laddas ned i webbtjänsten kanta.fi.
18.3.2024, Störningsmeddelande
14.3.2024, Meddelande - Professionella
Regeringen föreslår ändringar i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (kunduppgiftslagen). Ändringar föreslås i bland annat socialvårdens tidsfrister för anslutning till Kanta-tjänsterna.
13.3.2024, Meddelande - Professionella
Man söker lösningar inom digitaliseringen för att förbättra social- och hälsovårdens produktivitet och utveckla tjänsterna. FPA kallar aktörer inom branschen till en gemensam diskussion onsdagen den 20 mars. Ämnet diskuteras också i ett nytt inlägg.
11.3.2024, Meddelande - Professionella
Klienterna hos Päijänne-Tavastlands välfärdsområde ser från och med mars i MittKanta uppgifter som registrerats om dem i socialservicen. Uppgifterna visas i MittKanta stegvis.
7.3.2024, Meddelande - Utvecklare
Vi har uppdaterat kanta.fi-sidorna om certifieringsprocessen på grundval av kundrespons bland annat från IT-leverantörerna. Genom certifieringsprocessen verifieras att de väsentliga kraven på social- och hälsovårdens informationssystem uppfylls.
6.3.2024, Meddelande - Professionella
Det elektroniska receptet utvidgas nu också till sjukhusapotek. De första sjukhusapoteken som tar i bruk elektroniska recept i mars 2024 är tre av HUS Apoteks verksamhetsställen. Elektroniska recept och medicineringsuppgifter finns alltid i Kanta-tjänsterna.