19.3.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Se till att vår nyaste MittKanta-broschyr ligger framme på ditt verksamhetsställe. Broschyren trycks upp på finska och svenska. Övriga språkversioner kan laddas ned i webbtjänsten kanta.fi.
19.3.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Se till att vår nyaste MittKanta-broschyr ligger framme på ditt verksamhetsställe. Broschyren trycks upp på finska och svenska. Övriga språkversioner kan laddas ned i webbtjänsten kanta.fi.
18.3.2024, Störningsmeddelande
14.3.2024, Meddelande - Utvecklare
Regeringen föreslår ändringar i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (kunduppgiftslagen). Ändringar föreslås i bland annat socialvårdens tidsfrister för anslutning till Kanta-tjänsterna.
13.3.2024, Meddelande - Utvecklare
Man söker lösningar inom digitaliseringen för att förbättra social- och hälsovårdens produktivitet och utveckla tjänsterna. FPA kallar aktörer inom branschen till en gemensam diskussion onsdagen den 20 mars. Ämnet diskuteras också i ett nytt inlägg.
11.3.2024, Meddelande - Utvecklare
Klienterna hos Päijänne-Tavastlands välfärdsområde ser från och med mars i MittKanta uppgifter som registrerats om dem i socialservicen. Uppgifterna visas i MittKanta stegvis.
7.3.2024, Meddelande - Utvecklare
Vi har uppdaterat kanta.fi-sidorna om certifieringsprocessen på grundval av kundrespons bland annat från IT-leverantörerna. Genom certifieringsprocessen verifieras att de väsentliga kraven på social- och hälsovårdens informationssystem uppfylls.
6.3.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Det elektroniska receptet utvidgas nu också till sjukhusapotek. De första sjukhusapoteken som tar i bruk elektroniska recept i mars 2024 är tre av HUS Apoteks verksamhetsställen. Elektroniska recept och medicineringsuppgifter finns alltid i Kanta-tjänsterna.
6.3.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Arkivariens användargränssnitt förnyas. I det nya användargränssnittet har man strävat efter att bättre tillgodose användarnas behov.
1.3.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Vi ber hälso- och sjukvården spara de bilddiagnostiska undersökningarna på nytt i Kanta, om undersökningarna inte har arkiverats på grund av felet.
1.3.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården, som välfärdsområdena, kan be FPA om statistikuppgifter på sammanfattningsnivå om uppgifter som lagrats i Kanta som stöd för uppföljning och planering av sin egen serviceproduktion. Vi har inlett en kartläggning av tjänstetillhandahållarnas informationsbehov.
1.3.2024, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
26.2.2024, Meddelande - Utvecklare
Kanta-tjänsterna utvecklar ett lättare DICOMweb-gränssnitt, med hjälp av vilket olika aktörer inom hälso- och sjukvården kan använda Arkivet över bildmaterial.
12.2.2024, Meddelande - Medborgare
Webbtjänsten MittKanta utvecklas och nu kan var och en själv spara sina mätresultat direkt i MittKanta. Till en början kan man spara egna uppgifter om vikt, puls, blodtryck och blodsocker i tjänsten.
6.2.2024, Meddelande - Utvecklare
THL och FPA begär kommentarer om de nationella specifikationerna för tidsbokningen inom social- och hälsovårdens tjänster senast 13.3.2024. Uppgifterna om tidsbokning i de lokala systemen kommer i framtiden också att införas i Kanta-tjänsterna.
2.2.2024, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
En störning i Kanta-tjänsterna har upphört. Störningen började 2.11.2023 klockan 10.00 och upphörde 2.2.2024 klockan 14.54. Till följd av störningen var tjänsten långsam. Anvisningar om störningssituationer för apoteken så väl som social- och hälsovården: https://www.kanta.fi/sv/web/guest/professionella/anvisningar-vid-storningar Medborgarnas åtgärder i störningssituationer: https://www.kanta.fi/sv/web/guest/storningar Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakade. FPA:s Kanta-tjänster tekninentuki@kanta.fi
2.2.2024, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
2.2.2024, Meddelande - Vårdpersonal
I den här webbskolan för yrkespersoner inom hälso- och sjukvården fördjupar du dina kunskaper i hur Kanta-tjänsterna används i köpta hälso- och sjukvårdstjänster.
2.2.2024, Meddelande - Utvecklare
I kundnöjdhetsenkäten hösten 2023 utredde vi hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. De som svarade var mest nöjda med dataskyddet och datasäkerheten, med de evenemang och utbildningar som ordnades och med att kommunikationen är aktuell. I specifikationerna och samtestningsprocessen tog de upp sådant som kunde förbättras.
31.1.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Det är nu möjligt att utveckla den individuella vården av patienter även med hjälp av fynd som gjorts i registerundersökningar.
31.1.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Hösten 2023 gjorde vi åter en kundnöjdhetsenkät om Kanta-tjänsterna som riktades till representanter för såväl apoteken som social- och hälsovården. Som helhet var nöjdheten på en mycket god nivå, men till exempel utvecklingen av tjänsterna gav upphov till kritiska synpunkter.