Kantas kundnöjdhetsenkät är öppen – dela din åsikt!
Svara på enkäten senast 5.11.2025 och påverka hur Kanta-tjänsterna utvecklas i fortsättningen. Enkäten är öppen för yrkesverksamma inom social- och hälsovården, systemleverantörer samt representanter för apotek.
Vi går igenom användningsfall och krav gällande egenvårdsläkemedel.
Inför följande verkstad ges en introduktion om apoteksavtal och
medicineringslistan inom socialvården
Samarbetsmötet för leverantörer av patient- och klientdatasystem och
apotekssystem erbjuder information om utvecklingen av Kanta-tjänsterna
och deras funktioner. Mötet hålls på finska. Samarbetsmötena för
leverantörer inkluderar informationsinslag för systemleverantörer inom
hälso- och sjukvården och socialvården.
Infomötena för systemleverantörer inom socialvården tar upp
specifikationer, systemutveckling och aktuella frågor som gäller
anslutningen till Klientdataarkivet för socialvården.
De informationssystem som används i Kanta-tjänsterna ska uppfylla krav på interoperabilitet, informationssäkerhet, dataskydd och funktionalitet. Genom samtesterna säkerställs att datasystemet byggts upp i enlighet med specifikationer.
Syftet med certifieringsprocessen är att verifiera överensstämmelsen med de väsentliga krav på funktionalitet, interoperabilitet och informationssäkerhet som Institutet för hälsa och välfärd fastställt.