7.9.2023, Blogg - Vårdpersonal
Socialvården övergår gradvis till strukturerad dokumentation av klientuppgifter. Strukturerat dokumenterad information är enhetlig och kan visas för klienten i MittKanta.
7.9.2023, Blogg - Vårdpersonal
Socialvården övergår gradvis till strukturerad dokumentation av klientuppgifter. Strukturerat dokumenterad information är enhetlig och kan visas för klienten i MittKanta.
24.8.2023, Blogg - Vårdpersonal
När hälsovårdspersonalen behöver uppgifter om en patients tidigare vård, finns relevanta uppgifter i fortsättningen snabbt till hands som sammanfattningar i Kanta-tjänsterna. Sammanfattningarna berör väsentliga hälsouppgifter.
7.8.2023, Blogg - Medborgare
I MittKanta kan var och en även kontrollera sina uppgifter om ögonhälsan, förutsatt att tjänstetillhandahållaren har anslutit sig till Kanta-tjänsterna.
3.7.2023, Blogg - Medborgare
Inom ramen för projektet NORDeHEALTH, som genomförs som ett nordiskt forskningssamarbete, undersöks finländska, svenska, norska och estniska patienters erfarenheter av nationella patientportaler. I Finland har Aalto-universitetet och FPA som en del av forskningsprojektet kartlagt användarnas erfarenheter av MittKanta. Responsen från användarna är till hjälp i utvecklingen av tjänsten.
21.6.2023, Blogg - Systemutvecklare
Regeringsprogrammet ger ett starkt stöd för utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Genom samarbete över sektorsgränserna kan man få kundens digitala tjänster i samspel och utnyttja social- och hälsovårdsuppgifterna.
14.6.2023, Blogg - Vårdpersonal
Utnyttjandet av uppgifterna i Kanta-tjänsterna underlättar välfärdsområdenas arbete och kan leda till kostnadsbesparingar på lång sikt. FPA och välfärdsområdena samarbetar i utvecklandet av informationshanteringen och digitala tjänster inom social- och hälsovården.
13.6.2023, Meddelande - Utvecklare
Det blir smidigare att använda MittKanta när den riksomfattande webbtjänsten förnyas från och med hösten 2023. Tjänsten blir framför allt tillgängligare och lättare att använda.
8.6.2023, Blogg - Medborgare
Visste du att du också ser uppgifter om mun- och tandvård i MittKanta? Förutsättningen är att tandläkaren eller munhygienisten har registrerat uppgifterna där.
1.6.2023, Blogg - Vårdpersonal
Under de kommande åren börjar klientuppgifter om både offentlig och privat socialservice visas i MittKanta. De uppgifter som tjänstetillhandahållarna registrerar börjar visas etappvis från och med hösten 2023.
25.5.2023, Blogg - Medborgare
Att träna chattbotten betyder i praktiken att man matar den med information. Det arbetet utförs av botviskare. Deras uppgift är att alltid vara steget före nästa fråga.
16.5.2023, Blogg - Medborgare
År 2022 loggade hela 3,6 miljoner olika användare in i MittKanta. Tjänsten användes mest av invånarna i Mellersta Nyland med Västra Nyland som god tvåa. I kommunerna var det invånarna i Grankulla som oftast loggade in i MittKanta.
11.5.2023, Blogg - Medborgare
Det är viktigt för patientsäkerheten och vården att vårdpersonalen har tillgång till omfattande uppgifter om kunden. Då kan var och en få den bästa möjliga vården. Det finns strikta regler för hur uppgifterna används inom hälso- och sjukvården.
11.5.2023, Blogg - Systemutvecklare
Kanta-tjänsterna stärker sin närvaro på sociala medier och finns nu i allt fler kanaler. I fortsättningen hittar du oss också på LinkedIn, där vi samlar utbildningar och evenemang för social- och hälsovårdspersonal och systemutvecklare samt aktuella teman inom Kanta-tjänsterna.
12.4.2023, Blogg - Systemutvecklare
Kanta-tjänsterna underlättar hälso- och sjukvårdspersonalens arbete, eftersom det i Kanta finns mycket information som kan utnyttjas som stöd för vården. Systemen kan utvecklas så att uppgifter lagrade i Kanta kan utnyttjas bättre än tidigare.
4.4.2023, Blogg - Medborgare
I MittKanta ser du dina hälso- och sjukvårdsuppgifter som registrerats i Kanta-tjänsterna, oavsett om du har fått vård inom den offentliga eller den privata hälso- och sjukvården. Den här mångsidigheten i MittKanta blev en glad överraskning för Åbobon Samppa Haapio när han bekantade sig med tjänsten under coronatiden.
22.3.2023, Blogg - Vårdpersonal
De hälso- och sjukvårdsuppgifter samt medicineringsuppgifter som finns lagrade i Kanta-tjänsterna är till stöd när patientens vård planeras. Därför är det viktigt att aktuell information är lätt tillgänglig för hälso- och sjukvårdpersonalen.
3.3.2023, Blogg - Medborgare
Kanta-tjänsternas chattbott, som fyller ett år i mars, har varit en framgång. Kanta-kompis har lärt sig väldigt mycket nytt. Utöver underhållet utvecklas den kontinuerligt.
27.2.2023, Blogg - Vårdpersonal
Vårdnadshavare kan sköta ärenden i MittKanta också för en minderårig som är över 10 år gammal, när de nödvändiga ändringarna i informationssystemen inom hälso- och sjukvården har gjorts. Men om barnets uppgifter inte visas i MittKanta?
27.2.2023, Blogg - Medborgare
Väinö Teittinen, 51, använder glasögon och utnyttjar regelbundet de uppgifter om ögonhälsan som finns i MittKanta. När en optiker eller ögonläkare har anslutit sig till Kanta-tjänsterna kan man om man så önskar också kontrollera uppgifterna om ögonhälsan i MittKanta.
30.1.2023, Blogg - Medborgare
Myndiga personer som inte har nätbankskoder kan nu ge fullmakt åt en förtroendeperson att använda MittKanta för sin räkning till exempel för att förnya recept och för att läsa laboratorieresultat och uppgifter om läkarbesök.