Innehållspublicerare

Välj publiceringsår:

Aktuellt

6.3.2024, Meddelande - Vårdpersonal

Även recept för sjukhusapotek blir elektroniska

Det elektroniska receptet utvidgas nu också till sjukhusapotek. De första sjukhusapoteken som tar i bruk elektroniska recept i mars 2024 är tre av HUS Apoteks verksamhetsställen. Elektroniska recept och medicineringsuppgifter finns alltid i Kanta-tjänsterna.

1.3.2024, Servicemeddelande - Medborgare

Avbrott i Kanta-tjänsterna i mars 2024

Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.

12.2.2024, Meddelande - Medborgare

Nu kan du spara dina egna mätresultat i MittKanta

Webbtjänsten MittKanta utvecklas och nu kan var och en själv spara sina mätresultat direkt i MittKanta. Till en början kan man spara egna uppgifter om vikt, puls, blodtryck och blodsocker i tjänsten.

6.2.2024, Meddelande - Utvecklare

THL och FPA: Kommentarer begärs om tidsbokningsspecifikationerna

THL och FPA begär kommentarer om de nationella specifikationerna för tidsbokningen inom social- och hälsovårdens tjänster senast 13.3.2024. Uppgifterna om tidsbokning i de lokala systemen kommer i framtiden också att införas i Kanta-tjänsterna.

2.2.2024, Störningsmeddelande - Systemutvecklare

En störning i Kanta-tjänsterna har upphört.

En störning i Kanta-tjänsterna har upphört. Störningen började 2.11.2023 klockan 10.00 och upphörde 2.2.2024 klockan 14.54. Till följd av störningen var tjänsten långsam. Anvisningar om störningssituationer för apoteken så väl som social- och hälsovården: https://www.kanta.fi/sv/web/guest/professionella/anvisningar-vid-storningar Medborgarnas åtgärder i störningssituationer: https://www.kanta.fi/sv/web/guest/storningar Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakade. FPA:s Kanta-tjänster tekninentuki@kanta.fi

2.2.2024, Meddelande - Utvecklare

Tre av fyra systemleverantörer är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet, med det finns utrymme för förbättring

I kundnöjdhetsenkäten hösten 2023 utredde vi hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. De som svarade var mest nöjda med dataskyddet och datasäkerheten, med de evenemang och utbildningar som ordnades och med att kommunikationen är aktuell. I specifikationerna och samtestningsprocessen tog de upp sådant som kunde förbättras.

31.1.2024, Meddelande - Vårdpersonal

Kundnöjdhetsenkäter 2023: Nöjdheten som helhet på god nivå inom social- och hälsovården och på apoteken – ändå utrymme för förbättringar på alla delområden

Hösten 2023 gjorde vi åter en kundnöjdhetsenkät om Kanta-tjänsterna som riktades till representanter för såväl apoteken som social- och hälsovården. Som helhet var nöjdheten på en mycket god nivå, men till exempel utvecklingen av tjänsterna gav upphov till kritiska synpunkter.