22.12.2025 Servicemeddelande - Medborgare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i januari 2026
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
22.12.2025 Servicemeddelande - Medborgare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i januari 2026
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
17.12.2025 Meddelande
Avvikande öppettider vid kundservicen för organisationskunder kring årsskiftet
Kundservicen för vårdpersonal inom hälso- och sjukvården och för systemleverantörer är stängd 24.-26.12.2025, 1.1.2026 och 6.1.2026. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under jul och nyår.
17.12.2025 Meddelande
Avvikande öppettider vid MittKantas kundservice kring årsskiftet
Kundservicen är stängd 24.-26.12.2025 och 1.-6.1.2026. På webbplatsen kanta.fi hittar du svar på vanliga frågor. Chattbotten Kanta-kompis betjänar dygnet runt.
16.12.2025 Störningsmeddelande - Systemutvecklare
En störning upptäckts i Socialvårdens klientdatalager
16.12.2025 Meddelande
MittKanta-applikationen svarar nu på klienternas behov bättre än tidigare. Utöver att förnya recept kan man i applikationen också se läkarens eller sjukskötarens anteckningar och resultaten av laboratorieundersökningar.
12.12.2025 Meddelande - Utvecklare
I Kanta-tjänsterna finns färdiga funktioner som social- och hälsovårdsorganisationerna ska ta i bruk inom ramen för de lagstadgade tidsgränserna. Nu är det dags att se till att den egna organisationen följer tidtabellen.
12.12.2025 Meddelande - Professionella
Uppdatera dina faktureringsadressuppgifter före årets slut. Om användningen av Kanta-tjänsterna har slutat ska du se till att din kundrelation sägs upp så att du inte betalar användningsavgifter utan anledning.
10.12.2025 Meddelande - Medborgare
Uppgifter om socialservice blir synliga nästa år i MittKanta i hela landet
Klientuppgifter inom socialservicen visas redan i MittKanta i 11 välfärdsområden. Senast i september 2026 blir de synliga i MittKanta i hela landet. Förändringen underlättar informationsutbytet mellan klienten och yrkespersonen och förbättrar servicen.
8.12.2025 Meddelande - Utvecklare
Anmälan till samtestning av Kanta-tjänsterna görs nu i Testain
Testain tas stegvis i mer omfattande användning. Nu har anmälan till samtestningen överförts till tjänsten Testain.
8.12.2025 Störningsmeddelande
Störningen i MittKanta har upphört
8.12.2025 Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i MittKanta
2.12.2025 Meddelande - Professionella
Privata tjänsteproducenter inom socialvården inför Kanta-tjänsterna nästa år. Införandet tar tid och påverkar hela organisationens verksamhet och det lönar sig därför att inte vänta utan att inleda förberedelserna snarast.
26.11.2025 Artikel - Medborgare
Kundorientering, likvärdighet och samarbete mellan social- och hälsovårdens aktörer är de hörnstenar som utvecklingen av MittKanta bygger på. Utifrån detta säkerställer vi på Kanta-tjänsterna att alla finländare kan hantera sina hälsouppgifter på ett tryggt sätt nu och framöver.
24.11.2025 Servicemeddelande - Medborgare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i december 2025
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
18.11.2025 Meddelande - Medborgare
Vi söker civilsamhällesorganisationer som vill förbättra Kanta-tjänsterna – delta och påverka!
När vi utvecklar Kanta-tjänsterna samarbetar vi tätt med civilsamhällesorganisationer. Organisationerna representerar allmänheten mångsidigt ur flera olika perspektiv. Ansökningstiden till Kanta-organisationspanelen 2026–2027 pågår nu.
11.11.2025 Servicemeddelande - Medborgare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i november 2025
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
30.10.2025 Meddelande - Professionella
SHM har fastställt användningsavgifterna för Kanta-tjänsterna för 2026–2027
SHM har fastställt användningsavgifterna för Kanta-tjänsterna för 2026–2027. Med avgifterna täcks de certifikattjänster som MDB producerar samt FPA:s kostnader för underhåll av Kanta-tjänsterna.
28.10.2025 Störningsmeddelande
Störningen i Gränsöverskridande recept har upphört
22.10.2025 Meddelande - Utvecklare
Kantas kundnöjdhetsenkät är öppen – nu är det dags att dela din åsikt!
Svara på enkäten senast 5.11.2025 och påverka hur Kanta-tjänsterna utvecklas i fortsättningen. Enkäten är öppen för yrkesverksamma inom social- och hälsovården, systemleverantörer samt representanter för apotek.
7.10.2025 Blogg - Systemutvecklare
Social- och hälsovårdspersonalen behöver aktuell och heltäckande information om sina kunder för att kunna ge god och samordnad service. Flödet av kunduppgifter mellan sektorerna är en avgörande bit av pusslet – och förbättras nu väsentligt.