2.6.2023, Meddelande - Vårdpersonal
Vi har publicerat en webbskola om verksamhetsmodellen för recept för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården samt apoteken. I webbskolan får du grundläggande information om hur recepten fungerar.
2.6.2023, Meddelande - Vårdpersonal
Vi har publicerat en webbskola om verksamhetsmodellen för recept för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården samt apoteken. I webbskolan får du grundläggande information om hur recepten fungerar.
1.6.2023, Blogg - Vårdpersonal
Under de kommande åren börjar klientuppgifter om både offentlig och privat socialservice visas i MittKanta. De uppgifter som tjänstetillhandahållarna registrerar börjar visas etappvis från och med hösten 2023.
31.5.2023, Servicemeddelande - Medborgare
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
30.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Kanta-tjänsterna publicerade den 16 maj 2023 version 1.3 av principerna och den funktionella specifikationen för Informationshanteringstjänsten på finska.
29.5.2023, Störningsmeddelande
29.5.2023, Störningsmeddelande
26.5.2023, Meddelande - Vårdpersonal
När kunden behöver ett elektroniskt utlåtande om körförmågan för att sköta ett ärende hos Traficom riktar läkaren alltid utlåtandet till kunden. Annars kan uppgifterna i utlåtandet inte förmedlas elektroniskt till Traficom via Kanta-tjänsterna.
25.5.2023, Blogg - Medborgare
Att träna chattbotten betyder i praktiken att man matar den med information. Det arbetet utförs av botviskare. Deras uppgift är att alltid vara steget före nästa fråga.
25.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Den nya evenemangskalendern på webbplatsen kanta.fi innehåller alla evenemang för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och för it-systemleverantörer. Syftet med kalendern är att göra informationen bättre tillgänglig för olika kundgrupper.
22.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Kunduppgiftslagen ålägger tjänstetillhandahållarna inom socialvården att ansluta sig till Kanta-tjänsterna. Det här medför stora förändringar i personalens arbete. Kanta-tjänsternas och THL:s experter deltar i social- och hälsovårdens ADB-dagar och svarar på frågor om de krav som den kommande anslutningsskyldigheten medför.
17.5.2023, Meddelande - Utvecklare
FPA:s Kanta-tjänster utvecklas ständigt och möjliggör ett välfungerande och mångsidigt informationsutbyte mellan olika aktörer inom välfärdssektorn. När informationen rör sig smidigt och säkert gagnas kunden och vårdpersonalen eftersom tid frigörs för vårdarbetet, överlappande undersökningar undviks och kundernas säkerhet förbättras.
16.5.2023, Meddelande - Vårdpersonal
Även privata tjänstetillhandahållare inom socialvården ansluter sig till Kanta-tjänsterna i enlighet med övergångsperioderna i kunduppgiftslagen. FPA, THL och Kansa-koulu 5-projektet erbjuder stöd och utbildning för införanden och strukturell registrering.
16.5.2023, Blogg - Medborgare
År 2022 loggade hela 3,6 miljoner olika användare in i MittKanta. Tjänsten användes mest av invånarna i Mellersta Nyland med Västra Nyland som god tvåa. I kommunerna var det invånarna i Grankulla som oftast loggade in i MittKanta.
15.5.2023, Störningsmeddelande - Systemutvecklare
15.5.2023, Störningsmeddelande
11.5.2023, Blogg - Medborgare
Det är viktigt för patientsäkerheten och vården att vårdpersonalen har tillgång till omfattande uppgifter om kunden. Då kan var och en få den bästa möjliga vården. Det finns strikta regler för hur uppgifterna används inom hälso- och sjukvården.
11.5.2023, Blogg - Systemutvecklare
Kanta-tjänsterna stärker sin närvaro på sociala medier och finns nu i allt fler kanaler. I fortsättningen hittar du oss också på LinkedIn, där vi samlar utbildningar och evenemang för social- och hälsovårdspersonal och systemutvecklare samt aktuella teman inom Kanta-tjänsterna.
2.5.2023, Störningsmeddelande
2.5.2023, Störningsmeddelande
27.4.2023, Meddelande - Utvecklare
I slutet av 2022 utredde Kanta-tjänsterna med hjälp av en enkät för första gången hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. Systemleverantörerna är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet, med informationssäkerheten och den tekniska funktionen. Enligt respondenterna finns det sådant som behöver utvecklas i samarbetet mellan myndigheterna och i hur tjänsterna utvecklas och kunderna involveras i utvecklingen.