FPA och THL: Samarbete med privata tjänsteproducenter – Välfärdsområdena tipsar om informationshantering inom socialvården

Meddelande - Professionella Skrivet 14.8.2025

I höst fortsätter Institutet för hälsa och välfärd (THL) och Kanta-tjänsterna sin serie av webbinarier om samarbetet mellan välfärdsområdena och privata producenter av socialvårdstjänster i situationer med köpta tjänster.

Socialvården inför Kanta-tjänsterna i den omfattning som kunduppgiftslagen kräver senast den 1 september 2026. Välfärdsområdena och deras privata tjänsteproducenter måste ha gemensamma rutiner för att införandet ska lyckas och informationshanteringen hålla en hög kvalitetsnivå också när tjänster köps. Syftet med webbinarierna är att ge välfärdsområdena och de privata tjänsteproducenterna stöd och att dela information om god praxis. 

Bra för alla att tjänsteproducenternas situation kartläggs i välfärdsområdet 

På det första webbinariet i serien, som ordnades den 12 maj 2025, presenterade projektledare Sanna Kontio-Sammal från Norra Österbottens välfärdsområde (Pohde) de omfattande förberedelserna för att kartlägga de privata tjänsteproducenternas informationshantering. Målet är att säkerställa att alla som producerar köpta tjänster sparar sina klient- och patientuppgifter i Kanta-tjänsterna. Det är viktigt att skapa en enhetlig handlingsmodell som inkluderar primärvården, socialvården och den specialiserade sjukvården.

I sin förstudie kartlade Pohde vilka system de privata tjänsteproducenterna använder och om systemen kan anslutas till Kanta-tjänsterna. I utredningen identifierades 650 producenter, 1 700 serviceenheter och 4 200 användare som använde 20 olika system i 60 olika tjänster. Registreringsskyldigheterna och modellerna för anslutning till Kanta-tjänsterna var oklara för flera aktörer. Särskilt mindre aktörer var intresserade av att utnyttja samma informationssystem som Pohde använder. 

För välfärdsområdena lönar det sig att senast nu kartlägga beredskapen i de lokala tjänsteproducenternas informationssystem och hur långt de har kommit med att införa Kanta-tjänsterna. Det är viktigt att identifiera avtalstyperna, registreringsskyldigheterna, användarrättigheterna och stödbehoven.

En enhetlig handlingsmodell och klara riktlinjer om vilka anslutningsmodeller välfärdsområdet erbjuder eller förutsätter underlättar samarbetet och förbättrar kundsäkerheten. Dessutom lönar det sig att dra nytta av andra välfärdsområdens erfarenheter och delta i riksomfattande evenemang. 

Åtkomsträtt till register är temat för nästa evenemang 

Det andra webbinariet i serien ordnas den 29 september 2025. Deltagarna får aktuell information bland annat om Institutet för hälsa och välfärds anvisning om organisationsregistret för social- och hälsovården, som uppdaterades i våras. IKT-specialist Jenny Kokkonen från Päijänne-Tavastlands välfärdsområde berättar om införandet av åtkomsträtten till register och hurdana förberedelser det har krävt.

På evenemanget presenteras praktiska exempel som stöd för välfärdsområdena och tjänsteproducenterna när de förbereder sig för att arbeta enligt gemensamma handlingsmodeller för informationshanteringen inom socialvården.