Innehållspresentatör

Meddelanden

10/09/2019, Meddelande - Medborgare

Chattrobot ny rådgivare om Kanta-tjänsterna

Nu är det möjligt att få råd dygnet runt av en chattrobot. Responsen från kunderna har en avgörande roll vid den fortsatta utvecklingen av chattroboten.

30/08/2019, Meddelande

Disputation: Apotekens kunder nöjda med det elektroniska receptet

Provisor Elina Lämsäs doktorsavhandling om införandet av det elektroniska receptet granskas i dag 30.8. vid Östra Finlands universitet. Lämsäs avhandling är en del av ett forskningsprojekt som finansieras av FPA och utreder följderna av införandet av det elektroniska receptet i Finland. Avhandlingen visar att det elektroniska receptet är en lyckad reform ur kundernas synvinkel.

29/08/2019, Meddelande - Medborgare

Mina Kanta-sidors användbarhet har förbättrats

Den 29 augusti har Mina Kanta-sidors användbarhet förbättrats på flera olika sätt. Under barnets uppgifter uppmanas det nu att ge samtycke som underlättar barnets vård, och i hälso- och sjukvårdsuppgifter ges det tilläggsuppgifter om ögonvård.

08/07/2019, Meddelande

Kanta-tjänsterna deltar i Silver Economy Forum

Den 9–10 juli ordnas det internationella evenemanget Silver Economy Forum i Finlandiahuset. Forumet fokuserar på de förändringar i samhället och ekonomin som åldrandet medför.

27/06/2019, Meddelande - Medborgare

Resultaten från begäran om utredning 2019: Dataskyddsarbete utförs i organisationerna på en relativt god nivå

Man svarade mera aktivt än tidigare på dataskyddsenkäten, som genomfördes i år som en begäran om utredning som påminde om rapporteringsskyldigheten. Som helhet bedömd var dataskyddsarbetet i organisationerna på en relativt god nivå, men dataskyddsombuden upplever fortfarande att resurserna är knappa och uppgiftsbilden oklar. En del av dataskyddsombudets uppgifter har rönt mindre uppmärksamhet.

19/03/2019, Meddelande

Allt fler nöjda Kanta-kunder 

Kanta-tjänsterna är till nytta för både medborgarna och de yrkesutbildade personerna inom social- och hälsovården. Detta avslöjar en kundundersökning om Kanta-tjänsterna. Sakkunskapen, kompetensen, den fungerande störningskommunikationen och det smidiga samarbetet får beröm.