Innehållspublicerare

Hanna Malinen arbetar med en webbskola för professionella om skötsel av ärenden för minderåriga

Artikel - Vårdpersonal Skrivet 1.9.2021 Alla artiklar

Specialist på FPA:s Kanta-tjänster Hanna Malinen koordinerar stora helheter inom kundarbetet. Utöver hälso- och sjukvårdsorganisationer samt deras personal och är de även till nytta för medborgarna.

Hanna Malinen
 

Kanta-tjänsternas Hanna Malinen spelar en viktig roll bland annat i utvecklingsarbetet kring skötsel av ärenden för minderåriga. Den nya verksamhetsmodellen gäller utvärdering och registrering av en minderårigs beslutsförmåga. Som stöd för detta erbjuder FPA en webbskola. Webbskolan om skötsel av ärenden för minderåriga för vård- och apotekspersonal publicerades i april 2021. 

Enligt Malinen har minderårigas beslutsförmåga utvärderats ända sedan början av 1990-talet, men den har inte tidigare antecknats i strukturerad form. 

– Utvärdering görs och registreras vid varje besök på mottagningen, eftersom den ungas beslutsförmåga kan förändras i förhållande till ärendet som uträttas. 

För tillfället får vårdnadshavarna inte till exempel 10–17-åringars coronaintyg från Mina Kanta-sidorna i stora delar av landet, eftersom patientdatasystemen inte har en funktion som tillåter registrering av beslutsförmåga i strukturerad form. 

– När en minderårigs beslutsförmåga och vilja att överlämna sina hälsouppgifter till vårdnadshavarna registreras i strukturerad form i patientdatasystemet kan de uträtta ärenden för ett minderårigt barn på Mina Kanta-sidorna när barnet tillåter det. 

Webbskolan om skötsel av ärenden för minderåriga som publicerades i april har endast fått positiv respons. Fler användare väntas till webbskolan som riktas till professionella i takt med att hälso- och sjukvårdsorganisationer tar i bruk funktionen. 

Fler användare väntas till webbskolan i takt med att hälso- och sjukvårdsorganisationer tar i bruk funktionen.

– Systemleverantörerna och hälso- och sjukvårdsorganisationerna har reagerat lite för långsamt. Vi skulle önska att funktionen togs i bruk lite snabbare. 

Verksamhetsmodellen underlättar både barnfamiljers och hälso- och sjukvårdens vardag när vårdnadshavarna kan uträtta ärenden för alla sina minderåriga barn på Mina Kanta-sidorna. 

EU:s vaccinintyg på Mina Kanta-sidorna 

Även projektet kring EU:s coronaintyg har sysselsatt Hanna Malinen under den senaste tiden. 

– Hela våren samarbetade vi veckovis med systemleverantörerna. Därtill ordnade vi tillsammans med THL fyra infotillfällen och tio separata utbildningstillfällen samt riktade kommunikation till de olika systemen för hälso- och sjukvårdsorganisationerna, berättar Hanna Malinen från Kanta-tjänsterna. 

Tidtabellen var snäv. Enligt Malinen var förändringarna som krävdes för registrering i strukturerad form i patientdatasystemen färdiga i huvudsak i maj. Coronavaccinationer som getts och registrerats före maj har korrigerats retroaktivt. 

EU:s coronaintyg omfattar tre olika intyg: coronavaccinintyg, intyg om den coronavirussjukdom som personen har haft och testintyg. En QR-kod som innehåller väsentliga uppgifter och en digital underskrift bekräftar intygets äkthet. 

– Av alla som fått en andra coronavaccindos får redan 99,6 procent EU:s vaccinintyg på Mina Kanta-sidorna. För tillfället har över 93 procent tillgång till intyg om den coronavirussjukdom som de haft och negativa testresultat. 

Syftet är att stödja bl.a. hälsovården 

Malinen arbetar med att koordinera stora helheter för stora kundkretser.   

– Fältet är mångsidigt. Vi måste bemöta hälso- och sjukvårdsorganisationernas behov. Man måste beakta både förvaltningsnivån och den professionella nivån samt privatpersoner. Utvecklingen och ibruktagningen av tjänster förutsätter bra samarbete med hälso- och sjukvårdsorganisationerna, THL och systemleverantörerna.  

Arbetet med coronaintyget fortsätter. Kvaliteten hos vaccinationsuppgifterna och covid-laboratorieundersökningsuppgifterna i Patientdataarkivet följs upp. Rapporterna har publicerats på THL:s webbplats för hälso- och sjukvårdsorganisationer och systemleverantörer för att förbättra kvaliteten och stödja kommunikationen. 

– Kvaliteten följs inte endast upp på THL–FPA-axeln, utan även organisationerna kan kontrollera kvaliteten och i problemfall kontakta sin systemleverantör. Om ett intyg inte finns på Mina Kanta-sidorna, belastas hälsovården ännu mer när folk frågar efter intygen. 

Om en person inte har möjligheten att använda Mina Kanta-sidorna för att visa upp EU:s coronaintyg och hen behöver det till exempel för en resa, kan hen be hälso- och sjukvårdsinstitutionen som gav vaccinet att skriva ut intyget från patientdatasystemet. 

Kallt vatten nollställer 

Malinen konstaterar att det mest givande är att göra samhällsmässigt betydande arbete på ett mångsidigt fält. 

– Vi finns inte inuti murarna utan i kundgränssnittet. Det har krävt arbete att skräddarsy kommunikationen till en kundgrupp och ett system åt gången, men dialogen minskar förvirring och förfrågningar. Samtidigt har vår förståelse för våra kunder ökat och fokus ligger alltid på kunden. 

Verksamhetens genomskinlighet har även ökats genom de offentliga rapporter kring coronaintyget som publicerats på THL:s webbplats. 

Malinen medger att hon tycker om stora projekt. Under den senaste tiden har arbetet handlat om att planera stödet kring ibruktagningen av tjänsterna och förmedla stödet till hälso- och sjukvårdsorganisationer och yrkesfolk. 

– När så många som möjligt gagnas motiveras man av känslan av framgång. Energi får man av att ständigt lära sig något nytt. Vi försöker oss fram och är närvarande i nuet. 

När så många som möjligt gagnas motiveras man av känslan av framgång. 

På fritiden brukar Malinen jogga, cykla och motionera i övrigt samt lyssna på musik. På vintern nollställer vinterbadande effektivt. 

– Den perifera blodcirkulationen har förbättrats, för att inte tala om hur bra man mår efteråt. I det kalla vattnet måste man bara komma ihåg att andas, man behöver inte tänka på något. 

Mer information: