Filtrera efter publiceringsår:
Blogg
01/03/2021, Blogg - Vårdpersonal
Sini Palo utvecklar Kanta-tjänsternas kundrelationer
Till Sini Palos arbete hör både recepttjänstens kundrelationer och utveckling av Kanta-tjänsterna. I år kommer många nyheter.
15/02/2021, Blogg - Medborgare
Mina Kanta-sidorna motiverar Maritta Wacklin till hälsosammare levnadsvanor
Mina Kanta-sidorna har gjort det lätt och behändigt att följa till exempel laboratorievärden, konstaterar Tammerforsbon Maritta Wacklin, 71.
25/01/2021, Blogg - Systemutvecklare
Ny handbok öppnar Kanta-tjänsterna för socialvården
Socialvårdens aktörer har fått en ny elektronisk handbok till stöd för Kanta-tjänsterna. Handboken innehåller aktuell information, yrkesmässiga definitioner och anvisningar för datasystemtjänster.
19/01/2021, Blogg - Medborgare
Mina Kanta-sidorna betjänar medborgarna ännu bättre i fortsättningen
Mina Kanta-sidor behöver inte längre någon introduktion: mer än hälften av alla vuxna finländare loggade in på e-tjänsten förra året, och sammanlagt gjordes 29,4 miljoner besök. Även i år görs förbättringar i tjänsten.
05/01/2021, Blogg - Systemutvecklare
Användningen av elektroniska B-utlåtanden blir vanligare inom hälso- och sjukvården
Digitaliseringen av intyg och utlåtanden inom hälso- och sjukvården försnabbar kundernas skötsel av ärenden och kan medföra kostnadsbesparingar för hälso- och sjukvården. Systemleverantörerna behövs för att blanketten ska fås i bruk i allt större omfattning.
15/12/2020, Blogg - Systemutvecklare
Sanna Kavén styr det snabba Kanta-utvecklingståget
Sanna Kavén arbetar på IT-enheten för social- och hälsovården på FPA och ser sig själv framför allt som en coach. Kanta-tjänsternas produktutveckling görs med hjälp av den smidiga SAFe-modellen.
10/12/2020, Blogg - Vårdpersonal
Elektroniskt B-utlåtande påskyndar och underlättar verksamheten
FPA har snart under fyra års tid haft beredskapen att ta emot B-läkarutlåtanden elektroniskt. Även många läkare övergår gärna till den digitala tidsåldern.
23/11/2020, Blogg - Systemutvecklare
Åtkomsträtten till register gör att data kan delas smidigt mellan socialvårdens aktörer
För att organisationerna inom socialvården ska kunna ta i bruk åtkomsträtten till register, behövs en datasystemleverantör. Inom Kymsote, Kymmenedalens sjukvårds- och socialtjänsters samkommun, ser man redan fram emot den nya funktionen.
19/11/2020, Blogg - Vårdpersonal
Jaana Nissilä stödjer social- och hälsovårdsorganisationer vid ibruktagandet av Kanta-tjänster
Alla organisationer inom den offentliga hälsovården använder redan Kanta-tjänsterna, men en del privata tjänsteleverantörer ska ännu ansluta sig. Även organisationer inom socialvården ansluter sig som användare på grund av den kommande lagen om klientuppgifter.
10/11/2020, Blogg - Medborgare
Får mina föräldrar nu titta på alla mina uppgifter i Mina Kanta-sidor?
I fortsättningen kan vårdnadshavare titta på hälsouppgifterna för barn som de har vårdnad om och som inte fyllt 18 år. Jag är minderårig. Kan jag själv besluta om synligheten av mina uppgifter?
28/10/2020, Blogg - Medborgare
Uppgifterna i Kanta-tjänsterna skyddas på många sätt ‒ på Mina Kanta-sidor kan du läsa dina egna uppgifter
Alla offentliga hälso- och sjukvårdsaktörer och en stor del av de privata aktörerna har anslutit sig till Kanta-tjänsterna. Med tanke på god vård och patientsäkerheten är det viktigt att patient- och receptuppgifterna antecknas elektroniskt och att informationsgången mellan de olika aktörerna inom hälso- och sjukvården fungerar. Kanta-tjänsternas informationssäkerhet övervakas och utvecklas kontinuerligt.
26/10/2020, Blogg - Medborgare
Mina Kanta-sidorna håller Verna Julkunen uppdaterad
Verna Julkunen, 42, använder Mina Kanta-sidorna regelbundet i sin vardag. Tjänsten fungerar framför allt som ett stöd för Julkunens minne.
21/10/2020, Blogg - Medborgare
Funktionen Sköta ärenden för minderåriga utvidgas i Mina Kanta – minderåriga barns rätt till integritet säkras
De första vårdnadshavarna kan nu även se uppgifter för ett barn över 10 år på Mina Kanta-sidorna. Den unga ska samtidigt garanteras rätten att bestämma över sina egna hälsouppgifter, påminner barnombudsmannens byrå.
14/10/2020, Blogg - Medborgare
Sanni Isometsä vill ha social- och hälsovårdsorganisationerna starkt med i utvecklingen av Kanta-tjänsterna
Förbättrad användbarhet av Kanta-tjänsterna och stärkt kundorientering. Det är de viktigaste målen som Kanta-tjänsternas nya chef för serviceverksamheten, Sanni Isometsä, siktar på.
20/09/2020, Blogg - Medborgare
Mina Kanta-sidor gör livet lättare för Aini Karppinen
Att förnya recept på distans har visat sig vara en särskilt bra metod under coronapandemin. Karppinen anser också att den kommande förnyelsen är viktig, eftersom hon då kan sköta ärenden för sin gamla mamma.
14/09/2020, Blogg - Medborgare
Konstantin Hyppönen utvecklar digitala hälsotjänster för oss alla – Omakanta och Coronablinkern är bägge populära
Vi har alla förutsättningar att bli världsbäst på digitala hälsotjänster, säger Konstantin Hyppönen, huvudarkitekt för Kanta-tjänsterna.
10/09/2020, Blogg - Medborgare
Minderårigas rätt till konfidentiell vård ska försäkras även i fortsättningen
Vårdnadshavarnas tillgång till minderårigas hälsouppgifter på Mina Kanta-sidorna utvidgas gradvis från och med slutet av år 2020. Det är läkarens ansvar att sörja för ungdomars rättigheter i varje situation.
24/08/2020, Blogg - Vårdpersonal
Minderårigas uppgifter blir synliga på Mina Kanta-sidorna
Från och med slutet av år 2020 kan vårdnadshavare se uppgifterna även för barn över 10 år på Mina Kanta-sidorna. Vad förändras och hur påverkar reformen yrkespersonernas arbete?
25/06/2020, Blogg - Medborgare
Förnya ditt recept behändigt på nätet – känner du till Mina Kanta-sidorna?
Via Mina Kanta-sidorna kan du begära ett förnyat recept när som helst. Det går snabbt och enkelt på nätet, och dessutom minskar hälso- och sjukvårdspersonalens arbetsbörda.
17/02/2020, Blogg
Socialvårdsuppgifter med i Kanta-tjänsterna – till fördel för både kunderna och de professionella
När socialvårdsuppgifter lagras som en del av Kanta-tjänsterna har den professionella vårdpersonalen alltid tillgång till aktuell information om kunden. Då kan kundens situation och stödbehov granskas som en helhet oavsett var och när hen får service.