Chatbot-upotus

Dataskydd och datasäkerhet

Dataskydd och datasäkerhet

Dina uppgifter som registrerats inom social- och hälsovården behandlas tillförlitligt och säkert i Kanta-tjänsterna. Uppgifterna skyddas så att utomstående inte kan se dem.

När du uträttar ärenden inom hälso- och sjukvården eller socialservicen sparar läkare, skötare eller annan yrkesutbildad person inom social- och hälsovården uppgifter om besöket i Kanta-tjänsterna. Även apoteken sparar receptuppgifter i Kanta. Du ser dessa uppgifter själv i MittKanta. 

Logga in i MittKanta

Vi sörjer för informationssäkerheten i Kanta-tjänsterna på många sätt och testar Kantas system regelbundet.

Social- och hälsovården ansvarar för att de uppgifter som sparats i Kanta är korrekta och att uppgifterna behandlas på behörigt sätt. 

Dina uppgifter används inom social- och hälsovården endast när de behövs för din vård eller dina ärenden. Dessutom förutsätter användningen av uppgifterna att du har gett tillstånd till det. 

Läs mer: Hur kan jag påverka användningen av mina uppgifter?

Vi behandlar personuppgifter i Kanta-tjänsterna endast i den omfattning som utredningen av störnings- och felsituationer, behandlingen av begäran om uppgifter eller underhållsuppgifter förutsätter.

Vad är skillnaden mellan dataskydd och datasäkerhet?

Med hjälp av dataskydd säkerställer vi att uppgifterna i Kanta-tjänsterna är konfidentiella, skyddar personuppgifter och förhindrar obefogad användning av dem. 

Datasäkerhet omfattar alla konkreta åtgärder och tekniska lösningar genom vilka vi skyddar konfidentiella uppgifter. Vi utför bland annat regelbundna datasäkerhetstest och bedriver ett nära samarbete med andra myndigheter, såsom Cybersäkerhetscentret.

Så här övervakas datasäkerheten 

Vi förutsätter att de organisationer inom social- och hälsovården som använder Kanta har en hög datasäkerhetsnivå. Nya användare ska bland annat lämna in ett intyg från ett utomstående bedömningsorgan till FPA över att deras informationssystem uppfyller datasäkerhetskraven. Intyget ska vara godkänt av Transport- och kommunikationsverket (Traficom).

FPA, de organisationer inom social- och hälsovården som använder Kanta samt apoteken övervakar självständigt genomförandet av datasäkerheten. Varje organisation har en egen datasäkerhetsplan och ansvar för att genomföra planen och hålla den uppdaterad.  

Behandling av uppgifter lämnar alltid spår

Social- och hälsovården samt apoteken övervakar behandlingen av uppgifter med hjälp av loggdata. 

För att kunna läsa och behandla klientuppgifter krävs stark autentisering av vårdpersonalen. Varje gång vårdpersonalen söker klientuppgifter via Kanta sparas loggdata. Loggdata gör det möjligt att ta reda på vem som har behandlat uppgifterna och på vilka grunder.

Dataskyddsombudet ger dig råd 

Kanta-tjänsterna, social- och hälsovårdsorganisationerna samt apoteken har utsett dataskyddsombud som har till uppgift att styra och följa upp genomförandet av dataskyddet i sin egen organisation. 

Dataskyddsombudet ger råd till exempel i frågor som gäller behandlingen av dina personuppgifter. Du kan få råd om till exempel

  • hur du gör en begäran om information
  • hur du får åtkomst till dina uppgifter
  • hur du begränsar användningen av dina uppgifter.

Vanliga frågor om dataskydd och datasäkerhet

Namnen på de personer som behandlat uppgifterna står inte i MittKanta på grund av skyddet för social- och hälsovårdspersonalens integritet. Begränsningen baserar sig på receptlagen och kundinformationslagen.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 21.11.2024