Så loggar du in i MittKanta
Skriv kanta.fi i webbläsarens adressfält.
Du kan använda MittKanta till exempel med webbläsarna Chrome, Firefox, Safari och Edge. Se till att den webbläsare du använder har uppdaterats till den senaste versionen. Logga inte in i MittKanta direkt från ett sökresultat, till exempel från Google eller Bing.
Tryck på knappen Logga in i MittKanta på sidan kanta.fi.
Du styrs till autentiseringen Suomi.fi, där du kan välja det starka elektroniska autentiseringssätt som du vill använda, till exempel nätbankskoder eller mobilcertifikat (med Telia som tjänsteleverantör).
Skriv in den information som begärs, kontrollera den och tryck på Fortsätt till tjänsten så kommer du till MittKanta.
Logga ut från MittKanta när du slutar använda tjänsten.
Så loggar du ut från MittKanta
Tryck på knappen Logga ut när du slutar använda MittKanta.
Rensa sedan din webbläsares sidhistorik och cache.
Stäng dessutom alla öppna webbläsarfönster.
På så sätt säkerställer du att eventuella andra användare av samma enhet inte kommer åt att se dina uppgifter.
Spara webbplatsen kanta.fi som bokmärke eller favorit i din webbläsare.
Det kan du göra genom att trycka på knappen invid webbläsarens adressrad, som är markerad med en stjärna. På så sätt kommer du i fortsättningen till kanta.fi och kan logga in i MittKanta direkt, utan att använda sökmotorer.
Lämna aldrig ut dina uppgifter till utomstående
Kanta-tjänsterna eller FPA ber aldrig om känsliga uppgifter, till exempel personbeteckning eller bankkoder, per e-post, SMS eller telefon. Skicka aldrig dessa uppgifter per e-post eller SMS och skriv inte in dem i chattbotten på kanta.fi.
Vad ska du göra om du blir utsatt för försök till nätfiske?
Om du hamnar in på en misstänkt webbplats eller får en inloggningsbegäran i e-posten eller till din mobila enhet ska du göra följande:
- Svara inte på meddelandet och skriv inte in dina uppgifter i de fält som anges.
- Klicka inte på några länkar i meddelandet.
- Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du kontakta din egen banks kundservice och sedan göra en polisanmälan.
Ta hand om dig själv och dina närstående
Vi kan alla ta hand om våra närstående genom att dela med oss av information om nätbedrägerier och hjälpa andra att använda MittKanta så att inloggningen sker på ett säkert sätt. Kom ändå ihåg att var och en själv måste använda sina egna koder och att de inte får överlåtas till någon annan.
Försök till nätfiske kan vara inriktade på personer i alla åldrar, så vi måste alla vara på vår vakt när vi sköter ärenden på nätet.