Ladda ner MittKanta-applikationen
Du kan ladda ner MittKanta-applikationen till din telefon eller pekplatta via länkarna nedan. Du kan också hämta applikationen direkt från applikationsbutiken på namnet MittKanta. Applikationen fungerar i enheter som har iOS eller Android som operativsystem.
Ladda ner applikationen:
Funktionerna i MittKanta-applikationen
Med MittKanta-applikationen har du tillgång till dina receptuppgifter oberoende av tid och plats. Applikationen kompletteras med nya funktioner stegvis.
I MittKanta-applikationen kan du:
- se och förnya dina recept
- prenumerera på aviseringar om nya och förnyade recept
- logga in enkelt och säkert med en kod du själv väljer eller med fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning.
MittKanta-applikationen kommer även att få funktioner som låter dig
- läsa läkarens eller skötarens anteckningar
- ta del av laboratoriesvar
- prenumerera på aviseringar om nya begäranden om laboratorieundersökningar och om nya laboratoriesvar
- prenumerera på aviseringar om nya anteckningar av läkaren och skötaren.
Du har redan tillgång till alla funktioner i webbtjänsten MittKanta som du loggar in på via www.kanta.fi.
Så här använder du MittKanta-applikationen
Ladda ner MittKanta-applikationen avgiftsfritt till din telefon eller pekplatta från applikationsbutiken. Öppna App Store eller Play-butiken. Du kan leta fram applikationen genom att söka på MittKanta.
Första gången du loggar in måste du identifiera dig med till exempel nätbankskoder eller mobilcertifikat. Därefter loggar du in i applikationen så här:
1. Öppna MittKanta-applikationen i din telefon eller pekplatta.
2. Identifiera dig med fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning eller en kod du själv väljer.
Av säkerhetsskäl måste man identifiera sig med bankkoder i applikationen med ett års mellanrum.
Vi hoppas få respons på MittKanta-applikationen av användarna. Din respons och dina utvecklingsförslag spelar en viktig roll vid utvecklingen av applikationen. De kan till exempel påverka vilka funktioner som läggs till härnäst i applikationen.
Du kan skicka oss respons via responskanalen på Suomi.fi och Kanta-tjänsternas kanaler på sociala medier.
- Instagram (öppnas i ett nytt fönster)
- Facebook (öppnas i ett nytt fönster)
- LinkedIn (öppnas i ett nytt fönster)
Du kan berätta vad du tycker för vår chattrobot Kanta-kompis eller lämna respons på kundservicens kontaktblankett.
Vanliga frågor om MittKanta-applikationen
Applikationen kan användas i mobila enheter som telefoner och pekplattor. MittKanta-applikationen fungerar i enheter med operativsystemet iOS eller Android (iOS 16.0 eller nyare, Android 10.0 eller nyare).
MittKanta-applikationen skickar aviseringar som håller dig ajour med viktiga händelser, som till exempel ett nytt recept. Du kan ta i bruk aviseringarna när du använder applikationen första gången. Du får frågan ”Vill du ta i bruk aviseringarna”. Om du vill det, välj ”Tillåt aviseringar”. Om du inte vill ha aviseringar om till exempel ett nytt recept, klicka på ”Hoppa över”. Du kan ändra aviseringsinställningarna också senare i inställningarna för MittKanta-applikationen eller för enheten.
MittKanta-applikationen kan användas på finska och svenska. Applikationen har samma språkinställning som din enhet. Om språkvalet på din enhet är något annat än finska eller svenska, är applikationens språk finska. Du kan byta språk i applikationens inställningar.
När du loggar in första gången dirigeras du till Suomi.fi-identifiering. Om identifieringen inte lyckas, kan problemet ha att göra med sättet du identifierar dig på. Försök med ett annat sätt, om det är möjligt. Om du till exempel har ett mobilcertifikat eller koder även till en annan bank, försök med dem.
Det kan också tidvis förekomma störningar i bankernas identifieringssystem. Bankerna informerar om störningar och hur länge de varar på sina respektive webbplatser. Du kan kontakta din bank om det förekommer problem med nätbankskoderna.
Om du redan har identifierat dig i applikationen med till exempel nätbankskoder och du försöker logga in med koden, kontrollera att
- koden är korrekt
- du har uppdaterat till den senaste versionen av MittKanta-applikationen. Uppdatera applikationen i applikationsbutiken i din telefon.
Det kan också förekomma serviceavbrott i MittKanta och då kan tjänsten inte användas. Kontrollera servicemeddelandena och försök på nytt om en stund.
Kontakta vid behov vår kundservice.
Om du inte kommer ihåg din kod, välj när du loggar in "Har du glömt din kod? ". Därefter måste du identifiera dig på nytt med till exempel nätbankskoder eller mobilcertifikat. Därefter kan du välja en ny kod.
Om du har förlorat din enhet, gör så här:
- Ladda ner MittKanta till en annan enhet, till exempel telefon eller pekplatta.
- Identifiera dig med till exempel nätbankskoder eller mobilcertifikat.
- Välj en ny kod.
- Gå till inställningarna i MittKanta-applikationen.
- Välj ”Enhetshantering”. Välj den förlorade enheten i listan och radera enheten.
Vid behov kan du ringa vår kundservice och be oss att logga ut dig på den förlorade enheten. När du tar i bruk MittKanta-applikationen igen, måste du identifiera dig på nytt.
Koden till MittKanta-applikationen är personlig. Om du misstänker att koden har hamnat i fel händer, byt den omedelbart. Du kan byta kod i applikationens inställningar.
Det är säkert att använda MittKanta-applikationen. Du loggar in i applikationen första gången med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat, och därefter ska du ska identifiera dig på nytt med ett års mellanrum. Du skapar dig också en egen kod i applikationen. Se till att utomstående inte kan få tag på din kod.
När du laddar ner applikationen från applikationsbutiken, se till att den har namnet MittKanta och att den har utvecklats av Folkpensionsanstalten (Android) eller Folkpensionsanstalten (Apple). Se också till att applikationen har uppdaterats till senaste versionen. Ibland är det obligatoriskt att uppdatera applikationen för att kunna fortsätta använda den.
Applikationen är kvalitetsreviderad enligt kriterier av klass A, det vill säga applikationens informationssäkerhet är på en mycket hög nivå. Certifieringen och granskningen av informationssäkerheten har genomförts av ett externt bedömningsorgan.
Applikationen utvecklas stegvis varför den ännu inte har alla de funktioner som finns i webbtjänsten MittKanta. Om applikationen saknar en funktion du letar efter kan du flytta över till webbtjänsten MittKanta genom att logga in på www.kanta.fi och använda funktionen där.
Du kan sluta använda MittKanta-applikationen när som helst. Om du vill sluta använda den, gör så här:
- Gå till inställningarna i MittKanta-applikationen.
- Välj ”Enhetshantering”.
- Välj i listan de enheter som du inte längre vill använda med MittKanta-applikationen. Radera enheterna.
- Om du vill sluta använda MittKanta-applikationen helt, radera alla enheter på listan. När alla enheter har raderats i Enhetshanteringen, raderas dina användaruppgifter automatiskt.
Vid behov kan du ringa vår kundservice och be oss att logga ut dig på enheten i fråga. När du tar MittKanta-applikationen i bruk igen, måste du identifiera dig på nytt.