Innehållspublicerare

FPA övertar stödet vid införandet av Kanta-tjänster samt kundhandledningen

Meddelande - Utvecklare Skrivet 31.10.2019 Alla meddelanden

FPA:s uppgifter från och med ingången av 2020

FPA övertar ansvaret för samordningen av kundtjänsten och kommunikationen. Det innebär att FPA i fortsättningen också sköter social- och hälsovårdsorganisationskundernas ärenden. THL:s kanaler tas småningom ur bruk.

Från och med årsskiftet har FPA hand om samarbetet med kunder och intressentgrupper. I praktiken överförs samordningen, stödet och vägledningen vid införandet av tjänster till FPA, dit alla kontakter från kundernas sida styrs.

FPA övertar också ansvaret för hanteringen, samordningen och rapporteringen av utvecklingsprojekt. Det innebär att FPA från och med januari rapporterar om hur Kanta-tjänsterna utvecklas och hur utvecklandet fortskrider till en styrgrupp för informationshanteringen, som leds av SHM.

Ansvaret för planeringen och implementeringen av informationssystemtjänster övergår likaså på FPA. Redan tidigare har FPA ansvarat för den tekniska produktionen och utvecklingen av informationssystemtjänster. Nu utvidgas ansvaret.

De följande faserna i förändringen

Närmare information om de följande faserna i förändringen och om arrangemangen kring stödet och styrningen ges före årsskiftet. SHM, FPA och THL förbereder förändringen i samarbete. Utvecklingen av verksamhetsmodellen fortsätter också under nästa år.

THL och FPA gör sitt bästa för att förändringarna inte ska försvåra arbetet för social- och hälsovårdsaktörerna, Kanta-tjänsternas utvecklare, användarna eller övriga samarbetspartners och inte heller ibruktagandena eller informationshanteringens fortskridande på nationell nivå.

Kontaktuppgifter

kanta@kanta.fi

Meddelanden med anknytning till temat

Ändringar i utvecklandet och styrningen av Kanta-tjänsterna – målet är att bättre tillgodose olika kunders behov

SHM:s meddelande 24.10.2019