Finländarna intresserade av digitala tjänster inom hälso- och sjukvården
Det elektroniska receptet och Mina Kanta-sidor har etablerat sig som en del av hälso- och sjukvården, framgår det av en undersökning som beställts av Apotekarförbundet, Läkarförbundet och Läkemedelsinformationscentralen.
Tre av fyra finländare hade redan använt digitala tjänster, till exempel Mina Kanta-sidor. På Mina Kanta-sidor kan man se sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter och sända begäran om receptförnyelse.
I Finland expedierade apoteken de första elektroniska recepten 2010. Nio av tio finländare var nöjda med de elektroniska recepten. Recepttjänsten är en del av den helhet som Kanta-tjänsterna utgör och används av tillhandahållarna av hälso- och sjukvårdstjänster, apoteken och medborgarna.
Av dem som svarade bedömde cirka 60 procent att digitaliseringen har förbättrat hälso- och sjukvårdstjänsterna.
Så här använder finländarna digitala tjänster inom hälso- och sjukvården
- 73 % har använt digitala tjänster inom hälso- och sjukvården (t.ex. Mina Kanta-sidor)
- 38 % söker information om läkemedel på telefonen eller pekplattan efter läkar- eller apoteksbesök
- 21 % håller koll på sin hälsa med en mobilapp av något slag
- 19 % har använt apotekets webbtjänst, det vill säga webbapotek
- 9 % skriver själva in uppgifter om sin medicinering och sina vaccinationer i en e-tjänst
- 4 % har anlitat distansläkartjänster
Tusen finländare besvarade enkäten i september 2017.
Mer information
- Tiedote: Digiterveyspalvelut kiinnostavat etenkin nuoria (bara på finska)
- Digitalisoituva terveydenhuolto - väestökyselyn tulokset (bara på finska)