Utbildningen ordnas i huvudsak på finska. Utbildningsmaterial som översätts till svenska finns på denna sida.
Utbildning inom socialvården
Kanta-utbildningar och utbildningsmaterial för yrkesutbildade personer inom socialvården.
Kanta-utbildningar och utbildningsmaterial för yrkesutbildade personer inom socialvården.
Utbildningen ordnas i huvudsak på finska. Utbildningsmaterial som översätts till svenska finns på denna sida.
Du får ett bekräftelsemeddelande per e-post om en lyckad anmälan. Bekräftelsemeddelandet innehåller också en länk för deltagande i mötet.
Mötet ordnas på finska.
På forumet får Kanta-arkivarierna aktuell information. Målet är att stärka Kanta-arkivariernas roll i social- och hälsovårdsorganisationerna.
Forumet riktar sig till Kanta-arkivarierna i offentliga och privata social- och hälsovårdsorganisationer som använder Klientdataarkivet för socialvården eller Patientdataarkivet.
Publicerats senare.
Forumet för Kanta-arkivarier ordnas två gånger om året.
Läs mer om arkivariens användargränssnit.
Du får ett bekräftelsemeddelande per e-post om en lyckad anmälan. Bekräftelsemeddelandet innehåller också en länk för deltagande i mötet.
Mötet ordnas på finska.
På forumet får Kanta-arkivarierna aktuell information. Målet är att stärka Kanta-arkivariernas roll i social- och hälsovårdsorganisationerna.
Forumet riktar sig till Kanta-arkivarierna i offentliga och privata social- och hälsovårdsorganisationer som använder Klientdataarkivet för socialvården eller Patientdataarkivet.
Publicerats senare.
Forumet för Kanta-arkivarier ordnas två gånger om året.
Läs mer om arkivariens användargränssnit.
Målet av utbildningen är stöd särskilt för aktörer i socialvården vid införandet av Klientdataarkivet för socialvården.
I den första delen av verksamhetssättsutbildningen går man igenom logiken i klientuppgiftsmodellen samt de centrala principerna för tolkningen och tillämpningen av handlingsspecifikationerna och -helheterna.
Man tar upp hur klienthandlingar fogas till ett ärende, en serviceuppgift, en socialservice och en serviceprocess.
Utbildningen omfattar också bl.a. funktionslogiken för hantering av ärenden och klientrelationer inom socialvården samt grunderna för specifikation av åtkomsträttigheter.
I den andra delen av verksamhetssättsutbildningen går man igenom de viktigaste specifikationerna som gäller införandet och användningen av Klientdataarkivet för socialvården enligt fas 2 samt hur de påverkar rutinerna och de yrkesutbildade personernas arbete inom socialvården.