Så ber du att få se uppgifter som sparats om dig

Du har rätt att få veta vilka uppgifter om dig som sparats i Kanta-tjänsterna. Du kan be att den tillhandahållare av social- eller hälsovårdstjänster som registrerat uppgifterna berättar vilka uppgifter om dig som sparats inom hälso- och sjukvården och socialservicen.

När uppgifter sparas ansvarar den personuppgiftsansvarige enligt lagstiftningen för behandlingen och sparandet av uppgifterna. Om du vill få information om vilka uppgifter som sparats om dig ska du kontakta den som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Personuppgiftsansvarig är till exempel det välfärdsområde som administrerar patientuppgifterna.

Uppgifter som du kan söka själv eller be att få från social- och hälsovården

I MittKanta ser du

  • vilka uppgifter om dig som har sparats i Kanta-tjänsterna och
  • var uppgifter om dig har behandlats.

Logga in i MittKanta(öppnas i ett nytt fönster)

 

Vårdenheten, till exempel välfärdsområdet, är personuppgiftsansvarig för patientuppgifter. Uppgifter som registrerats om dig inom hälso- och sjukvården är patientuppgifter. 

Du kan be att få patientuppgifter och logguppgifter om hur de behandlats av den vårdenhet som registrerade uppgifterna. Kanta-tjänsterna får inte lämna ut patientuppgifter.

Exempel

Lisa vill ta reda på vem som läst hennes patientuppgifter som sparades i patientdatasystemet vid ett läkarbesök. Lisa måste kontakta den vårdenhet hon besökte. Hon kan be att den enheten ger henne logguppgifter om vem som läst hennes patientuppgifter. 

Den som tillhandahåller socialvård, till exempel välfärdsområdet, är personuppgiftsansvarig för klientuppgifter.

Du kan be att få klientuppgifter och logguppgifter om hur de behandlats av den tjänstetillhandahållare inom socialvården som registrerade uppgifterna. Kanta-tjänsterna får inte lämna ut klientuppgifter.

Exempel

Mattias vill ta reda på vem som behandlat hans klientuppgifter som sparats i välfärdsområdets informationssystem inom socialservicen. Mattias måste kontakta sitt eget välfärdsområde och be om logguppgifter om vem som läst hans klientuppgifter.

Logguppgifter och uppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna

Hälso- och sjukvården och socialvården är personuppgiftsansvariga för klient- och patientuppgifter som uppkommit i deras verksamhet, och ansvarar för de uppgifterna.

FPA är personuppgiftsansvarig eller gemensamt personuppgiftsansvarig för uppgifter som sparats i följande Kanta-tjänster:

Kundernas elektroniska recept som gjorts upp inom social- och hälsovården och apotekens expedieringsanteckningar i dem sparas i Receptcentret. Uppgifter som sparats i Receptcentret från och med 2010 eller från och med att dina receptuppgifter första gången sparats elektroniskt får lämnas ut från Receptcentret. Du ser också i MittKanta uppgifterna om alla dina recept som sparats i Receptcentret.

I Viljeyttringstjänsten sparas uppgifter om att patienten har informerats om Kanta-tjänsterna och det gemensamma patientdataregister som används i välfärdsområdet. I Viljeyttringstjänsten sparas också tillstånd som patienten gett för utlämnande av sina patientuppgifter och återkallande av sådana tillstånd samt förbud som patienten meddelat och återkallande av sådana förbud.

Dessutom sparas patientens livstestamente (vårddirektiv), donationsvilja och samtycke till gränsöverskridande recept i Viljeyttringstjänsten. De uppgifterna kan du se i MittKanta.

Viljeyttringstjänsten sammanställer de viktigaste hälsouppgifterna ur journalhandlingarna och genererar sammandrag av dem för patientens vård. I MittKanta kan du se vilka uppgifter som sammanställts i Viljeyttringstjänsten och till vilka tjänstetillhandahållare uppgifterna har lämnats ut.

En logguppgift sparas varje gång en kund loggar in i MittKanta. I inloggningsloggen för MittKanta finns till exempel din personbeteckning, den exakta inloggningstidpunkten och den IP-adress som du loggat in från. Du kan be att FPA skickar uppgifterna i inloggningsloggen för en period du själv väljer.

Social- och hälsovårdspersonalen ser i sina egna klient- och patientdatasystem vilka uppgifter som registrerats om dig. Om någon har läst uppgifterna via ett klient- eller patientdatasystem sparas inte den uppgiften i inloggningsloggen för MittKanta.

I användningsloggregistret för Datalagret för egna uppgifter sparas uppgifter om att åtkomsträttigheter har beviljats eller raderats för appar och om att uppgifter om välbefinnande har sparats, lästs, uppdaterats eller raderats. Du har rätt att från FPA få dina egna uppgifter i användningsloggen, som sparas i Datalagret för egna uppgifter när du loggar in i tjänsten och använder den.

Kelain är avsedd för läkare och tandläkare som privat gör upp recept med stöd av sina yrkesrättigheter utan förtjänstsyfte. Med privat bruk avses att receptet inte görs upp i en självständig yrkesutövares eller en hälso- och sjukvårdsaktörs namn. Till exempel pensionerade läkare eller tandläkare kan använda Kelain. Också en läkare eller en tandläkare som gör upp ett recept på fritiden till exempel för en familjemedlem kan använda Kelain.

Logguppgifterna för den nationella kontaktpunkten innehåller utlämningslogguppgifterna för gränsöverskridande recept och patientöversikter. Översikten innehåller medicineringsuppgifter, de sammanställningar av centrala hälsouppgifter som sparats i informationshanteringstjänsten och uppgift om den utländska tillhandahållare av hälso- och sjukvårdstjänster som har begärt uppgifterna.

I loggregistret över patientuppgifter som lämnas ut till hälsoappar sparas uppgifter om beviljande och radering av åtkomsträttigheter till hälsoappar. I loggregistret sparas uppgiften att användaren har tagit emot informationen om att ta emot patientuppgifter i en hälsoapp och när informationen har mottagits. I registret sparas också uppgifter om vilka hälsoappar patientuppgifter har lämnats ut till, när de har lämnats ut och vilka uppgifter som har lämnats ut.

I dataskyddsbeskrivningarna finns mer information om uppgifter som sparas.

Begäran om insyn och begäran om logguppgifter

Med en begäran om insyn kan du ta reda på vilka uppgifter om dig som sparats i Kanta-tjänsterna. Med en begäran om insyn kan du från Kanta-tjänsterna få uppgifter som sparats i Receptcentret om dina recept och uppgifter som sparats om dig i Viljeyttringstjänsten.

Du får svar på din begäran om insyn inom en månad från det att begäran mottagits. Om det inte går att svara inom den tiden kan behandlingstiden förlängas med 2 månader.

Med en begäran om logguppgifter kan du ta reda på hur uppgifter om dig har använts eller lämnats ut inom social- och hälsovården eller på apoteken. Logguppgifter lämnas ut för högst de 2 föregående åren. Äldre logguppgifter lämnas bara ut av särskilda skäl.

Du får svar på din begäran om logguppgifter inom 2 månader från det att begäran mottagits.

Svaret skickas som rekommenderat brev och du kan hämta det på posten. Ta med dig en identitetshandling.

Så begär du insyn eller logguppgifter

Du kan göra en begäran om insyn eller logguppgifter antingen på en officiell blankett eller fritt formulerad.

  1. Fyll i blanketten eller skriv en fritt formulerad begäran om insyn eller logguppgifter. Blanketterna finns också på hälso- och sjukvårdsenheterna, apoteken och FPA:s serviceställen.
    1. Blankett för begäran om insyn (pdf, kela.fi)(öppnas i ett nytt fönster)
    2. Blankett för begäran om logguppgifter (pdf)
    3. En fritt formulerad begäran om insyn eller logguppgifter ska innehålla
      1. din personbeteckning,
      2. ditt namn och dina kontaktuppgifter,
      3. vilka uppgifter du vill få och från vilken period.
  2. Skicka din begäran till FPA. Du kan
    1. posta din begäran till adressen FPA, registratorskontoret, PB 450, 00056 FPA,
    2. föra den till FPA:s serviceställe (fpa.fi)
    3. ringa FPA:s servicenummer 020 634 4588 eller
    4. skicka den per e-post till adressen kirjaamo@kela.fi.
      1. Om du begär uppgifter via e-post rekommenderar vi skyddad e-post. Läs anvisningarna om att skicka skyddad e-post (fpa.fi, pdf)(öppnas i ett nytt fönster).

Hur begär jag mina uppgifter från privata tjänstetillhandahållare som upphört med sin verksamhet?

Om en privat tjänstetillhandahållare har upphört med sin verksamhet ska du begära uppgifterna från FPA. FPA skickar de uppgifter som begärts till det ansvariga välfärdsområdet eller till Helsingfors stad. Välfärdsområdet eller Helsingfors stad ser till att uppgifterna lämnas ut till kunden. Anvisningar om begäran om att få uppgifter finns på FPA:s webbplats: 

Om du misstänker att uppgifter om dig har missbrukats

Om du misstänker att uppgifter om dig har missbrukats ska du kontakta den social- eller hälsovårdsenhet eller det apotek du anlitat.

Misstänkt missbruk av uppgifter utomlands

Om du misstänker att dina recept- eller patientuppgifter har missbrukats på ett apotek eller en hälso- och sjukvårdsenhet i ett annat europeiskt land ska du kontakta FPA:s registratorskontor och begära att saken utreds.

  • Postadress: FPA, registratorskontoret, PB 450, 00056 FPA
  • E-post: kirjaamo@kela.fi
  • Telefon: 020 634 11 (växeln), vardagar kl. 9–15
Sidan har uppdaterats 25.11.2025