Asiakas- ja potilastietosi tallennetaan Kanta-palveluihin, kun asioit sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kanta-palvelujen avulla tietosi voivat liikkua sinua hoitavalta ammattilaiselta toiselle esimerkiksi eri hyvinvointialueilla, jos olet antanut luvan tietojesi luovuttamiseen.
Kun tietojesi käyttöön tulee merkittäviä muutoksia, saat uuden Kanta-informoinnin. Saat ilmoituksen OmaKannassa tai asioidessasi sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Miten toimin, kun saan Kanta-informoinnin OmaKannassa?
Jos et ole vielä saanut uusinta Kanta-informointia eli ilmoitusta tietojesi käytöstä, se avautuu luettavaksesi OmaKannassa heti kirjautumisen jälkeen.
Lue ilmoitus ja kuittaa se vastaanotetuksi merkitsemällä rasti ruutuun ilmoituksen lopussa. Tämän jälkeen voit käyttää OmaKantaa normaalisti. Jos asioit jonkun toisen puolesta, voit kuitata ilmoituksen myös tällöin vastaanotetuksi.
OmaKannasta voit myös tarkistaa, oletko jo kuitannut tietojesi käyttöä koskevan ilmoituksen. Kuittaus ja päivämäärä näkyvät osiossa Tietojen käytön hallinta. Ilmoitus on kuitattu vastaanotetuksi OmaKannassa myös silloin, jos olet saanut sen asioidessasi terveydenhuollossa.
Alaikäinen ja tiedonsaantioikeutettu henkilö pääsevät OmaKantaan, vaikka uutta Kanta-informointia ei olisi kuitattu.
Mihin Kanta-informoinnin kuittaaminen vaikuttaa?
Kun olet lukenut ja kuitannut ilmoituksen tietojesi käytöstä,
-
voit antaa tai päivittää luovutusluvan
-
voit rajata tietojesi käyttöä tekemällä kieltoja
-
potilastietojasi voivat tarvittaessa käyttää julkisen terveydenhuollon palvelunantajat koko Uudenmaan maakunnan alueella.