Meddelanden

15.5.2025 Meddelande - Professionella

FPA och THL: Tidpunkten för socialvårdens skyldighet att ansluta sig till Kanta-tjänsterna närmar sig – vi kartlägger läget hos privata tjänsteproducenter

Tillhandahållarna av privata socialvårdstjänster bör förbereda sig för införandet av Kanta-tjänsterna i tid för att kunna hålla sig inom den lagstadgade tidsfristen. Ta del av det material som har tagits fram till stöd för införandet och svara på enkäten om din organisations planer för införandet.

30.4.2025 Meddelande - Professionella

SHM: Yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården har åtkomst till patientuppgifter i Nyland även i fortsättningen 

Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården i landskapet Nyland ska med iakttagande av patientens dataskydd också i fortsättningen ha åtkomst till uppgifter som är väsentliga för patientsäkerheten. Det blir möjligt i och med en permanent ändring av kunduppgiftslagen, dvs. lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården. 

29.4.2025 Meddelande - Utvecklare

Kanta-tjänsterna med på ADB-dagarna, som ordnas för 50:e gången 5–7.5

FPA:s Kanta-tjänster möjliggör en smidig dataöverföring mellan olika aktörer inom social- och hälsovårdssektorn. På ADB-dagarna berättar FPA:s experter om hur Kanta-tjänsterna utvecklas för närvarande och om nya vindar i utvecklingen, såsom applikationen MittKanta och Kanta-medicineringslistan.

25.3.2025 Meddelande - Utvecklare

SHM och THL: Utvecklingen av informationshanteringen under de närmaste åren syftar till ett mer omfattande utnyttjande av Kanta-tjänsterna

Kanta-tjänsterna är ett nationellt datalager som stöd för den dagliga vården och tjänsterna, men i allt högre grad även en informationskälla för ledning genom information och för forskning. Målet med utvecklingen är att social- och hälsovårdsuppgifterna ska kunna utnyttjas smidigare både i det dagliga arbetet och i förbättringen av servicesystemet.

10.2.2025 Meddelande - Utvecklare

Kundnöjdhetsenkäter 2024: Kunderna allt nöjdare med utvecklingen av Kanta-tjänsterna – datasäkerheten på toppnivå

Hösten 2024 utredde vi hur nöjda kunderna är med Kanta-tjänsterna. Resultaten visar att nöjdheten som helhet är på en god nivå. Särskilt inom den offentliga social- och hälsovårdssektorn var kunderna nöjdare med utvecklingen inom Kanta-tjänsterna jämfört med året innan. Bland svaren fanns förvisso också förslag till förbättringar.

30.1.2025 Meddelande - Professionella

THL och FPA erbjuder stöd för dokumentation inom socialvården även i fortsättningen – projektet Kansa-koulu avslutades vid årsskiftet

Dokumentationen som hör till socialvårdens yrkesutbildade personers dagliga arbete förändras i och med att strukturerad dokumentation tas i bruk. Det är särskilt viktigt att införa strukturerad dokumentation när Kanta-tjänsterna tas i bruk. THL och FPA fortsätter att stödja social- och hälsovårdsorganisationerna när Kansa-koulu-projektet avslutas. 

17.12.2024 Meddelande - Utvecklare

Fokusområdena inom Kanta-tjänsterna har fastställts för 2025

Utvecklingen av Kanta-tjänsterna förbättrar kontinuiteten i vården och social- och hälsovårdstjänsterna och stärker den nationella kunskapsbasen. De nya funktioner som införts i Kanta-tjänsterna stöder på många sätt kontinuiteten i vården och tjänsterna.