Meddelanden
11.7.2024, Meddelande
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
26.6.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Publikationen av den nya versionen av Arkivariens användargränssnitt för Patientdatalagret flyttas
Publiceringen av den nya versionen av Arkivariens användargränssnitt för Patientdatalagret flyttas från juni till en senare tidpunkt.
25.6.2024, Meddelande - Utvecklare
Publicering av Socialvårdens klientdatalager sommaren 2024
Läs om de senaste specifikationerna som har publicerats och om kommande publiceringar.
18.6.2024, Meddelande - Utvecklare
Kanta-tjänsternas namn uppdateras från arkiv till datalager
Namnen på de tjänster som hör till Kanta har uppdaterats för att beskriva Kantas funktion och den nuvarande formuleringen i lagen om kunduppgifter. Ändringarna i materialen görs stegvis.
13.6.2024, Meddelande - Utvecklare
FPA och THL: Ändringar i tidtabellerna för socialvårdens anslutning till Kanta-tjänsterna
Inom socialvården lönar det sig att främja införandet av Kanta-tjänsterna så snabbt som möjligt för att tilläggstiden verkligen ska vara till nytta. Man måste reservera tillräckligt med tid för att lära sig de nya verksamhetsmodellerna och för att stödja tjänsteproducenterna.
10.6.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Ändringar i faktureringen av avgifter för användning av Kanta-tjänsterna - Kontrollera organisationens faktureringsadress
Avgifterna för användningen av Kanta-tjänsterna faktureras inte längre per tjänst. Kontrollera faktureringsadressen senast den 31 juli.
6.6.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Om du tillåter det kan hälso- och sjukvården i Estland utnyttja dina patientuppgifter som registrerats i Finland
Nu kan du ge samtycke i MittKanta till att dina patientuppgifter överförs till andra europeiska länder. Till en början kan uppgifterna utnyttjas endast i Estland. Reformen förbättrar hälsouppgifternas rörlighet och vårdkvaliteten.
4.6.2024, Meddelande - Utvecklare
Finländarnas hälsouppgifter rör sig gradvis till andra delar av Europa i samband med vården – patientöversikten förbättrar vårdens kontinuitet
Hälsouppgifternas rörlighet mellan de europeiska länderna underlättas under de kommande åren, vilket förbättrar vårdens kontinuitet och patientsäkerheten. Kanta-tjänsterna erbjuder säkra och tillförlitliga gränssnitt för förmedling av information i Europa.
4.6.2024, Meddelande - Vårdpersonal
FPA och THL: Stöd och handledning för socialvården vid införande av Kanta-tjänsterna
Anslutningen till Kanta-tjänsterna förändrar informationshanteringen och handlingsmodellerna inom socialvården. FPA och Institutet för hälsa och välfärd (THL) stöder införandet genom att erbjuda material och ordna stödevenemang.
28.5.2024, Meddelande - Utvecklare
THL och FPA: Kunduppgifter inom social- och hälsovården överförs redan via Kanta-tjänsterna – datamodellerna bör anpassas till fungerande lösningar
Sitra föreslår i sin utredning att behandlingen av uppgifter inom social- och hälsovården ska förnyas och anser att datamodellerna medför miljardbesparingar. En del av förslagen i utredningen verkar vara baserade på bristfällig information om de befintliga digitala lösningarna. Gemensamma datamodeller och standarder har utnyttjats redan länge.
23.5.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Chattbotten ger socialvårdspersonalen råd i Kanta-frågor
Chattbotten för professionella svarar på socialvårdens frågor om Kanta-tjänsterna i webbtjänsten kanta.fi. Vi utvecklar chattbotten utifrån erfarenheterna från pilotförsöket och responsen från användarna.
22.5.2024, Meddelande - Utvecklare
Kanta-tjänsterna på ADB-dagarna 27–29.5 – Kurs mot framtiden med data som följer patienten
FPA:s Kanta-tjänster möjliggör ett välfungerande och mångsidigt informationsutbyte mellan olika aktörer inom social- och hälsovårdssektorn. Både kunden och personalen gagnas av att informationen delas smidigt och säkert eftersom tid frigörs för kundarbetet, överlappande undersökningar undviks och kundsäkerheten förbättras.
14.5.2024, Meddelande - Utvecklare
Uppgifter om giltighet har lagts till Kanta-tjänsternas specifikationsdokument
Vi har i samarbete med THL lagt till uppgifter om giltighet i Kanta-tjänsternas specifikationer. Behovet av utvecklingsarbete behövs på grund av såväl kundernas behov som de krav som styr informationshanteringen.
26.4.2024, Meddelande - Vårdpersonal
Kanta-tjänsterna stöder överföringen av information inom socialvården
I fortsättningen kan man i Kanta-tjänsterna söka klientuppgifter som registrerats av en annan tjänstetillhandahållare. Kanta-tjänsterna underlättar också tillgodoseendet av rätten för tjänstetillhandahållare och socialvårdsmyndigheter att få information.
18.4.2024, Meddelande - Utvecklare
Mobilappen MittKanta tas i bruk nästa år – gör det lättare att uträtta ärenden i vardagen
Appen MittKanta som laddas ner i telefonen gör det snabbare att använda tjänsten och lättare att sköta hälsoärenden. Målet är att appen släpps våren 2025. Appen utvecklas i samarbete med aktörer inom social- och hälsovården.
17.4.2024, Meddelande - Utvecklare
Publiceringar i Klientdataarkivet för socialvården i våren 2024
Bekanta dig med kommande publiceringar i Klientdataarkivet för socialvården och publicerade specifikationer för arkivet.
9.4.2024, Meddelande - Vårdpersonal
FPA & THL: Det är viktigt att den minderårigas beslutsförmåga dokumenteras korrekt inom hälso- och sjukvården
Felaktigt dokumenterad bedömning av den minderårigas beslutsförmåga förhindrar att patientuppgifterna visas för vårdnadshavarna i MittKanta och försvårar skötseln av barnens ärenden. Det finns behov av att utveckla dokumentationen av beslutsförmågan.
8.4.2024, Meddelande - Utvecklare
FPA, SHM och THL: Nya specifikationer för elektroniska recept publicerade
Det förberedande arbetet och ibruktagningen av Kanta-medicineringslistan framskrider steg för steg. Informationsinnehållet för medicineringslistans andra fas har publicerats i Termeta-tjänsten och de uppdaterade tekniska specifikationerna 5.1.0 på kanta.fi
27.3.2024, Meddelande - Utvecklare
Avvikande öppettider för kundtjänsten för organisationskunder under påsken
Kundtjänsten för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och systemleveran-törer har öppet på torsdagen 28.3. kl. 7–13. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under påsken.
27.3.2024, Meddelande - Medborgare
Avvikande öppettider för MittKantas kundtjänst under påsken
MittKantas kundtjänst har öppet på torsdagen 28.3. kl. 9–13. På kanta.fi hittar du svar på vanliga frågor. Chatboten Kanta-kompis hjälper också till dygnet runt.