Terveys- ja hoitosuunnitelma

Terveys- ja hoitosuunnitelma

Kantaan tallennettu terveys- ja hoitosuunnitelma tukee potilaan hoidon koordinointia, suunnittelua ja hoidon jatkuvuutta.

Terveys- ja hoitosuunnitelma on avohoidossa laadittava suunnitelma, josta käy ilmi muun muassa hoidon tarpeet, tavoitteet ja järjestäminen. Potilas ja terveydenhuollon ammattilainen laativat suunnitelman yhdessä.

Terveys- ja hoitosuunnitelma voidaan tallentaa Kannan Potilastietovarantoon, josta se on helposti hoitoon osallistuvien ammattilaisten käytettävissä.

Terveys- ja hoitosuunnitelman käyttö

Terveys- ja hoitosuunnitelmasta ammattilainen saa nopeasti käsityksen hoidon kokonaistilanteesta. Yhteisellä suunnitelmalla voidaan välttää päällekkäiset tutkimukset ja eri käyntejä voidaan yhdistää samalle kerralle.

Terveys- ja hoitosuunnitelman avulla voidaan

  • koordinoida ja suunnitella potilaan hoitoa
  • sitouttaa ja motivoida potilasta omaan hoitoonsa
  • ohjeistaa potilasta tai potilaan läheisiä.

On tärkeää, että potilas on antanut potilastietojensa luovutusluvan, jotta terveys- ja hoitosuunnitelma näkyy kaikille hoitoon osallistuville tahoille.

Potilas näkee OmaKannassa viimeksi päivitetyn terveys- ja hoitosuunnitelmansa.

Usein kysyttyä terveys- ja hoitosuunnitelmasta

Terveys- ja hoitosuunnitelma täytyy laatia kaikille potilaille, joiden hoito edellyttää koordinoimista ja jotka hyötyvät tehdystä suunnitelmasta. Tällaisia ovat erityisesti pitkäaikais- ja monisairaat potilaat, joita halutaan motivoida omasta terveydestä huolehtimiseen.

Terveys- ja hoitosuunnitelma tehdään esimerkiksi, kun yksi tai useampi alla kuvatuista ehdoista täyttyy:

  • potilas käyttää paljon terveydenhuollon palveluja
  • potilaan sairaus tai terveydentila vaatii pitkäaikaista seurantaa, hoitoa tai kuntoutusta
  • potilaalla on akuutti vaiva, joka edellyttää useamman tahon (organisaation tai terveydenhuollon
  • ammattihenkilön) tutkimuksia tai hoitoa
  • potilas haluaa itselleen terveys- ja hoitosuunnitelman.

Potilaalla voi olla vain yksi voimassa oleva terveys- ja hoitosuunnitelma kerrallaan. Kun terveys- ja hoitosuunnitelmaa halutaan päivittää, potilasta hoitava terveydenhuollon ammattilainen hakee suunnitelman Kannasta omaan potilastietojärjestelmäänsä muokattavaksi.

Päivitetty suunnitelma tallennetaan Kantaan, jolloin se on jälleen kaikkien potilaan hoitoon osallistuvien käytettävissä ajantasaisena potilastietona.

Terveys- ja hoitosuunnitelman rekisterinpitäjä on aina se terveydenhuollon palvelunantaja, joka on suunnitelmaa viimeksi muokannut.

Terveys- ja hoitosuunnitelmalle on määritelty yhtenäinen tietosisältö, jonka on tarkoitus sisältää hoidon tarpeen, tavoitteiden ja keinojen lisäksi potilaan kokonaisterveyttä kuvaavia tietoja. Se sisältää sekä tekstimuotoista eli kuvailevaa tietoa että rakenteista eli luokitusten avulla kirjattua potilastietoa.

Terveys- ja hoitosuunnitelma tallennetaan aina YHOS-näkymälle. Se tallentuu näkymältä ylläpidettäväksi asiakirjaksi Kannan Tiedonhallintapalveluun.

Yhtenäinen tietorakenne mahdollistaa sen, että terveys- ja hoitosuunnitelman hyödyntäminen potilaan luvalla hoidossa ei ole riippuvainen hoitopaikasta tai potilastietojärjestelmästä.

Terveys- ja hoitosuunnitelman rakenteinen tieto koostuu seuraavista pääkomponenteista:

  • terveys- ja hoitosuunnitelman perustiedot
  • hoidon tarve
  • hoidon tavoite
  • suunnitellun hoidon toteutus ja keinot
  • suunniteltu tuki
  • seuranta ja arviointi
  • terveydenhuollon ammattihenkilö
  • terveys- ja hoitosuunnitelman lisätiedot.

Näin aloitat terveys- ja hoitosuunnitelman käytön

Voit ottaa toiminnallisuuden käyttöön sen jälkeen, kun organisaatiosi on liittynyt Potilastietovarannon käyttäjäksi.

Toimi näin, kun haluat aloittaa terveys- ja hoitosuunnitelman käytön:

Ota yhteyttä tietojärjestelmätoimittajaasi ja varmista, että toiminnallisuus voidaan ottaa käyttöön potilastietojärjestelmässäsi. Järjestelmät, joissa terveys- ja hoitosuunnitelma on yhteistestattu, löytyvät myös Potilastietovarannon tilanne -sivulta.

Sovi toiminnallisuuden käyttöönotosta ja käyttöönoton vaatimista tehtävistä järjestelmätoimittajasi kanssa.

Tee käyttöönottokoe yhdessä järjestelmätoimittajasi kanssa, jos terveys- ja hoitosuunnitelma otetaan potilastietojärjestelmässä käyttöön ensimmäistä kertaa. Kokeessa tehdään testitapaus ennalta sovittuna ajankohtana.

Suosittelemme kokeen tekemistä myös muulloin, jotta terveys- ja hoitosuunnitelman toimivuus tietojärjestelmässä saadaan varmistettua.

Lähetä raportti onnistuneesta käyttöönottokokeesta Kelalle.

Voit aloittaa Terveys ja hoitosuunnitelman käytön heti, kun käyttöönottokoe on suoritettu onnistuneesti.

Lue lisää

Sivua päivitetty 11.7.2024