Articles
20.5.2025
Article - Professionals
Celebrating 15 years of the Kanta Services – from the first electronic prescription to international trailblazing
Kanta is celebrating its 15th anniversary this year. Over the years, it has grown into a national resource that supports the development of client work in the social welfare and healthcare sector as well as various types of research.
11.7.2024
Article
MyKanta is open all summer – read our tips for the holidays
MyKanta, Finland’s most popular social welfare and health care online service, will be providing assistance in health matters throughout the holiday season. Important information will travel with you from one wellbeing services county to another and even abroad with the Kanta Services. Find out how we assist holidaymakers.
24.4.2024
Article
We have updated the instructions for managing affairs to provide clearer guidance on using MyKanta
Various instructions and pages related to managing affairs in MyKanta are the most read content on the kanta.fi site. They have now undergone a transformation. Our customers’ views played a key role in shaping the end result.
23.4.2024
Article - Citizens
Mitä saavutettavuus tarkoittaa OmaKannassa?
OmaKanta uudistuu vaiheittain. Jatkossa se on entistä selkeämpi, helppokäyttöisempi ja saavutettavampi.
10.11.2023
Article - System developers
Keskeisten terveystietojen yhteenvedot hyötykäyttöön
Keskeisten terveystietojen yhteenvedot helpottavat tiedon löytämistä Kannasta. Jotta Kannasta saadaan täysi hyöty irti, potilastietojärjestelmiin täytyy toteuttaa myös yhteenvetojen hyödyntäminen.
27.10.2023
Article
How to request a prescription renewal in the new MyKanta online service
The new version of MyKanta will be launched in stages from autumn 2023. The first functionality that you will be able to try out in the new version of MyKanta is the Prescriptions section.
26.10.2023
Article - Citizens
Haemme kansalaisjärjestöjä kehittämään entistä parempia Kanta-palveluja – tule mukaan ja vaikuta!
Kehitämme Kanta-palveluja tiiviissä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa. Järjestöt edustavat laajasti kansalaisia eri näkökulmista. Haku Kanta-järjestöpaneeliin kaudelle 2024–2025 on käynnissä.
25.10.2023
Article - Professionals
Kannasta suun ja silmien kuvat ovat kaikkien hoitoon osallistuvien käytettävissä
Kantaan voi ensi vuodesta alkaen tallentaa ensimmäisiä silmän kuvia ja kaikki suun kuvantamistutkimukset. Kuvien arkistointi helpottaa hyvinvointialueiden ja yksityisen terveydenhuollon yhteistyötä.
12.10.2023
Article - Citizens
How information moves through Kanta
Patient data is stored in Kanta as recorded by a health care professional in the patient information system. Every citizen can view their own data in MyKanta.
24.8.2023
Article - Professionals
Terveydenhuollon ammattilainen löytää potilaan tiedot Kannan yhteenvedoista
Kun terveydenhuollon ammattilainen tarvitsee tietoa potilaan aikaisemmasta hoidosta, oleellinen tieto löytyy jatkossa nopeasti Kanta-palvelujen yhteenvedoista. Yhteenvetotietoa on saatavilla keskeisistä terveystiedoista.
3.7.2023
Article - Citizens
Aalto-yliopiston ja Kelan tutkimus: Sujuva pääsy omiin tietoihin on OmaKannan käyttäjille tärkeää
Pohjoismaisessa tutkimusyhteistyössä toteutettavassa NORDeHEALTH-hankkeessa tutkitaan suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja virolaisten kokemuksia kansallisista potilasportaaleista. Suomessa Aalto-yliopisto ja Kela ovat kartoittaneet OmaKannan käyttäjien kokemuksia osana tutkimushanketta. Käyttäjiltä saatu palaute auttaa palvelun kehittämisessä.
14.6.2023
Article - Professionals
Kannan tiedot hyötykäyttöön hyvinvointialueilla
Kanta-palvelujen tietojen hyödyntäminen helpottaa hyvinvointialueiden työtä ja voi pitkällä aikavälillä tuoda kustannussäästöjä. Kela ja hyvinvointialueet tekevät yhteistyötä sote-tiedonhallinnan ja digipalvelujen kehittämisessä.
13.6.2023
Notice - Professionals
The MyKanta online service will be modernised to make it easier to use
MyKanta will be even easier to use when the new nationwide online service launches next autumn. Improvements have been made particularly to the accessibility and usability of the service.
1.6.2023
Article - Professionals
Sosiaalipalvelujen asiakastiedot alkavat näkyä OmaKannassa – mitä ammattilaisen pitää tietää muutoksesta?
Tulevien vuosien aikana OmaKannassa alkavat näkyä sekä julkisten että yksityisten palvelunantajien kirjaamat sosiaalipalvelujen asiakastiedot. Tiedot alkavat näkyä vaiheittain.
16.5.2023
Article - Citizens
OmaKanta on tullut suomalaisille tutuksi
Vuonna 2022 OmaKannassa vieraili peräti 3,6 miljoonaa eri kävijää. Ahkerimmin sitä käyttivät Keski-Uudenmaan asukkaat. Hyvänä kakkosena tulee Länsi-Uusimaa. Kunnista OmaKannassa kävivät useimmin Kauniaisten asukkaat.
27.2.2023
Article - Professionals
Miten asioin alaikäisen lapsen puolesta OmaKannassa?
Huoltajat voivat asioida OmaKannassa myös yli 10-vuotiaan alaikäisen puolesta, kun terveydenhuollossa on tehty tarvittavat muutokset tietojärjestelmiin. Entä jos lapsen tiedot eivät näy OmaKannassa?
19.10.2022
Article - Citizens
Hoitotahto kannattaa tallentaa OmaKantaan
Jokaisella on hyvä olla hoitotahto tehtynä. Hoitotahdolla voi määrittää omaa hoitoaan koskevia asioita sekä ilmaista toiveita siitä, mikä itselle on elämässä tärkeää.
31.5.2022
Article - Professionals
Kanta-palveluihin tallennettu terveys- ja hoitosuunnitelma tukee kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista
Potilastiedon arkistoon tallennettu terveys- ja hoitosuunnitelma hyödyttää niin potilasta kuin terveydenhuollon ammattilaista. Suunnitelman laatiminen on yhteispeliä.
17.5.2022
Article
Lähdössä matkalle − ota koronatodistus mukaan!
3.8.2021
Article - Professionals
Hammashoidon klinikka sai tukea ja ohjausta Kanta-palvelujen käyttöönotossa
Yksityinen hammashoidon klinikka eSmile teki järjestelmätoimittaja Entterin kanssa tiivistä yhteistyötä Kanta-palvelujen käyttöönotossa. Nyt Kanta on erottamaton osa ammattilaisten työarkea.