Kannan Potilastietovarantoon tallennetut lääkärintodistukset ja -lausunnot ovat ajantasaisesti potilaan hoitoon osallistuvien terveydenhuollon ammattilaisten käytettävissä. Lisäksi tietoja voidaan välittää Kannan avulla terveydenhuollon ulkopuolelle.
Asiakas näkee Kantaan tallennetut ja eteenpäin välitetyt todistuksensa OmaKannassa.
Tiettyjen todistusten ja lausuntojen tallentamisesta Kanta-palveluihin on säädetty asiakastietolaissa.
Todistusten ja lausuntojen käyttö terveydenhuollon ulkopuolella
Todistuksia ja lausuntoja tai niiden tietoja voidaan myös välittää sähköisesti tietyille terveydenhuollon ulkopuolisille toimijoille Kannan Kysely- ja välityspalvelun avulla.
Tällä hetkellä terveydenhuollon todistuksia on mahdollista välittää Kelaan. Lisäksi Liikenne- ja viestintävirastolle (Traficom) voidaan välittää Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomakkeen (F122) tietoja. Välitys tapahtuu aina asiakkaan pyynnöstä.
Lääkärintodistuksia ja -lausuntoja on mahdollista välittää Kannasta suoraan Kelaan etuuden myöntämistä varten. Välitys on mahdollista, kun todistusten tallennus ja välitys on otettu käyttöön terveydenhuollon palvelunantajan potilastietojärjestelmässä.
Asiakas sopii terveydenhuollon ammattilaisen kanssa todistuksen välittämisestä ja saa siitä halutessaan tulosteen. Asiakas näkee todistuksen ja tiedon sen välityksestä myös OmaKannassa ja OmaKelassa. Terveydenhuollon ammattilainen välittää todistuksen potilastietojärjestelmästä.
Kelaan on mahdollista välittää seuraavia todistuksia:
- Lääkärintodistus A sairauspäivärahaa varten (SV 6)
- Lääkärinlausunto B (SV 7)
- Lääkärintodistus D lapsen erityishoitorahaa varten (SV 10)
- Todistus matkakorvausta varten (SV 67)
- Todistus raskaudesta (SV 75)
- Lääkärinlausunto erityisraskausvapaan tarpeesta (SV 97)
Traficom voi hyödyntää Kantaan tallennettuja ajoterveystietoja sähköisessä asiointipalvelussaan ja palveluntuottaja Ajovarman palvelupisteissä. Tiedot haetaan Kannasta asiakkaan pyynnöstä.
Terveydenhuollon ammattilaisen ei tarvitse erikseen välittää ajokykylausuntoa potilastietojärjestelmästä, vaan Traficom hakee tiedot Kantaan tallennetulta lomakkeelta.
Tietojen hakeminen on mahdollista vain, jos terveydenhuollon ammattilainen on tallentanut sähköisen lääkärinlausunnon ajokyvystä (F122) Kantaan. Lausunto on tallennettava rakenteisessa muodossa ja se voi olla korkeintaan 6 kuukautta vanha, jotta tietoja voidaan hyödyntää.
Jos lääkärinlausuntoa ajokyvystä ei voida tallentaa Kantaan, on lausunto annettava asiakkaalle paperisena.
Toimintaohjeet terveydenhuollolle
Varmista, voidaanko organisaatiosi potilastietojärjestelmällä tallentaa Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomake Kannan Potilastietovarantoon rakenteisessa muodossa.
- Huomaathan, että ajoterveystietojen kirjaaminen potilastietoihin ja niiden tallentaminen Kantaan ei ole sama asia kuin rakenteisen lomakkeen tallentaminen.
- Ajantasaisen tiedon lomakkeen tallennusmahdollisuudesta saat organisaatioltasi.
Täytä lomake. Valitse Lääkäri antaa asiakkaalle -kohdassa lausunnon syyksi Ajokortin hakemista ja uudistamista varten ja/tai Laajennettu lääkärinlausunto. Muuten lomakkeen tietoja ei voida hyödyntää Traficomissa.
Tallenna lomake Kantaan.
Anna asiakkaalle tuloste lomakkeesta, jos hän sellaisen haluaa. Voit myös ohjeistaa asiakasta, että hän näkee lomakkeen OmaKannan Terveystiedot-osiossa Todistukset ja lausunnot -otsikon alla.
Jos lomaketta ei organisaatiossasi voida tallentaa Kantaan, anna lausunto ajokyvystä asiakkaalle paperisena.
Näin aloitat todistusten tallentamisen ja välityksen
Voit ottaa toiminnallisuuden käyttöön sen jälkeen, kun organisaatiosi on liittynyt Potilastietovarannon käyttäjäksi.
Toimi näin, kun haluat aloittaa todistusten tallentamisen ja niiden välittämisen:
Ota yhteyttä tietojärjestelmätoimittajaasi ja varmista, että todistusten tallennus Kantaan ja niiden välittäminen Kelaan onnistuu potilastietojärjestelmälläsi. Järjestelmät, joissa toiminnallisuus on yhteistestattu, löytyvät myös Potilastietovarannon tilanne -sivulta.
Kysy järjestelmätoimittajaltasi, tarvitseeko organisaatiosi todistusten tallentamiseen uutta liityntäpistettä. Ilmoita liityntäpisteen tiedot Kelalle Teknisten tietojen muutosilmoituksella (docx)(avautuu uuteen ikkunaan).
Perehdytä henkilöstö todistusten tallentamiseen ja välitykseen liittyviin toimintamalleihin ja ohjeistuksiin.
Tee käyttöönottokoe, kun todistusta tai lausuntoa aletaan ensimmäistä kertaa tallentamaan tai välittämään käyttämälläsi tietojärjestelmällä. Suosittelemme kokeen tekemistä myös muulloin, jotta toiminnallisuuden toimivuus tietojärjestelmässä saadaan varmistettua.
Kokeeseen osallistuvat organisaatiosi ja tietojärjestelmätoimittajan edustajat.
Kokeessa tehdään testitapaus ennalta sovittuna ajankohtana. Voit testata samalla kertaa useamman todistuksen tallentamisen ja välityksen. Käytä ohjeessa ilmoitettuja testihenkilötunnuksia.
Käyttöönottokokeesta ei tarvitse raportoida Kelalle, vaan voit aloittaa toiminnallisuuden käytön heti, kun sen toimivuus tietojärjestelmässä on varmistettu.