Kysely- ja välityspalvelu

Kysely- ja välityspalvelu

Kysely- ja välityspalvelun avulla Kantaan tallennettuja todistuksia ja lausuntoja voidaan välittää terveydenhuollon ulkopuolisille toimijoille. Sähköinen välitys sujuvoittaa asiointia.

Terveydenhuolto tallentaa lääkärintodistuksen tai -lausunnon Kanta-palveluihin, jonka jälkeen se voidaan välittää terveydenhuollon ulkopuoliselle toimijalle Kysely- ja välityspalvelun avulla. Tietoja voidaan välittää toimijoille, joilla on lainsäädännön perusteella niihin oikeus. 

Tietojen välittäminen Kannan avulla on tietoturvallista ja nopeaa. Se sujuvoittaa asiakkaan asiointia sekä helpottaa esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisen ja viranomaisen työtä. Kun todistuksia ei tarvitse enää tulostaa ja postittaa, hakemusten käsittelyajat lyhenevät.

Kysely- ja välityspalvelun käyttäjät

Tällä hetkellä Kysely- ja välityspalvelua käyttävät Kela sekä liikenne- ja viestintävirasto Traficom. 

Palvelua kehitetään parhaillaan, jotta se saadaan tulevaisuudessa laajemmin niiden organisaatioiden ja viranomaisten käyttöön, jotka tarvitsevat todistuksia ja lausuntoja työssään. Mahdollisia uusia palvelun käyttäjiä on tunnistettu Kysely- ja välityspalvelun jatkokehittämisen konseptissa (julkari.fi).

Kysely- ja välityspalvelun käyttö

Kysely- ja välityspalvelu sisältää kaksi hieman eri tavoin toimivaa palvelua. Näistä valitaan käyttöön se, joka vastaa palvelua käyttävän organisaation tarpeita.

Kyselypalvelun avulla terveydenhuollon ulkopuolinen organisaatio pyytää Kannasta yksilöidyn asiakkaan todistusta, lausuntoa tai sen määriteltyä tietosisältöä. Tiedot luovutetaan, jos kysyjällä on oikeus tietoon. 

Välityspalvelun avulla terveydenhuollon ammattilainen välittää todistuksen tai lausunnon asiakkaan pyynnöstä tietylle vastaanottajalle. 

Terveydenhuollon ulkopuolinen organisaatio ei näe muita asiakkaan Kantaan tallennettuja tietoja.

Traficom pystyy tällä hetkellä pyytämään Kyselypalvelun avulla Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomakkeen (F122) tietoja. Traficomille toimitetaan lääkärinlausunnosta ainoastaan johtopäätöstiedot, joita se tarvitsee ajoluvan käsittelyä varten. Tietoja voidaan hakea ainoastaan asiakkaan pyynnöstä.

Sähköinen tietojen haku palvelun avulla onnistuu vain, jos Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomake on tallennettu Kannan Potilastietovarantoon. 

Välityspalvelun avulla terveydenhuollon laatimia todistuksia ja lausuntoja voidaan välittää Kelaan etuuskäsittelyä varten. Välitys tapahtuu aina asiakkaan pyynnöstä. 

Välitys onnistuu vain, jos todistus tai lausunto on tallennettu Kannan Potilastietovarantoon. 

Kelaan on mahdollista välittää seuraavia todistuksia: 

  • Lääkärintodistus A sairauspäivärahaa varten (SV 6) 
  • Lääkärinlausunto B (SV 7) 
  • Lääkärintodistus D lapsen erityishoitorahaa varten (SV 10) 
  • Todistus matkakorvausta varten (SV 67) 
  • Todistus raskaudesta (SV 75) 
  • Lääkärinlausunto erityisraskausvapaan tarpeesta (SV 97) 

Millä perusteilla todistuksia ja lausuntoja välitetään?

Tällä hetkellä todistusten ja lausuntojen tai niiden tietojen välitys Kysely- ja välityspalvelun avulla tapahtuu asiakkaan pyynnöstä. 

Tulevaisuudessa todistus voidaan välittää myös ilman asiakkaan pyyntöä, jos sille on lakiin perustuva syy. Tällaisia ovat esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisen tiedonantovelvollisuus tai viranomaisen pyyntö.

Kantaan tallennetut tietojen luovutusluvat tai luovutuskiellot eivät vaikuta todistusten välittämiseen terveydenhuollon ulkopuolisille tahoille.

Lue lisää

Sivua päivitetty 23.7.2024

Kysely- ja välityspalvelu -osion alasivut