Innehållspublicerare

Aktuellt om EU:s coronaintyg och coronapasset

Meddelande - Vårdpersonal Skrivet 8.11.2021 Alla meddelanden

EU:s coronaintyg har börjat användas som coronapass i Finland från och med 16.10.2021. Som coronapass fungerar i praktiken EU:s coronaintyg, som fås från Mina Kanta-sidor eller vid behov från hälso- och sjukvården.

Coronapass kan krävas av personer över 16 år

Coronapass kan krävas av 16-åringar och äldre. En 16-17-åring som inte har vaccinerats mot corona ska kunna få ett coronatest för coronapass avgiftsfritt inom den offentliga hälso- och sjukvården.

THL kommer att ge närmare anvisningar om saken på sin webbplats (thl.fi).

Hälso- och sjukvårdsenheterna ska utarbeta en verksamhetsmodell för utskrift av EU-coronaintyg för minderåriga samt beställa uppdatering av sitt patientdatasystem så att funktionen skötsel av ärenden för en minderårig implementeras. Om funktionen har införts, kan vårdnadshavare också få ett intyg för en minderårig över 10 år från Mina Kanta-sidor. Om funktionen saknas, kan ett minderårigt barn som har elektroniska identifieringsmedel använda tjänsten Mina Kanta-sidor själv och till exempel se sitt coronaintyg i tjänsten. Vid behov ska hälso- och sjukvården ge intyget på papper.

Nya egenskaper i EU:s coronavaccinationsintyg

Nu kan också personer som har haft corona och fått en vaccindos få EU:s vaccinationsintyg, som fungerar som coronapass. Intyget kan användas som coronapass i Finland och vid resa. Man bör kontrollera att intyget gäller i inreselandet.

För dem som fått den tredje vaccindosen är coronapasset i fortsättningen i kraft genast utan vaccinationsskyddsdröjsmålet på 7 dygn.

Coronavaccinationsintyg över vaccinationer som getts utanför EU

Enligt social- och hälsovårdsministeriets (SHM) rekommendation kan kommunerna på begäran bevilja EU:s coronavaccinationsintyg till personer som har fått covid-19-vaccin i länder utanför EU eller vid en ambassad i Finland. Vaccinet ska vara godkänt av EMA eller finnas upptaget på WHO:s lista över vaccin som godtas i nödsituationer. (SHM:s styrningsbrev 13.10.2021 (stm.fi)). Beviljandet av EU-coronavaccinationsintyg och tillgängliggörandet via Mina Kanta-sidor av intyg över vaccinationer som getts utomlands har krävt tekniska ändringar i Kanta-tjänsterna. Kanta-tjänsterna har den tekniska beredskapen för att bevilja dessa intyg. Coronavaccinationer som getts i länder utanför EU kan registreras med Den nationella utskrifts- och registreringstjänsten (KTKP) (atostek.com, på finska).

I kommunerna och regionerna håller man som bäst på att utarbeta en verksamhetsmodell för beviljande av EU:s coronavaccinationsintyg. Att beakta vid förberedelserna för verksamhetsmodellen:

  • Servicekanaler och kommunikation
  • Bedömning av intygets riktighet
  • Registrering av uppgifter i den nationella utskrifts- och registreringstjänsten (KTKP)

Aktörerna inom kommunernas offentliga hälso- och sjukvård ska informera invånarna i sitt område om hur hämtningen och beviljandet av EU-coronavaccinationsintyg har ordnats i det egna området.

När intyget inte skapas eller när det innehåller felaktiga uppgifter

För att EU:s coronaintyg ska skapas är det också i fortsättningen väsentligt att vaccinationsuppgifter och testresultat som registrerats inom hälso- och sjukvården sparas i Kanta i enlighet med de nationella specifikationerna och THL:s registreringsanvisningar.

Kunden ska inte hänvisas att kontakta Kanta-tjänsterna eller THL. Hälso- och sjukvårdsaktören och/eller leverantören av patientdatasystemet ansvarar för att rätta uppgifter. Om man inom organisationen inte hittar någon orsak till varför patienten inte ser uppgifterna på Mina Kanta-sidor, hjälper systemleverantören till med att utreda saken och gör vid behov en störningsanmälan till Kanta-tjänsterna. Det är viktigt att yrkesutbildade personer som utför kundarbete informeras om detta.

Kvaliteten på uppgifterna om coronavaccinationer och testresultat

Kvaliteten på uppgifterna om coronavaccinationer och testresultat kan följas för enskilda tjänsteproducenter:

Om rapporten visar att det förekommer problem med kvaliteten ska man i första hand kontakta systemleverantören. Om intyg inte skapas är det skäl att kommunicera om saken internt i organisationen och även till kunderna.

Lisätietoja