Innehållspublicerare

Egna hälso- och sjukvårdsuppgifter visas i fortsättningen på Mina Kanta-sidor i form av sammanställningar – den nya egenskapen gör det lättare att hitta uppgifter

Meddelande - Medborgare Skrivet 22.2.2021 Alla meddelanden

Uppgifter börjar visas efter hand, när dokumentationen inom hälso- och sjukvården förnyas. Sammanställningarna kommer dock inte att uppta till exempel alla gamla vaccinationsuppgifter.

I fortsättningen kommer sammanställningar att skapas av följande centrala hälso- och sjukvårdsuppgifter

  • diagnoser
  • bilddiagnostiska undersökningar
  • laboratorieundersökningar
  • fysiologiska mätningar
  • riskinformation 
  • vaccinationer
  • åtgärder. 

Reformen har trätt i kraft successivt under början av 2021 – de senaste tilläggen på Mina Kanta-sidor är åtgärder, diagnoser och mätningar 18.2.

Vad förändras på Mina Kanta-sidor?

  • Menyn på Mina Kanta-sidor får fyra nya avdelningar: Diagnoser, Mätningar, Vaccinationer och Åtgärder.
  • I de nya avdelningarna visas som standard uppgifter för det senaste året. Äldre uppgifter kan hämtas genom sökning på datum.
  • Inom hälso- och sjukvården börjar man dokumentera undersökningar på ett nytt sätt, och därför förnyas visningen av undersökningar också på Mina Kanta-sidor. Om en serviceenhet för hälso- och sjukvård redan dokumenterar undersökningar på det nya sättet, visas uppgifterna på Mina Kanta-sidor enligt undersökningens namn. Undersökningar som dokumenterats på det gamla sättet visas också i fortsättningen på Mina Kanta-sidor enligt tidpunkten för besöket.
  • Avdelningen Kritisk riskinformation har bytt namn till Riskinformation. Också i denna avdelning visas som standard uppgifter för det senaste året.

Alla uppgifter presenteras inte genast på det nya sättet

I sammanställningarna på Mina Kanta-sidor samlas innehåll efter hand, när man inom hälso- och sjukvården har dokumenterat uppgifter på det nya sättet. En del hälso- och sjukvårdsorganisationer använder redan nu ett patientdatasystem som ger möjlighet att dokumentera på det nya sättet. 

Av centrala hälso- och sjukvårdsuppgifter som tidigare arkiverats i Kanta-tjänsterna har sammanställningar skapats av bl.a. diagnoser och riskinformation. I gamla journalhandlingar kan det hända att uppgifter om exempelvis vaccinationer bara har dokumenterats i texten, och då kan vaccinationsuppgifterna inte visas i sammanställningar. 

Uppgifter som sparats på det gamla sättet visas fortsättningsvis i uppgifterna om besök i avdelningen Hälso- och sjukvårdsuppgifter, och det går att söka uppgifterna bl.a. genom sökning på ämne. Också uppgifter som dokumenterats på det nya sättet visas i fortsättningen inte bara i sammanställningarna utan också i uppgifterna om enskilda besök.

Hur visas uppgifterna i sammanställningarna på Mina Kanta-sidor? 

Exempel: Eva har fått stelkrampsvaccin i april 2019. På Mina Kanta-sidor ser Eva vaccinationen enligt vaccinationsdatum nertill på sidan i avdelningen Vaccinationer. 

Eva får coronavaccin och en boosterdos på samma hälsovårdscentral i mars 2021. De här vaccinationerna visas enligt ämne i avdelningen Vaccinationer, som en enda rad under rubriken Vaccinationer. Eva kan se närmare uppgifter om sina coronavaccinationer genom att klicka på ämnet för vaccinationen. 

Att vaccinationerna för 2019 resp. 2021 visas på olika sätt beror på att man på Evas hälsovårdscentral har övergått till att dokumentera patientuppgifter på ett nytt sätt mellan de två vaccinationstillfällena.

Den nya egenskapen är också till nytta för hälso- och sjukvården

Sammanställningen av uppgifter förbättrar patientsäkerheten, när man inom hälso- och sjukvården lätt kan hitta väsentliga uppgifter och kan basera vårdbesluten på aktuell information. En förutsättning för att sammanställda uppgifter ska visas för hälso- och sjukvården är dock att patienten har ett giltigt Kanta-samtycke till utlämnande av patientuppgifter. 

För att de sammanställda uppgifterna ska kunna utnyttjas inom hälso- och sjukvården måste det göras ändringar i en del av patientdatasystemen.

Mera information

Kundtjänst för medborgarna: asiakaspalvelu@kanta.fi