Innehållspublicerare

THL rekommenderar i sin förutredning införandet av mobilapplikationen MittKanta – FPA sammanställer användarnas behov

Meddelande - Medborgare Skrivet 23.2.2023 Alla meddelanden

Användarundersökningarna på MittKanta-sidorna har redan länge visat kundernas önskemål om smidigare mobiltjänster. En nedladdningsbar applikation på telefonen skulle göra det enklare och snabbare att uträtta ärenden. FPA sammanställer nu kundernas synpunkter utifrån webbenkäten och tidigare forskningsdata.

Institutet för hälsa och välfärd (THL) publicerade i januari 2023 en förutredning om social- och hälsovårdens mobiltjänster. En av rekommendationerna var att införa applikationen MittKanta.

– En stor del av befolkningen sköter nästan alla sina e-tjänster via sina telefoner, så det är uppenbart att digitala tjänster inom social- och hälsovården också måste erbjudas på mobila enheter. THL:s rekommendation om att införa mobilapplikationen MittKanta  är i linje med våra observationer och kundernas respons", konstaterar Pirjo Vuorikallas, huvudproduktägare för Kanta-tjänsterna.

Webbenkät för användare av MittKanta

På uppdrag av social- och hälsovårdsministeriet (SHM) förbereder FPA nu en mer detaljerad utredning om genomförandet av mobilapplikationen MittKanta. Som en del av utredningen har det publicerats en webbenkät för användare av MittKanta (lyyti.fi).

– Vi har redan en hel del tidigare uppgifter om Mittkanta-användarnas behov, men vi genomför nu en separat enkät som fokuserar på mobilanvändning. Utifrån dessa sammanställer vi kundernas önskemål och resultaten från tidigare användarundersökningar, berättar Vuorikallas.

FPA:s utredning innehåller också bland annat en nytto-, kostnads- och riskanalys samt en beskrivning av MittKanta-applikationens funktioner och kopplingarna till den övriga helheten av digitala tjänster inom social- och hälsovården.

– MittKanta är en bekant tjänst för miljoner finländare och det lönar sig att även i fortsättningen utnyttja hela dess potential. Det förutsätter att tjänsten motsvarar kundernas behov, betonar Vuorikallas.

Applikationen MittKanta skulle stöda de regionala digitala tjänsterna

Enligt THL:s utredning ska mobila social- och hälsovårdstjänster skapas kring befintliga digitala tjänster. Det lönar sig inte att bygga överlappande.

– Vår uppfattning är att applikationen MittKanta skulle stöda och komplettera till exempel välfärdsområdenas digitala tjänster. Samma kund kan använda tjänsterna på olika håll i Finland, både offentligt och privat. MittKanta sammanställer alla kunders uppgifter och kan styras till tjänsterna i områdena, berättar Vuorikallas.

I MittKanta-applikationen skulle det vara möjligt att utveckla mångsidigare funktioner än i MittKanta-tjänsten för webbläsare.

– MittKanta-applikationen skulle till exempel kunna skicka ett meddelande om ett recept som håller på att gå ut eller att ett laboratorieresultat kommit in. Det skulle vara behändigt att logga in i tjänsten till exempel med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, beskriver Vuorikallas.

FPA önskar omfattande respons från användarna i den pågående webbenkäten. Tilläggsutredningen om  MittKanta-applikationen skickas till SHM senast den 31 mars 2023.

Läs mer