Innehållspublicerare

Nya forskningsresultat om MittKanta och Kanta-tjänsterna

Meddelande - Medborgare Skrivet 1.3.2023 Alla meddelanden

I två färska doktorsavhandlingar har MittKanta och Kanta-tjänsterna undersökts. ML, HvM Vesa Jormanainens resultat tyder på att ett framgångsrikt införande av Kanta-tjänsterna har medfört fördelar för användarna. Enligt provisor Maria Sääskilahtis undersökning är de flesta som använder MittKanta nöjda med tjänsten.

Kanta-tjänsterna är internationellt en vägvisare inom social- och hälsovården. I nuläget används Kanta-tjänsterna i Finland i praktiken av alla aktörer inom den offentliga och privata hälso- och sjukvården samt av apoteken. Också inom socialvården utvidgas användningen av Kanta-tjänsterna för närvarande i rask takt.

Införandet av Kanta-tjänsterna mellan 2010 och 2018 har nu undersökts. I sin avhandling Large-scale implementation of the national Kanta Services in Finland 2010-2018 with special focus on electronic prescription (helda.helsinki.fi, på finska) undersökte Jormanainen bland annat hur införandet av Receptcentret och Patientdataarkivet framskrider och följs upp. Dessutom undersökte han till exempel användningen av MittKanta regionalt. Som en del av sitt forskningsmaterial använde Jormanainen bland annat logguppgifter i Kanta-systemet.

Enligt resultaten är det möjligt att under 5,5 år införa två riksomfattande informationssystem inom hälso- och sjukvården på hälsovårdscentraler, apotek, sjukhus och inom privat hälso- och sjukvård. Resultaten tyder också på att tillgången till Kanta-tjänster hade förbättrats och användningen av tjänsterna hade ökat bland privatpersoner och yrkesverksamma. Två tredjedelar av de vuxna finländarna hade använt MittKanta 2010–2018.

De som använder MittKanta är i stort sett nöjda

Av de receptkunder hos apoteken som svarade på enkäten för Sääskilahtis avhandling OmaKannan käyttö resepti- ja terveystietojen seurannassa – kyselytutkimus apteekkien reseptiasiakkaille (erepo.uef.fi, på finska) använde 82 procent MittKanta. De som svarade använde tjänsten i synnerhet för att följa upp sina egna receptuppgifter och hälso- och sjukvårdsuppgifter.

Av dem som använder MittKanta var 89 procent nöjda med tjänsten. Största delen av dem som svarade ansåg att MittKanta är en nyttig tjänst, men ungefär en sjättedel ansåg att det är svårt att hitta information där. Dessutom ville man ha mera vägledning i användningen av tjänsten.

Andra utvecklingsförslag var bland annat mer omfattande hälso- och sjukvårdsuppgifter, snabbare överföring av uppgifter till MittKanta och nya funktioner. Resultaten visade också att man vid sidan av MittKanta hoppas att det även i fortsättningen finns alternativa sätt att följa receptuppgifter och hälso- och sjukvårdsuppgifter. Resultaten kan användas i arbetet med att utveckla MittKanta och då man utvärderar hur målen för ibruktagandet av tjänsten uppnås.

Vi utvecklar MittKanta och de övriga Kanta-tjänsterna ständigt. För närvarande pågår bland annat en omarbetning av gränssnittet för MittKanta, en reform av innehållet i anvisningarna för kanta.fi och utveckling av Kanta-medicineringslistan. Reformerna bidrar till att uppfylla önskemålen från dem som deltog i Sääskilahtis undersökning.