Innehållspublicerare

THL och FPA: Säkerställ att tidsbokningarna inom ditt välfärdsområde är kompatibla med Kanta-tjänsterna och de nationella specifikationerna

Meddelande - Vårdpersonal Skrivet 31.1.2024 Alla meddelanden

Nationellt enhetliga tidsbokningsuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna underlättar hälso- och sjukvårdens arbete. När uppgifterna sparas i Kanta-tjänsterna främjas uppföljningen av tillgången till vård inom välfärdsområdet.

Social- och hälsovårdens tidsbokningsuppgifter sparas i framtiden i Kanta-tjänsterna. Ledningen för välfärdsområdena, Helsingfors och HUS bör fatta ett upphandlingsbeslut och beställa genomförandet av tidsbokningen från sina leverantörer av digitala tjänster och bassystem så snart som möjligt så att organisationen kan dra nytta av fördelarna. Enligt lag ska tidsbokningsuppgifterna inom hälso- och sjukvården sparas i Patientdataarkivet senast i oktober 2026. Tidsplanen för sparandet av socialvårdens tidsbokningsuppgifter i Kanta-tjänsterna preciseras senare.

De nationella specifikationerna för hälso- och sjukvårdens tidsbokningsuppgifter skickas för kommentarer 7.2.2024. Även om den version som kommenteras fokuserar på tidsbokningen inom hälso- och sjukvården omfattar den också de för social- och hälsovården gemensamma specifikationsbegreppen, koderna och kraven på till exempel e-tjänster. Se till att förvaltnings- och utvecklingsexperterna inom välfärdsområdet kommenterar specifikationerna, så att kraven på tidsbokningen motsvarar välfärdsområdenas behov och stöder er verksamhet.

Det är viktigt att ledningen för välfärdsområdena samordnar utvecklingsarbetet så att även privata aktörer som producerar tjänster och separata system beaktas.

Enhetliga tidsbokningsuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna sparar resurser

De tidsbokningsuppgifter som sparas i Kanta-tjänsterna följer de nationella datastrukturerna. När tidsbokningarna uppfyller enhetliga krav kan de enkelt visas i olika system, vilket minskar behovet av lokal samordning av systemen inom välfärdsområdena.

När tidsbokningsuppgifterna från hälso- och sjukvården kan utnyttjas underlättas personalens arbete i olika tjänster inom välfärdsområdet. Via Kanta-tjänsterna kommer till exempel mun- och tandvårdspersonalen både inom välfärdsområdet och den privata sektorn att ha tillgång till uppdaterade tidsbokningsuppgifter från mun- och tandvården. När tidsbokningsuppgifternas tillgänglighet förbättras minskar de oanvända tiderna och de överlappande undersökningarna och åtgärderna, vilket ger besparingar.

Även arbetet för de anställda inom hälso- och sjukvården underlättas tack vare ordentliga tidsbokningsuppgifter. Informationen om kundens kommande tidsbokningar kompletterar personalens kännedom om kundens situation. 

De tidsbokningsuppgifter som sparas i Kanta-tjänsterna visas för kunden i tjänsten MittKanta. I MittKanta kan kunden se tidsbokningsuppgifterna inom både den offentliga och den privata sektorn i realtid, vilket förbättrar kundens serviceupplevelse. Från MittKanta kan kunden också lätt förflytta sig till områdets eller tjänsteleverantörens e-tjänst för att till exempel ändra eller avboka tidigare gjorda tidsbokningar. På så sätt frigörs resurser inom hälso- och sjukvården från hanteringen av tidsbokningar till annat kundarbete. 

När tidsbokningsuppgifterna visas i MittKanta blir det också lättare att sköta ärenden för någon annan och att få kunden att förbinda sig vid sin vård.

Tidsbokningsuppgifterna hör till uppföljningen och utvärderingen av tillgången till vård

Tidsbokningsuppgifterna hör också till en större helhet där man bedömer kundens tillgång till vård eller tjänster inom hälso- och sjukvården. Uppföljningen och utvärderingen i Kanta-tjänsterna av tillgången till vård utvecklas som bäst.

I framtiden kommer de tidsbokningsuppgifter och andra uppgifter om tillgången till vård som sparas i Kanta-tjänsterna att bidra till att uppgifterna kan utnyttjas effektivt. Uppgifterna kan också utnyttjas i samband med vården inom olika välfärdsområden och mellan den privata och den offentliga hälso- och sjukvården. Dessutom stöder uppgifterna den kunskapsbaserade ledningen inom hälso- och sjukvården och uppföljningen av genomförandet av tjänsterna.

Läs mer