Hälso- och vårdplan

Den hälso- och vårdplan som sparats i Kanta-tjänsterna stöder samordningen och planeringen av samt kontinuiteten i vården av patienten.

Hälso- och vårdplanen är en plan som ska utarbetas inom öppenvården och där bland annat vårdbehoven, målen för vården samt hur den ordnas framgår. Patienten och en yrkesperson inom hälso- och sjukvården utarbetar planen tillsammans.

Hälso- och vårdplanen kan sparas i Patientdataarkivet i Kanta-tjänsterna, där yrkespersoner som deltar i vården enkelt har tillgång till den.

Användning av en hälso- och vårdplan (H2)

I hälso- och vårdplanen får vårdpersonalen snabbt en uppfattning om den övergripande situationen i fråga om vården av patienten. Med en gemensam plan kan överlappande undersökningar undvikas och olika besök kan kombineras så att de kan göras på samma gång.

Med hjälp av hälso- och vårdplanen kan

  • vården av patienten samordnas och planeras
  • patienten engageras och motiveras för sin egen vård
  • patienten eller patientens närstående instrueras.

Det är viktigt att patienten har gett tillstånd att lämna ut sina patientuppgifter så att hälso- och vårdplanen kan visas för alla som deltar i vården.

Patienten ser sin senast uppdaterade hälso- och vårdplan i MittKanta.

Vanliga frågor om hälso- och vårdplanen

En hälso- och vårdplan måste utarbetas för alla patienter vilkas vård förutsätter samordning och som drar nytta av en plan. Detta gäller särskilt långtids- och multisjuka patienter som man vill motivera att ta hand om sin egen hälsa.

En hälso- och vårdplan utarbetas till exempel när ett eller flera av de villkor som beskrivs nedan uppfylls:

  • patienten anlitar många hälso- och sjukvårdstjänster
  • patientens sjukdom eller hälsotillstånd kräver långvarig uppföljning, behandling eller rehabilitering
  • patienten har en akut sjukdom som kräver undersökning eller behandling hos flera aktörer (organisationer eller yrkespersoner inom hälso- och sjukvården)
  • patienten vill ha en hälso- och vårdplan.

Patienten kan ha endast en giltig hälso- och vårdplan åt gången. När man vill uppdatera hälso- och vårdplanen, hämtar den yrkesperson inom hälso- och sjukvården som vårdar patienten planen i Kanta-tjänsterna för uppdatering i sitt eget patientdatasystem.

Den uppdaterade planen sparas i Kanta-tjänsterna, vilket gör den tillgänglig som aktuell patientuppgift för alla som deltar i vården av patienten.

Personuppgiftsansvarig för hälso- och vårdplanen är alltid den tjänstetillhandahållare inom hälso- och sjukvården som senast har uppdaterat planen.

För hälso- och vårdplanen har det fastställts ett enhetligt uppgiftsinnehåll som förutom vårdbehov, mål och metoder ska innehålla uppgifter som beskriver patientens hälsa som helhet. Planen innehåller både information i textform, det vill säga beskrivande information, och strukturerade uppgifter, det vill säga patientinformation som registrerats med hjälp av klassificeringar.

Hälso- och vårdplanen sparas alltid i YHOS-vyn. Den sparas som en handling som ska administreras från vyn i Informationshanteringstjänsten i Kanta-tjänsterna.

Den enhetliga datastrukturen gör det möjligt att med patientens tillstånd utnyttja hälso- och vårdplanen i vården oberoende av vårdenhet eller patientdatasystem.

Den strukturerade informationen i hälso- och vårdplanen består av följande huvudkomponenter:

  • grundläggande information om hälso- och vårdplanen
  • vårdbehov
  • mål för vården
  • genomförande av och metoder för den planerade vården
  • planerat stöd
  • uppföljning och utvärdering
  • yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården
  • ytterligare uppgifter i hälso- och vårdplanen.

Så här börjar du använda hälso- och vårdplanen

Du kan införa funktionen efter att din organisation har anslutit sig som användare av Patientdataarkivet.

Gör så här när du vill börja använda hälso- och vårdplanen:

Kontakta din informationssystemleverantör och försäkra dig om att funktionen kan införas i ditt patientdatasystemet. De system där hälso- och vårdplanen har samtestats finns också på webbsidan Läget i fråga om Patientdatalagret

Kom överens med din systemleverantör om införande av funktionen och om de uppgifter som måste utföras.

Gör ett ibruktagningsprov åtminstone då en hälso- och vårdplan för första gången tas i bruk med det informationssystem som du använder. Vi rekommenderar att provet görs också vid andra tillfällen för att planens funktionsduglighet i informationssystemet ska kunna säkerställas.

Provet utförs med ett testfall vid en tidpunkt som man kommer överens om på förhand. I provet deltar din organisation och representanter för informationssystemsleverantören.

Ibruktagningsprovet behöver inte rapporteras till FPA, utan du kan bara börja använda planen genast när dess funktionsduglighet i informationssystemet har säkerställts.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 30.5.2025