I MittKanta kan kunden
- begära att få ett recept förnyat
- se sina receptbelagda inköp
- kontrollera hur mycket medicin som ännu inte har tagits ut
- skriva ut ett sammandrag över sina recept.
Förnya recept i MittKanta
I MittKanta kan kunden själv skicka en begäran om att få ett recept förnyat om den hälso- och sjukvårdsenhet hen anlitar tar emot sådana. Den mottagande enheten godkänner, avvisar eller returnerar begäran om förnyelse.
Det är bra att informera kunden om huruvida hen kan begära att få receptet förnyat i MittKanta eller om hen till exempel bör boka tid till mottagningen för att göra det.
En begäran om förnyelse av ett recept går ut inom åtta dygn om den inte har behandlats före det. Kunden kan följa hur begäran om förnyelse går vidare i MittKanta.
Felaktiga uppgifter rättas inom hälso- och sjukvården eller på apoteket
Om det finns fel eller brister i de patientuppgifter som visas i MittKanta rättas de på den hälso- och sjukvårdsenhet där receptet förskrevs.
Fel i uppgifterna om expedierade recept rättas av det apotek där läkemedlet köptes.