Kantas samarbetspartner

Kantas samarbetspartner

För utvecklingen av Kanta-tjänsterna ansvarar FPA tillsammans med Institutet för hälsa och välfärd. Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för den strategiska styrningen av utvecklingsarbetet.

FPA, Institutet för hälsa och välfärd (THL) och social- och hälsovårdsministeriet (SHM) har egna ansvarsområden i utvecklingen av Kanta-tjänsterna.

Även många andra aktörer deltar i utvecklingsarbetet. Man samarbetar med välfärdsområdena, privata tjänstetillhandahållare, apoteken, systemleverantörerna, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira).

FPA

FPA ansvarar för planering och utförande av Kanta-tjänsternas genomförandeprojekt. FPA sköter också kommunikation samt samarbete med kunder och intressentgrupper.

FPA koordinerar och stöder tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster i ibruktagandet av Kanta-tjänsterna. Dessutom sköter FPA kundsamarbetet och ordnar evenemang och utbildningar i anslutning till ibruktagandet av tjänsterna.

FPA ansvarar för upprätthållandet och den tekniska utvecklingen av Kanta-tjänsterna, bakgrundsstödet och stödtjänsterna i anslutning till datasystemen, det tekniska byggandet av den nationella kodtjänsten samt koordineringen av samtestningen.

Institutet för hälsa och välfärd (THL)

Institutet för hälsa och välfärd ansvarar för den operativa planeringen av Kanta-tjänsterna och stöder de funktionella förändringar som är förknippade med ibruktagandet av tjänsterna.

THL deltar i ibruktagandet som expert på social- och hälsovårdens innehåll och verksamhetsmodeller. Institutet stöder och utbildar yrkespersonal inom social- och hälsovården till exempel i hur uppgifter ska registreras i de egna klient- och patientdatasystemen.

THL fastställer de väsentliga kraven på Kanta-systemen och tillhörande informationssystem. Institutet ansvarar för begreppsapparaten, datastrukturerna och klassificeringarna i anslutning till datasystemen.

Social- och hälsovårdsministeriet (SHM)

Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för den allmänna strategiska styrningen och finansieringen av Kanta-tjänsterna.

SHM ansvarar för att fastställa målen och utvecklingsvägen för informationshanteringen inom social- och hälsovården och för Kanta-tjänsterna samt följer upp resultaten. SHM sköter samarbetet med kunder och intressentgrupper på strategisk nivå samt bereder lagstiftning om Kanta-tjänsterna.

Social- och hälsovården

Välfärdsområdena och den övriga offentliga social- och hälsovården, privata tjänstetillhandahållare samt apoteken ansvarar för att de informationssystem som de använder är kompatibla med Kanta-tjänsterna. Informationssystemen ska implementeras i enlighet med de krav THL fastställer.

Aktörerna ansvarar också för ibruktagandet av Kanta-tjänsterna i sina egna organisationer. Ibruktaganden planeras i samarbete med datasystemleverantörerna.

Aktörer inom social- och hälsovården kan delta i arbetet med att utveckla Kanta-tjänsterna till exempel vid utvecklingsworkshoppar som ordnas regelbundet.

Systemleverantörer

I Finland används flera olika patient- och klientdatasystem. Systemleverantörerna implementerar sina system så att de är kompatibla med Kanta-tjänsterna. Målet är att Kanta-tjänsternas egenskaper ska kunna tas i bruk nästan samtidigt i alla system.

FPA ordnar samarbetsmöten och stödtillfällen för datasystemleverantörer, där man får information och stöd för utveckling och specifikation av Kanta-tjänsterna och deras funktioner.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB)

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för identifierings- och certifikattjänsterna för informationssystemtjänsterna.

Personer som använder informationssystemen, arkivtjänsterna och det elektroniska receptsystemet måste kunna identifieras och verifieras på ett tillförlitligt sätt. Handlingar och recept måste i sin tur kunna undertecknas elektroniskt. Identifieringen av personer och den elektroniska underskriften genomförs med hjälp av MDB:s certifikattjänster och verksamhetsenheternas hantering av användarrättigheter.

Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira

Valvira upprätthåller centralregistren över yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården (Terhikki- och Suosikki-registren) och vissa kodsystem. Uppgifterna i registren behövs i social- och hälsovårdens riksomfattande datasystem.

Medborgarorganisationer

Representanter för medborgarorganisationer kan påverka utvecklingen av Kanta-tjänsterna i Kanta-organisationspanelen. Organisationspanelen sammanställer medborgarperspektivet.

Organisationspanelen samlar in erfarenheter och observationer samt producerar information som stöd för utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Det är en utmärkt möjlighet att påverka utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Via panelen distribueras också aktuell information om hur Kanta-tjänsterna utvecklas.

Bland annat deltar flera patientorganisationer samt organisationer för barnfamiljer och för äldre. Panelen består av 25 organisationer under mandatperioden 2024–2025. Organisationspanelen sammanträder två gånger om året.

Den nuvarande organisationspanelens mandatperiod varar till slutet av år 2025. Vi informerar på vår webbplats och i våra kanaler i sociala medier när deltagare söks för organisationspanelens nästa mandatperiod.

Sidan har uppdaterats 27.9.2024