Artiklar

20.9.2020 Artikel - Medborgare

Mina Kanta-sidor gör livet lättare för Aini Karppinen

Att förnya recept på distans har visat sig vara en särskilt bra metod under coronapandemin. Karppinen anser också att den kommande förnyelsen är viktig, eftersom hon då kan sköta ärenden för sin gamla mamma.

16.12.2019 Artikel

Uppgifter om ögonhälsa behändigt från Kanta

Via Kanta-tjänsterna kan optiker och ögonläkare utnyttja uppgifter om kundens ögonhälsa som stöd i vården. Medborgaren ser också själv lätt sina uppgifter på Mina Kanta-sidor.

26.9.2019 Artikel

Kanta-tjänsterna väcker intresse utomlands

FPA:s Kanta-tjänster är unika globalt sett och väcker intresse också utanför Finland. Internationellt samarbete ger nya möjligheter att utveckla de digitala hälsotjänsterna.

12.9.2019 Artikel - Professionella

Dataskyddsenkäten stöder dataskyddsombudens arbete

Kanta-tjänsternas dataskyddsenkät 2019 visar att det fortfarande finns saker att förbättra i dataskyddsarbetet. Också dataskyddsförordningen förde med sig nya arbetsuppgifter för dataskyddsombuden inom social- och hälsovården och på apoteken.

4.7.2019 Artikel

Användare av Mina Kanta-sidor efter kommun

Omkring hälften av Finlands vuxna befolkning har använt tjänsten Mina Kanta-sidor. Under 2018 var antalet användare över två miljoner, varav en knapp fjärdedel (23 %) bor i huvudstadsregionen.

10.5.2019 Artikel

Privat nät tryggar teleförbindelserna i Kanta-tjänsterna

På Kanta-tjänsterna har man uppdaterat anvisningen om teleförbindelserna mellan kundernas tekniska anslutningspunkter och Kanta-tjänsterna. Vid anslutningarna ska en förbindelse via ett privat nät användas för att garantera tjänstens tillgänglighet och kvalitet.

12.4.2019 Artikel

Den digitala eran tillhör alla oavsett ålder

Kanta-tjänsternas Mina Kanta-sidor och offentliga e-tjänster av olika slag kan vara en utmaning för äldre personer. Hur ska man få alla med när tjänsterna flyttar till nätet?