- Anmäl hälsoappen till Valviras register över informationssystem (valvira.fi)(öppnas i ett nytt fönster). Försäkra dig om att hälsoappen efter registreringen finns i Valviras register Astori(öppnas i ett nytt fönster).
- Anmäl behov av att inleda produktionsanvändning till FPA (kanta@kanta.fi). FPA skickar de dokument som behövs för teknisk registrering av tjänsten (steg 4 och 5) till leverantören och meddelar uppgiften om produktionsberedskap till applikationsregistret i THL:s Kodtjänst.
- Skaffa MDB:s servercertifikat för produktion (mdb.fi)(öppnas i ett nytt fönster).
- Serverbaserade applikationer behöver för produktionen ett servicecertifikat för hälsoappar från MDB.
- Servicecertifikatet och applikationen kopplas till varandra med OID-koden i fältet serialNumber under Subject i servercertifikatet.
- Hälsoappens bakomliggande system, det vill säga, systemleverantörens serverapp på servern, ansluts till Kanta-tjänsterna. Tjänstens IP-adresser ska vara fasta och höra till den offentliga IP-adressrymden.
- Hälsoapparnas datakommunikation till Kanta-tjänsterna går via öppna internet.
- Godkänn leveransvillkoren och tjänstebeskrivningen för hälsoappars gränssnitt genom att underteckna förbindelsedokumentet och skicka det till FPA.
- Meddela FPA (kanta@kanta.fi) uppgifterna om den applikation som ska publiceras med det blankettdokument som är avsett för anmälan av uppgifterna. FPA skickar en anmälan om godkännande som användare av tjänsten och meddelar applikationsleverantören de tekniska uppgifter som behövs för produktionsanvändning.
- Applikationen registreras tekniskt i Kanta-tjänsterna i gränssnittstjänsten. Förutsättningen för teknisk registrering är att hälsoappen har publicerats i Valviras register.
- Applikationen läggs till i applikationsförteckningen på webbplatsen kanta.fi två veckor efter den tekniska registreringen.
- Säkerställ att produktionen fungerar och meddela FPA (kanta@kanta.fi) att anslutningen fungerar. Efter det kan du inleda produktionsanvändningen av applikationen.
Anmäl fel och störningar som du upptäcker i hälsoappen eller gränssnitten till FPA (kanta@kanta.fi). För att ett fel ska kunna redas ut ska du till anmälan bifoga hämtnings- och svarsmeddelandena med Access Token och personbeteckningen anonymiserade. Skicka bägge meddelandena i sin helhet (header och body).
I fortsättningen får du inte använda de testpersonbeteckningar som använts vid samtestningen i dina egna tester.
De som använder applikationen kan ta emot sina patientuppgifter i hälsoappen genom att ge applikationen användarrätt till sina patientuppgifter och genom att godkänna informationen om att ta emot patientuppgifter i en hälsoapp (pdf)(öppnas i ett nytt fönster).