Recept och förnyelse av dem i MittKanta

Recept och förnyelse av dem i MittKanta

I MittKanta ser du dina recept och kan enkelt begära att de förnyas. När du i MittKanta har lämnat in en begäran om förnyelse av recept, skickas den till hälso- och sjukvården, där en läkare eller i vissa fall en sjukskötare behandlar den.

Alla recept görs upp elektroniskt. Du kan granska dina recept och skriva ut en sammanställning av dem i MittKanta.

Du kan i MittKanta begära att recept förnyas om den hälso- och sjukvårdsenhet som du anlitar, såsom en hälsovårdscentral eller en privat läkarstation, tar emot begäranden om förnyelse via MittKanta.

Du kan också göra en begäran om förnyelse av recept på apoteket eller när du besöker hälso- och sjukvården.

Utöver dina egna recept kan du i MittKanta skicka en begäran om förnyelse av recept även för ditt barns eller en vuxen närståendes räkning. Läs mer

Så här begär du förnyelse av recept i MittKanta

Logga in i MittKanta på adressen kanta.fi. Identifiera dig till exempel med nätbankskoder.

Välj Recept och klicka på länken Förnyelse av recept.

Välj de recept som du vill förnya och klicka på Fortsätt.

Välj mottagare av begäran om förnyelse.

Du kan ange ditt telefonnummer så att du får ett SMS när din begäran om förnyelse av recept har behandlats inom hälso- och sjukvården.

Klicka på Fortsätt.

Kontrollera att informationen du ger är korrekt och klicka på Skicka.

Om allt går som det ska får du en bekräftelse på att begäran om förnyelse har skickats. När läkaren förnyar receptet kan hen i Kanta-tjänsterna titta på de recept som andra läkare har förskrivit.

Logga in i MittKanta

Vanliga frågor om förnyelse av recept

Din begäran om förnyelse av receptet måste behandlas inom hälso- och sjukvården inom cirka 8 dygn. Under den tiden ska läkaren eller en sjukskötare som har begränsad rätt att förskriva läkemedel antingen förnya receptet eller avslå begäran om förnyelse.

Om du anger ditt telefonnummer när du begär förnyelse av receptet får du per SMS ett meddelande om att receptet förnyats eller begäran om förnyelse har avslagits.

Du kan också följa situationen i MittKanta:

  1. Logga in i MittKanta på adressen kanta.fi.
  2. Välj sidan Recept.
  3. Välj som sökvillkor Recept där en begäran om förnyelse lämnats in och klicka på Sök.
  4. Du ser då läget för din begäran om förnyelse.

I MittKanta kan du begära förnyelse av recept bara om läkemedlet redan har köpts med receptet. Receptet kan förnyas ännu fyra månader efter att det har förfallit.

  • Recept som gäller i två år kan förnyas i 28 månader från och med förskrivningsdagen.
  • Recept som gäller i ett år kan förnyas i 16 månader.

Det är inte säkert att läkaren förnyar receptet om

  • det är fråga om ett preparat som är avsett att användas som en kur, till exempel antibiotika eller hostmedicin och förskrivning av läkemedlet kräver att patienten undersöks.
  • läkemedlets effekt och hur säkert det är för patienten inte har bedömts under de senaste 16 månaderna
  • det ursprungliga receptet har gjorts upp på annat håll inom hälso- och sjukvården och läkaren inte har tillräckligt information om den vård patienten fått.

Du kan inte begära att ett recept ska förnyas i MittKanta om

  • läkaren har förbjudit att receptet förnyas
  • receptet har makulerats
  • receptet ingår i dosdispensering, det vill säga apoteket expedierar läkemedlet till kunden i form av engångsdoser.
  • den tidigare begäran om förnyelse av receptet har avslagits
  • receptet har gjorts upp för inköp utomlands
  • receptet gäller ett preparat som kräver specialtillstånd
  • läkemedlet ännu inte har köpts med receptet
  • det är fråga om ett recept för sjukhusapotek.

De här recepten visas inte alls bland de recept som kan väljas i MittKanta.

Receptet förnyas av en läkare eller en sjukskötare med begränsad rätt att förskriva läkemedel. En yrkesperson inom hälso-och sjukvården avgör om hen godkänner eller avslår din begäran om förnyelse av receptet. Begäran om förnyelse behandlas där du annars också sköter ärenden inom hälso- och sjukvården, det vill säga till exempel vid en hälsovårdscentral eller en privat läkarstation.

MittKanta föreslår som mottagare de vårdenheter där du har fått recept tidigare.

Om MittKanta inte föreslår en mottagare kan du själv välja den i menyn. Skicka begäran om förnyelse av recept till den enhet som ansvarar för din vård.

Alla enheter tar inte emot begäranden om förnyelse via MittKanta. I en sådan situation kan enheten inte väljas i menyn i MittKanta. Kontakta då den hälso- och sjukvårdsvårdsenhet som ansvarar för din vård och begär förnyelse av receptet direkt där.

 

Sidan har uppdaterats 23.4.2024