Chatbot-upotus

Vilka uppgifter visas i MittKanta?

Vilka uppgifter visas i MittKanta?

I MittKanta ser du de uppgifter om dig som har sparats i Kanta-tjänsterna när du besökt hälso- och sjukvården, apoteket eller socialservicen.

Social- och hälsovårdspersonalen registrerar och sparar uppgifter om dig när du besöker till exempel en läkare eller sköter ärenden inom socialservicen tillsammans med din kontaktperson. De här uppgifterna ser du i MittKanta.

Vissa uppgifter kan du också själv spara i MittKanta.

I framtiden kan du i MittKanta också se tidsbokningsuppgifter från olika tjänster. Det blir möjligt inom de närmaste åren.

Är du en ny användare av MittKanta?

Om du ännu inte känner till tjänsten MittKanta, kan du bekanta dig med den och läsa hur du loggar in på ett säkert sätt.

Uppgifter i MittKanta

Utöver dessa kan du även se kritiska riskuppgifter, remisser, mätuppgifter från hälso- och sjukvården, uppgifter om åtgärder, hälso- och vårdplaner samt uppgifter om mun- och tandvård.

De uppgifter som registreras i socialservicen kommer till MittKanta successivt under 2023–2026.

Du kan registrera livstestamente och donationsvilja i MittKanta när som helst.

Du kan spara dina egna mätresultat i MittKanta, till exempel uppgifter om ditt blodtryck och ditt blodsocker.

Du kan påverka hur uppgifter om dig används

När du första gången sköter ärenden inom social- eller hälsovården eller i MittKanta får du information om Kanta-tjänsterna och om hur uppgifter om dig som sparats i Kanta-tjänsterna används. Läs hur du kan påverka hur dina uppgifter används.

Uppgifter om närstående

I MittKanta kan du även se uppgifter om ett barn eller en annan vuxen, om du har rätt att sköta ärenden för andra. Läs mer om att sköta ärenden för andra.

Vanliga frågor om MittKanta

MittKanta visar automatiskt uppgifterna genast när hälso- och sjukvården har sparat dem i Kanta-tjänsterna.

Dröjsmålet vid visande av uppgifter varierar från organisation till organisation. Om uppgifterna inte syns i MittKanta får du mer information av den hälso- och sjukvårdsenhet där du vårdas.

Dina uppgifter visas i tjänsten så länge som den lagstadgade förvaringstiden kräver det.

Om vissa av dina uppgifter inte visas kan det bero på något av följande:

  • den verksamhetsenhet inom social- och hälsovården där du har vårdats har ännu inte anslutit sig till Kanta-tjänsterna
  • den verksamhetsenhet där du fått vård sparar tills vidare inte alla uppgifter i Kanta-tjänsterna
  • den yrkesutbildade personen inom hälso- och sjukvården har ännu inte slutfört dokumentationen
  • visningen av uppgifterna i MittKanta har eventuellt fördröjts inom social- och hälsovården.

Lagen om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (kunduppgiftslagen) förpliktar offentliga tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården att spara klient- och patientuppgifter i Kanta-tjänsterna. Det är obligatoriskt för privata tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster att införa Kanta-tjänster om de använder ett informationssystem som är avsett för behandling av klient- och patientuppgifter.

Kunden har inte enligt lag rätt att förbjuda att hans eller hennes uppgifter registreras i Kanta-tjänsterna eller att de visas i MittKanta. Uppgifterna visas i MittKanta efter att en yrkesperson har registrerat dem i Kanta-tjänsterna.

Uppgifter som inom social- och hälsovården har registrerats i Kanta-tjänsterna visas i MittKanta. Om du upptäcker fel eller brister i dina hälso- och sjukvårdsuppgifter i MittKanta ska du kontakta den hälso- och sjukvårdsenhet eller det apotek som dokumenterat uppgifterna.

Social- och hälsovården ansvarar för att uppgifterna registreras och rättas. Varje enhet har egna rutiner för att rätta felaktiga uppgifter, och informerar om dem exempelvis på sin webbplats. Du kan också vända dig till ifrågavarande enhets dataskyddsombud eller patientombudsman för att få råd.

Sidan har uppdaterats 22.11.2024