Innehållspublicerare

Kanta-tjänsterna ger stöd vid bedömning av patientens hälsotillstånd

Artikel - Vårdpersonal Skrivet 22.3.2023 Alla artiklar

De hälso- och sjukvårdsuppgifter samt medicineringsuppgifter som finns lagrade i Kanta-tjänsterna är till stöd när patientens vård planeras. Därför är det viktigt att aktuell information är lätt tillgänglig för hälso- och sjukvårdpersonalen.

I Kanta-tjänsterna finns patientens alla hälso- och sjukvårdsuppgifter samt medicineringsuppgifter samlade. Kanta är en oersättlig informationskälla för vårdpersonalen, till exempel om en patient flyttar från en ort till en annan eller anlitar både den offentliga och den privata hälso- och sjukvården.

Ibland hopar det sig så mycket information att det kan vara en utmaning att gå igenom den på en hektisk mottagning. En multisjuk patient kan till exempel ha flera samtidiga läkemedelsbehandlingar och otaliga besök på olika enheter inom hälso- och sjukvården.

Läkaren och patienten diskuterar på mottagningen.

Vårdpersonal använder uppgifter i Kanta-tjänsterna via den egna arbetsgivarens patientdatasystem.

– Kanta-tjänsternas användbarhet utvecklas hela tiden, både i patientdatasystemen och i själva Kanta, för att yrkespersoner ska kunna koncentrera sig på vården av patienten i stället för på utredningsarbete, berättar Hanna Malinen och Sini Palo, båda specialister på FPA:s Kanta-tjänster.

Sammanställningarna gör det enklare att hitta uppgifter

I Kanta-tjänsterna är det möjligt att söka och göra sammanställningar av patientens centrala hälso- och sjukvårdsuppgifter. Centrala hälso- och sjukvårdsuppgifter är till exempel diagnoser, riskdata, laboratorieundersökningar och vaccinationer. Hälso- och sjukvården kan ta i bruk funktionen så snart patientdatasystemet är färdigt för detta.

– Ur sammanställningarna får vårdpersonalen snabbt den senaste informationen om patientens hälsotillstånd. Om en yrkesperson behöver mer information kan hen från sammanställningen går vidare till att granska uppgifterna per besöksdag, berättar Malinen.

Ur sammanställningen får vårdpersonalen snabbt den senaste informationen om patientens hälsotillstånd.

Mångsidig information till stöd för vården

Sammanställningarna underlättar arbetet för varje yrkesperson inom hälso- och sjukvården, men situationer där patientens hälsa är i akut fara utgör ett kapitel för sig.

– Till exempel en läkare inom prehospital akutsjukvård kan via sammanställningarna i Kanta-tjänsterna ta del av patientens hälso- och sjukvårdsuppgifter om patientens identitet är känd. Även jourarbetet underlättas när personalen lätt kan ta del av kritisk information, sammanfattar Malinen.

Välfärdsområdena kan också ha egna vyer för sammanställningar som gör det möjligt att granska de uppgifter som registrerats i området. De hjälper dock inte om patienten söker vård i ett annat välfärdsområde.

Uppdatering av uppgifter om medicinering

Den Kanta-medicineringslista som håller på att utvecklas kommer att underlätta övervakningen av patientens aktuella medicinering.

– Med hjälp av medicineringslistan ser yrkespersoner inom hälso- och sjukvården och på apoteken i sina system vilka läkemedel patienten använder för närvarande. På listan syns också aktuella ändringar i dosering och om patienten slutat använda något läkemedel, konstaterar Palo.

Heltäckande medicineringsinformation finns redan tillgänglig i Receptcentret i Kanta-tjänsterna, men det kan vara arbetsamt att gå igenom det.

– En gemensam medicineringslista förbättrar läkemedelssäkerheten. Men listan måste uppdateras aktivt för att vara till största möjliga nytta, påminner Palo.

En gemensam medicineringslista förbättrar läkemedelssäkerheten.

Utvecklingen av Kanta-medicineringslistan framskrider i etapper. Hälso- och sjukvården kan redan införa bland annat en ändring i den strukturerade doseringen och läkemedelsdatabasen, vilket underlättar förskrivningen av biosimilarer. Dessa ändringar utgör grunden för den egentliga medicineringslistan över läkemedel för öppenvård som för närvarande ser ut att bli klar i slutet av 2025.

Läs mer