Innehållspublicerare

Apotekens kundnöjdhetsenkät 2022: nästan 90 procent av apoteken är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet

Meddelande - Utvecklare Skrivet 14.3.2023 Alla meddelanden

I november–december 2022 utredde vi hur nöjda apoteken är med Kanta-tjänsterna. De som svarade var i huvudsak nöjda med verksamheten inom Kanta-tjänsterna, men bland annat utvecklingen av tjänsterna påpekades sådant som borde förbättras. Enkäten till apoteken genomfördes nu för andra gången.

Målgruppen för kundnöjdhetsenkäten var alla huvudapotek i Finland och Helsingfors universitetsapoteks filialapotek. Vi fick 116 svar på enkäten, som skickades ut per e-post. Detta var något mindre än året innan. Svaren används i arbetet för att utveckla Kanta-tjänsterna, serviceverksamheten och kommunikationen.

Den sakkunskap som Kanta-tjänsterna erbjuder gagnar apoteken

De apotek som svarade var mycket nöjda med fördelarna med Kanta-tjänsterna och den totala nöjdheten med verksamheten fortsatte att vara mycket hög. Dessutom var 74 procent av apoteken nöjda med sakkunskapen och kunnandet inom Kanta-tjänsterna.

Resultaten av enkäten var i linje med svaren från 2021, men en liten minskning skönjdes i nöjdheten inom de olika delarna av enkäten. Apotekens och andra social- och hälsovårdsorganisationers upplevelse av nöjdhet varierade beroende på delområde. Också social- och hälsovårdsorganisationernas upplevelser av Kanta-tjänsterna klarlades i slutet av 2022.​

””

​Bevarat förtroende för datasäkerheten och dataskyddet inom Kanta-tjänsterna

De apotek som svarade på enkäten ansåg att dataskyddet och datasäkerheten inom Kanta-tjänsterna var utmärkt. Av dem som svarade var 90 procent mycket eller ganska nöjda med dataskyddet och datasäkerheten. På samma linje var även andra organisationer inom social- och hälsovården.

Man kommer även i fortsättningen att satsa på dataskyddet och datasäkerheten inom Kanta-tjänsterna samt på kommunikationen om detta. På så sätt bevaras kundernas starka förtroende och förstärks ytterligare. Med hjälp av Kanta-tjänsterna förmedlas informationen effektivt.

Apoteken är nöjda med utbildningarna, men efterlyser mera stöd för förändringssituationer

Hälften av de apotek som svarade på enkäten var nöjda med Kanta-tjänsternas serviceverksamhet. De mindre apoteken var nöjdare än de större med det stöd som erbjuds. Apoteken upplevde att tillgången till den utbildning som behövs för användning av Kanta-tjänsterna var god, men mindre än hälften av dem som svarade var nöjda med stödet för införande av olika funktioner och för förändringssituationer. 

Vi strävar efter att kontinuerligt förbättra införandet av Recepttjänsten så att det blir smidigare. I slutet av 2022 övergick man från apoteksspecifik kundrelation till apotekarspecifik kundrelation, vilket i fortsättningen kommer att underlätta införandet av tjänsten och förändringssituationer vid apoteken. Dessutom har vi uppdaterat anvisningarna för stöd i förändringssituationer utifrån resultaten från enkäten.

Reformen av Kanta-kommunikationen fortsätter

Två tredjedelar av dem som svarade upplevde att de får tillräcklig information om Kanta-tjänsterna. De som svarade var i huvudsak nöjda med serviceinformationen och störningskommunikationen. De ansåg också att störningsmeddelandena var tydliga. Kommunikationen vid störningar i tjänsten Gränsöverskridande recept har ändrats utifrån responsen i enkäten.

Mindre än hälften av apoteken upplevde att de får nyttig information i Kanta-nyhetsbrevet. Vårt mål är att i framtiden bättre beakta apoteken i innehållet i nyhetsbrevet. Också innehållet i webbtjänsten kanta.fi utnyttjades mindre av apoteken än av andra social- och hälsovårdsorganisationer.

Vi har förbättrat innehållet i kanta.fi bland annat genom att förnya förstasidorna, göra det lättare att hitta information och utveckla evenemangskalendern, som kommer att publiceras senare i vår. Effekterna av dessa förändringar kanske ännu inte återspeglas i resultaten av enkäten.

Behov av förbättring i utvecklingen av Kanta-tjänsterna

Utifrån resultaten av enkäten bör särskilt informationen och deltagandet i utvecklingsarbetet effektiviseras.

Omkring 60 procent av dem som svarade ansåg att utvecklingen av Kanta-tjänsterna var väl anpassad till deras behov. Dessutom upplevde ett motsvarande antal apotek att samarbetet mellan Kanta-tjänsterna och apoteken fungerar bra. Trots det upplevde endast var tionde av dem som svarade att de kunde delta i utvecklingen av Kanta-tjänsterna. 

För närvarande utvecklar vi Kanta-medicineringslistan i samarbete med olika aktörer. Också apoteken önskas delta aktivt i workshopparna för utveckling av Kanta-medicineringslistan. Kanta förnyas när alla är med.