Innehållspublicerare

Tre av fyra systemleverantörer är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet, med det finns utrymme för förbättring

Meddelande - Utvecklare Skrivet 2.2.2024 Alla meddelanden

I kundnöjdhetsenkäten hösten 2023 utredde vi hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. De som svarade var mest nöjda med dataskyddet och datasäkerheten, med de evenemang och utbildningar som ordnades och med att kommunikationen är aktuell. I specifikationerna och samtestningsprocessen tog de upp sådant som kunde förbättras.

Syftet med kundnöjdhetsenkäten var att kartlägga systemleverantörernas erfarenheter av bland annat utvecklingen av Kanta-tjänsterna, samarbetet med kunderna och kommunikationen. Svaren hade god täckning över representanter i olika roller i olika system (n = 36).

Svaren visar att systemleverantörerna är ganska nöjda med Kanta-tjänsterna – 75 procent av dem som svarade var nöjda med hur Kanta-tjänsterna fungerar som helhet. Resultatet var i det stora hela i linje med vår föregående enkät. Minst nöjda var de som svarade med utvecklingen av Kanta-tjänsterna (59 %), medan dataskyddet och datasäkerheten i tjänsterna fick mest beröm (91 %). Samma ämnesområden betonades också i svaren på enkäten till social- och hälsovårdsorganisationerna och apoteken, som också gjordes hösten 2023.

Systemleverantörerna är nöjda med Kanta-supporten

Av de olika former av support som Kanta-tjänsterna erbjuder var systemleverantörerna speciellt nöjda med de allmänna evenemangen och utbildningarna för leverantörer (96 %) och med tvåpartsmötena för leverantörer (88 %). Avsikten är att i framtiden vidareutveckla konceptet för evenemangen och utbildningarna bland annat mot större växelverkan.

I de öppna svaren önskades snabbare service av Kanta-supporten och på den här punkten kommer sammanslagningen av de olika e-postlådorna förhoppningsvis att göra hanteringen av meddelanden snabbare.

Kanta-tjänsternas kommunikation är aktuell, men det borde vara lättare att hitta informationen

Ungefär 75 procent av dem som svarade ansåg att den information de får av Kanta-tjänsterna är aktuell. Däremot väcker möjligheten att hitta och förstå information en del frågor – mindre än hälften var nöjda med det här. Vi har planer på att publicera nytt innehåll på kanta.fi gällande certifiering och Kanta-utveckling under 2024. Målet för revideringarna är bland annat att göra informationen lättare att hitta. År 2024 ökar vi också det innehåll i Kanta-nyhetsbrevet som riktar sig till systemleverantörerna.

Tre av fyra var nöjda också med Kanta-tjänsternas kommunikation om störningar och ansåg att den är tillräcklig.

Utveckling av Kanta-tjänsterna – specifikationerna inte tillräckligt tydliga

Av dem som svarade upplevde 62 procent att de fick tillräckligt med information om utvecklingen av Kanta-tjänsterna, medan ungefär hälften upplevde att de kan delta i utvecklingsarbetet. Där här är möjligt bland annat genom olika verkstäder och 58 procent av dem som svarade var nöjda med verkstäderna.

Bara 15 procent av de systemleverantörer som svarade på enkäten upplevde att specifikationerna är tydliga. Det inkom också rikligt med öppen respons på specifikationerna. Vårt mål är i fortsättningen att förtydliga specifikationerna och de anknytande processerna tillsammans med andra aktörer.

Mindre nöjdhet med testningshelheterna – förbättringar är på kommande

De som svarade ansåg att det är förhållandevis lätt att anmäla sig till samtestning (68 %). De sämsta betygen för samtestningen gällde smidigheten och genomloppstiden. Knappt hälften av dem som svarade var nöjda med hur smidig testningen är och genomloppstiden var lämplig för bara 29 procent. Siffrorna var på samma nivå som i den föregående enkäten.

Den största förändringen gällde hur nöjda de som svarade var med testningshelheterna – nu ansåg bara 54 procent att de är bra. År 2022 gav tre av fyra en positiv bedömning.

Ett servicedesignprojekt pågår inom samtestningen och i det sammanhanget har vi förbättrat kundförståelsen bland annat genom att intervjua kunder. Vi berättar mera under 2024 om åtgärderna för att utveckla samtestningen.

Kanta-tjänsterna utvecklas utifrån respons

Vi utvecklar vår verksamhet och samarbetsformerna utifrån respons och i nära samarbete med ett omfattande nätverk. Därför gör vi också den här enkäten till systemleverantörer varje år. Kanta förnyas när alla är med.

Mer information